PPP to przegląd performansu, skierowany do osób studiujących na uczelniach artystycznych we Wrocławiu oraz pracujących tam pedagogów i pedagożek. Jego celem jest prezentacja dorobku dydaktycznego w obszarze sztuki akcji, performansu, instalacji, audio-artu i praktyk metateatralnych.
Instytut Grotowskiego wraz z wrocławską filią Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego (Wydziałem Aktorskim i Wydziałem Lalkarskim) zaprosili do projektu Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta (Wydział Rzeźby i Mediacji Sztuki) oraz Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego. Łącząc różne środowiska uczelni artystycznych, pragniemy dać szansę młodym artystom i artystkom do poszerzania swojej wyobraźni, łączenia potencjału poszczególnych dziedzin. Chcemy w ten sposób stworzyć warunki sprzyjające rozwojowi performansu, ale także krytycznemu myśleniu o sztuce. Dążymy do tego, aby żywa sztuka, przejawiająca się w „obecności” i „działaniu”, nie tylko była praktykowana, ale także żeby wokół tej praktyki rozwinęła się refleksja nad istotą performansu. Zależy nam na wymianie doświadczeń i dyskusji, w tym także na poszerzeniu obszaru sztuki performansu poprzez dialog międzypokoleniowy – spotkania młodych twórców i twórczyń z uznanymi artystami i artystkami – performerami i performerkami.
„Wierzę w synergię: w to, że dzięki wspólnemu działaniu przyczyniamy się do tworzenia nowych efektów i ścieżek w otaczającej nas rzeczywistości, która podlega nieustannym przeobrażeniom.
Chciałabym, żeby PPP stał się przeglądem aktualnych zjawisk z obszaru sztuki akcji, dialogiem do stworzenia przestrzeni dla performansu w sztuce – nie jako dodatek, ale coś co ulega nieustannej transformacji – jest jednocześnie «pępkiem» i nowym polem, a zatem nieskończonym «życiem rozszerzonym». Chciałabym – i tego życzę młodym twórcom i twórczyniom – aby performans był nie tylko «robieniem» czy wręcz «od-robieniem», ale by stał się działaniem pozwalającym na doświadczenie samoświadomości. Performans nie może powstać bez całkowitego zaangażowania artysty, przy czym to zaangażowanie nie sprowadza się jedynie do jakiegoś określonego poziomu intensywności działania czy energii w działaniu; chodzi o absolutne bycie w procesie powstawania dzieła.
Odwołam się do fragmentu tekstu Jerzego Grotowskiego pt. „Performer”, który powstał w 1987 roku – niechaj będzie mottem PPP:
«Performer – z dużej litery – jest człowiekiem czynu. A nie człowiekiem, który gra innego. Jest tancerzem, kapłanem, wojownikiem; poza podziałami na gatunki sztuki. Rytuał to performance, akcja spełniona, akt. (…) Nie chcę odkrywać tego, co nowe, lecz co zapomniane. Tak stare, że podziałów na gatunki sztuki nie da się tutaj odnieść. Jestem nauczycielem Performera (używam liczby pojedynczej: Performera). (…) Performer to stan istnienia. Człowiek poznania. (…) Człowiek poznania rozporządza czynieniem, doing, a nie myślami albo teoriami. Co czyni dla praktykanta prawdziwy nauczyciel? Mówi: zrób to. Praktykant walczy by zrozumieć, by sprowadzić nieznane do znanego, uniknąć uczynienia. Przez sam fakt, że chce zrozumieć, opiera się. Zrozumie, ale dopiero wtedy, kiedy zrobi. Zrobi lub nie. Poznanie to sprawa czynienia»****”.
Monika Wachowicz, kuratorka PPP
* Perforacje – wytworzenie się nieprawidłowego otworu na powierzchni narządu wewnętrznego, czyli jego przedziurawienie, pęknięcie.
** Prowokacje – podstępne i celowe działanie osoby trzeciej mające na celu spowodowanie reakcji ofiary prowokacji, zazwyczaj szkodliwej dla niej i często dla osób z nią związanych lub organizacji, jak np. uzyskanie odpowiedzi, informacji, wywołanie silnych emocji, niekontrolowanego zachowania, złamanie prawa.
*** Proklamacje – manifesty, odezwa skierowana do społeczeństwa.
**** Jerzy Grotowski, „Performer”, [w:] tegoż, „Teksty z lat 1965–1969”, wybór i redakcja Janusz Degler i Zbigniew Osiński, wydanie 2, Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”, Wrocław 1990, s. 214.
Ponaduczelniany Przegląd Performansu odbędzie się w dniach 5–7.12.2025 w Studiu Na Grobli Instytutu Grotowskiego.
Podczas przeglądu zostanie zaprezentowanych około 30 performansów. Dla jednego z nich jest przewidziana nagroda publiczności. W ramach PPP odbędą się również Pokazy Gościnne.
Udział w przeglądzie jest bezpłatny, jednak warunkiem obligatoryjnym jest uczestniczenie we wszystkich wydarzeniach projektu w określonym wyżej terminie.
Aby wziąć udział w naborze, należy na adres e-mail: m.wachowicz@grotowski-institute.pl (drugi adres: monika@wachowicz.studio) przesłać portfolio zawierające:
Zgłoszenia przyjmujemy do 21.11.2025, do godziny 23:59, wyłącznie w formie elektronicznej jako aktywny link (np. do chmury Google). Prosimy nie przesyłać dokumentacji w formie załącznika w e-mailu.
Monika Wachowicz, kuratorka PPP
E-mail: m.wachowicz@grotowski-institute.pl
(Drugi adres: monika@wachowicz.studio)
Tel. +48 515 921 993
Patronaty medialne:
Radio Wrocław Kultura, e-teatr.pl, Portal teatralnie.pl, Teatr dla Wszystkich, Notatnik Teatralny, NaszTeatr, dlaStudenta.pl, Magazyn Szum, Pismo Artystyczne Format, zakład.magazyn
Instalacja performatywna
pt. 5.12, 19:00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Performans tymczasowej grupy roboczej Extrementy (Tuka/Wach/Bilon)
sob. 6.12, 18:00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Performans Artiego Grabowskiego
sob. 6.12.2025, 20:00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Performans Agnieszki Kulińskiej
niedz. 7.12, 19:00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Spotkanie w formule World Café
sob. 18.10.2025, 17:30
Centrum Sztuk Performatywnych
Spektakl Studia WACHOWICZ/FRET
sob.–niedz. 18–19.10.2025, 19:00
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego
Monika Wachowicz jest aktorką, performerką i pedagożką. Ukończyła filozofię na Wydziale Nauk Społecznych na Uniwersytecie Śląskim. W 2021 roku powołała z Jarosławem Fretem Studio Wachowicz/Fret. Wykładowczyni we wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych im. Eugeniusza Gepperta. Kuratorka projektów realizowanych w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu: „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych” oraz „Ponaduczelniany Przegląd Performansu (PPP)”. Od 2004 roku związana z Teatrem A Part w Katowicach, którego dyrektorem i reżyserem jest Marcin Herich. W ramach działalności w Teatrze A PART współpracowała jako aktorka z Gliwickim Teatrem Muzycznym i Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku-Białej (przedstawienie „Tsunami”), teatrem Cantabile 2 w Vordingborg w Danii i Theaterlabor Bielefeld w Niemczech (spektakle „Labirynt Wenus”, „Haiku”,„Kunstlerspiele” oraz „W dżungli historii. Variete”), Teatrem Amareya (spektakl „CZTERY”) oraz przy spektaklu „The Last Days of Mankind”/„Ostatnie dni ludzkości”, który był realizowany w koprodukcji z Theaterlabor Bielefeld i Leith Theatre ze Szkocji. Prowadzi Studio Aktorskie, działające przy Teatrze A Part, a ponadto koordynuje odbywający się w Katowicach Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part. Współpracowała również z Teatrem Biuro Podróży oraz duńskim reżyserem Nullo Facchini. W 2023 była nominowana do nagrody Klepsydra dla najlepszej aktorki w kategorii przedstawień solowych na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Saint Muse w Ułan Bator w Mongolii, organizowanym przez mongolski oddział International Theatre Institute. W 2024 otrzymała nagrodę The Scotsman Fringe First i nominację do The Brighton Fringe Excellence Award at Edinburgh Fringe Festival za performans/instalację „T H E B O R D E R / G R A N I C A”.
Od 2019 jest Prezeską Fundacji „Sztuka dla Życia”im. Marty Paradeckiej. Prowadzi Studio Ciała i Emocji w Katowicach, w którym tworzy i produkuje autorskie projekty.
Więcej informacji: www.wachowicz.studio
Udział w przeglądzie jest bezpłatny, jednak warunkiem obligatoryjnym jest uczestniczenie we wszystkich wydarzeniach projektu w określonym wyżej terminie.
Aby wziąć udział w naborze, należy na adres e-mail: m.wachowicz@grotowski-institute.pl (drugi adres: monika@wachowicz.studio) przesłać portfolio zawierające:
Zgłoszenia przyjmujemy do 21.11.2025, do godziny 23:59, wyłącznie w formie elektronicznej jako aktywny link (np. do chmury Google). Prosimy nie przesyłać dokumentacji w formie załącznika w e-mailu.
WSPÓŁPRACA:
