Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Performatyka i inne tańce

Wideoaktor w teatrze Franka Castorfa. Analiza wybranych scen ze spektakli „Mistrz i Małgorzata” oraz „Idiota”

Warsztaty dr. Artura Dudy dla grupy roboczej w ramach OUP

2/04/2011 {sobota}
Sala Teatru Laboratorium

Zajęcia będą składały się z serii analiz wybranych scen ze spektakli Franka Castorfa, który w swoich berlińskich inscenizacjach powieści Fiodora Dostojewskiego i Michaiła Bułhakowa stworzył spektakle-hybrydy performansów na żywo i performansów zmediatyzowanych (sceny i całe spektakle z użyciem techniki wideo). Zasadnicze zagadnienia do dyskusji to:

  • na płaszczyźnie ontologicznej: aktor jako fantom i jako żywy człowiek;
  • na płaszczyźnie epistemologicznej: percepcja widza, relacja społeczna i paraspołeczna aktora z widzem, efekt deziluzji;
  • na płaszczyźnie performatywnej: performatywne stwarzanie postaci scenicznej i świata przedstawionego na scenie, elementy bycia sobą, cielesność jako wymiar egzystencji i jako współczynnik konwencji aktorskiej;
  • na płaszczyźnie ideowej, między innymi: społeczeństwo (sowieckie lub zachodnie) jako społeczeństwo spektaklu, wideoaktor jako kulturowy model człowieka naszych czasów, strategia paranoicznej recepcji tekstów i performansów kultury współczesnej.

Dr Artur Duda, adiunkt w Zakładzie Dramatu, Teatru i Filmu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zajmuje się problemami teorii dramatu i teatru: relacją między tekstem dramatu a jego inscenizacją, estetyką teatru współczesnego z perspektywy fenomenologicznej i performatycznej, a także teatrem litewskim (Eimuntas Nekrošius) i niemieckim (Frank Castorf). Autor książki Teatr realności (Gdańsk 2006). Przygotowuje rozprawę habilitacyjną na temat Performans na żywo i jego mediatyzacje poświęconą piłce nożnej, muzyce rockowej, telewizji i reality show oraz last but not leastteatrowi cynicznemu Franka Castorfa, a więc zjawiskom kultury popularnej i teatru ujmowanym z perspektywy estetyki performatywności.