Aktualnie jesteś: Warsztaty

Jestem

Warsztaty teatralne Fundacji Jubilo prowadzone przez Diega Pileggiego i Aleksandrę Gronowską w asyście członków Fundacji Jubilo

śr.–niedz. 13–17.07.2022, 11.00–18.30
Studio Na Grobli

Zapisy do 13 czerwca
W języku angielskim z tłumaczeniem na język polski

Jestem
Fot. Justyna Żądło

W ramach sesji warsztatowej skupimy się na działaniach fizycznych i partyturze aktorskiej – gdzie je rozpocząć i jak rozwinąć je w relacji z impulsami zewnętrznymi, takimi jak muzyka czy praca z partnerem.

Z elementów związanych z dynamiką grupy i pracą w zespole, przeniesiemy uwagę na zadania indywidualne, improwizację i elementy eksploracyjne, które pozwolą uczestnikom odblokować ich osobistą ekspresję fizyczną, jak również zakwestionować aprioryczne postrzeganie proponowanych materiałów roboczych (np. tekstu).

Uczestnik, poprzez pracę z narzędziami takimi jak ruch, tekst i praca z ciałem/głosem, będzie prowadzony w procesie eksploracyjnym, który pozwoli mu na zdobycie nowych narzędzi teatralnych lub pogłębienie relacji z nimi, otwierając osobisty proces twórczy, który poprowadzi go w kierunku komponowania struktur teatralnych. Praca nad ciałem-głosem i relacjami będzie wewnętrznym kompasem, który poprowadzi nas w tym procesie samopoznania oraz rozwoju osobistego w ramach autorskiego rzemiosła.

Celem warsztatów jest zachęcanie uczestników do sprawdzenia samych siebie i przekroczenia własnej strefy komfortu, aby odnaleźć swobodną przestrzeń twórczą. Istotne jest również udzielenie wsparcia poprzez wykorzystanie narzędzi pracy, dzięki którym wzmocniona zostanie indywidualna praktyka pomagająca ukonstytuować niezależność twórczą.

Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli możliwość wzięcia udziału w dyskusji z prowadzącymi na temat zastosowania metodologii i technik teatralnych w środowisku społecznym, szczególnie w systemie penitencjarnym.

Elementy pracy:

  • trening fizyczny – dynamika grupy i praca z Ensemble, akcja/reakcja, uziemienie, elementy kalarippayattu i trening indywidualny, eksploracja fizyczna i tekstowa;
  • ćwiczenia partnerskie – elementy miękkiej akrobatyki i ćwiczenia wzajemne, prowadzenie/podążanie, praca nad słuchaniem i relacjami, elementy kontaktu, relacje między jednostką a zespołem;
  • trening wokalny – praca z ciałem/głosem, praca nad ucieleśnieniem dźwięku, praca z oddechem, praca z rezonatorami, harmonia/dysonans, elementy śpiewu polifonicznego;
  • analiza i rozwój indywidualnej partycji fizycznej;
  • praca nad improwizacją i kompozycją struktur teatralnych.

Warsztaty skierowane są do aktorów, performerów, śpiewaków, studentów oraz wszystkich osób zainteresowanych pogłębieniem swojej wiedzy i doświadczenia z zakresu treningu fizycznego w obrębie różnych obszarów pracy (ciało, głos i relacja).

Fundacja Jubilo

Diego Pileggi_smallDiego Pileggi to założyciel i lider Fundacji Jubilo, reżyser, aktor, pedagog teatralny. Ukończył studia aktorskie na Manchester Metropolitan University oraz studia z zakresu sztuk performatywnych na Uniwersytecie Mediolańskim. W 2011 roku założył Jubilo – zespół teatralny z siedzibą we Wrocławiu, realizujący działania z grupami marginalizowanymi. Jako lider grupy Jubilo wspólnie z zespołem reżyseruje i rozwija projekty teatralne w takich środowiskach jak: więzienia, społeczności romskie, ośrodki dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną czy obozy dla uchodźców.

Od 2014 roku Pileggi jest współtwórcą i liderem nowatorskiego projektu teatralnego „Odkluczanie”, rozwijanego we współpracy z Instytutem Grotowskiego oraz zakładami karnymi w całej Polsce, adresowanego do osób osadzonych w oddziałach zamkniętych i półotwartych. Głównym założeniem projektu jest stworzenie horyzontalnej platformy współpracy z osobami zaangażowanymi w przedsięwzięcie, opartej na technikach teatralnych, która ma na celu zainicjowanie procesu samookreślenia, rozwoju osobistego oraz zapewnienie wsparcia w procesie powrotu do społeczeństwa zewnętrznego. W ramach „Odkluczania” Pileggi wyreżyserował spektakle „Odzwierciedlenie” (współreżyser, 2015), „Kain” (2019), „Kain in Absentia” (2020) oraz „Po drugiej stronie/Przejście” (2020).

Założyciel i członek International Network of Theatre in Prison (międzynarodowej sieci teatru w więzieniu pod patronatem UNESCO), współpracuje też z Coordinamento Nazionale Teatro in Carcere (włoską siecią teatru w więzieniu). Przez ostatnie lata realizował projekty związane z tematem teatru w więzieniu we współpracy z instytucjami oraz jednostkami teatralnymi i akademickimi zarówno w Polsce, jak i na płaszczyźnie międzynarodowej (m.in. Creative Europe, Erasmus+, Uniwersytet Rzymski La Sapienza).

Od wielu lat współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, prowadząc własne badania w dziedzinie teatru oraz realizując program formacyjny dla performerów i aktorów, koncentrujący się na rozwijaniu technik treningu teatralnego w ramach działań fizycznych i grupowych. Jego praca jako badacza teatru i pedagoga jest zakorzeniona w teatrze badawczym oraz działaniu opartym na procesie, ze szczególnym wskazaniem na głos-ciało, trening psychofizyczny i ekspresję osobistą.

Jako reżyser, performer i twórca warsztatów współpracował z instytucjami teatralnymi w Polsce i za granicą (m.in. Tehran International Festival, Teatr Polski w Warszawie, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu). Jest członkiem-założycielem włoskiego zespołu teatralnego Il Giardino delle Ore.

Fot. Piotr SpigielAleksandra Gronowska to performerka, wokalistka i artystka wizualna. Od 1998 roku zajmuje się starymi pieśniami i archaicznymi technikami głosowymi oraz wszelkimi przestrzeniami dźwięku, jakie ciało ludzkie może wyśpiewać. Pracuje jako aktorka, wokalistka oraz pedagożka zajęć wokalnych i teatralnych.

Jako aktorka i wokalistka na przestrzeni lat współpracowała z teatrami i grupami takimi, jak: Ośrodek Poszukiwań Teatralnych „Gardzienice” (Polska), Cantieri Teatrali Koreja (Włochy), Orkiestra Muzyki Świata w NFM (Polska), Jubilo (Polska), projekt muzyczny „Gliniane Pieśni” (Polska), Mercury Theatre (Wielka Brytania), Interkunst (Niemcy), Teatr im. Witkacego w Słupsku (Polska), Fundacja FURU (Polska) i wiele innych.

Laureatka Nagrody dla Najlepszej Aktorki za spektakl „La Parola Padre” na Mittelfest 2014 we Włoszech oraz na XI Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Apollon 2012 w Albanii. Absolwentka Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice” oraz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

2. LOGO CZ - B RAMKĄ_ramkatrFundacja Jubilo kieruje się potrzebą artystycznej interwencji jako protestu przeciw wykluczaniu z kultur. Poprzez akcje i interwencje artystyczne, w których płaszczyznę wymiany stanowi język teatru i muzyki, Jubilo dąży do przełamywania barier społecznych, ekonomicznych, językowych i kulturowych. Inicjatywy te realizowane są pod postacią długoterminowych spotkań warsztatowych oraz spektakli będących swoistym dialogiem artystycznym pomiędzy uczestnikami a zespołem Jubilo.

Od 2011 roku zespół pracował m.in. z niepełnosprawną fizycznie i umysłowo młodzieżą, dorosłymi z doświadczeniem choroby psychicznej, dziećmi pochodzenia polskiego i romskiego, osobami bezdomnymi, uchodźcami z Bośni czy osadzonymi. Jubilo współpracuje też z wieloma instytucjami kultury i teatrami na terenie Wrocławia, w tym z Instytutem Grotowskiego. Od wielu lat prowadzi na terenie Zakładu Karnego nr 1 we Wrocławiu projekt „Odkluczanie”, w ramach którego powstał wielokrotnie nagradzany spektakl „Odzwierciedlenie” w reżyserii Agnieszki Bresler, Diega Pileggiego i Simony Sali (2015) oraz „Kain” w reżyserii Diega Pileggiego (2019). Zespół rozwija ponadto różne programy w ramach prowadzonego przez siebie projektu, są to m.in. warsztaty teatralne dla osadzonych, program profesjonalizacyjny w zakresie różnych dziedzin teatralnych, a także aktywnie bierze udział w budowaniu międzynarodowej sieci teatru w więzieniu. Zespół Jubilo współpracuje z profesjonalnymi teatrami w Polsce i za granicą w ramach międzynarodowego programu warsztatowego oraz rozwoju artystycznego. Ponadto od 2017 roku bierze udział w europejskich projektach m.in. Erasmus+ i Creative Europe zrzeszających grupy teatralne z całej Europy.

W 2018 roku członkowie Fundacji Jubilo gościli na wielu międzynarodowych festiwalach i wydarzeniach teatralnych m.in. na festiwalu Dreams Before Dawn w Paryżu, Festival dei Due Mondi w Spoleto we Włoszech, Narodowym Festiwalu Teatru w Więzieniu „Destini Incrociati” we Włoszech, międzynarodowej konferencji naukowej „Teatr i dramat w więzieniu. Więzienie w teatrze i dramacie”  w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk czy XX Międzynarodowej Konferencji Teatru w Więzieniu we Włoszech („Convegno Internazionale I Teatri delle Diversità”). Jubilo współpracuje także z naukowcami i uniwersytetami w Polsce oraz we Włoszech, w tym m.in. z Uniwersytetem Rzymskim La Sapienza, gdzie prowadzone są szeroko zakrojone badania na temat profesjonalnego teatru w więzieniu.
Więcej informacji: jubiloproject.com

11.00–14.00 sesja pracy
14.00–15.30 przerwa obiadowa
15.30–18.30 sesja pracy

Warsztaty prowadzone są w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski.

Ćwiczenia odbywają się głównie boso. Dla własnego komfortu i bezpieczeństwa, sugerujemy zabrać wygodne ubranie treningowe (długie spodnie, bez guzików, pasków, zamków).

Każdy uczestnik proszony jest o przygotowanie wybranego tekstu (własnego, teatralnego, literackiego lub pochodzącego z innego źródła) oraz osobistej piosenki (preferowany utwór tradycyjny), a także przygotowanie maksymalnie trzyminutowej etiudy związanej z tematem „Po drugiej stronie”.

W przypadku, gdy wybrany tekst nie będzie w języku angielskim, wymagane jest posiadanie ze sobą wydrukowanego tłumaczenia.

Koszt: 1100 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie do 29 kwietnia 2022)
Koszt: 1300 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki po 29 kwietnia 2022)

Wypełniony formularz zgłoszenia prosimy nadsyłać do 13 czerwca. Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

 

Galeria zdjęć