Warsztaty teatralne Fundacji Jubilo prowadzone przez Diega Pileggiego i Aleksandrę Gronowską
„Jestem. Tutaj. Stoję. Teraz. Mówię. Do ciebie”.
Głównym obszarem, na którym skupimy się podczas trzeciej sesji w ramach cyklu warsztatów „Jestem”, będą poszukiwania w zakresie dźwięku i głosu. Wychodząc od wspólnej płaszczyzny zbudowanej na zaufaniu i ćwiczeniach zespołowych, zbadamy połączenie głosu i ciała. Wykorzystamy to ostatnie jako swoiste przejście w kierunku wokalnej i muzycznej ekspresji. Pracując z takimi narzędziami, jak słuchanie wokalne i fizyczne, strojenie, impuls, rytm i dźwięk, otworzymy nasze głosy, aby uzyskać dostęp do własnego osobistego procesu poszukiwań.
Jakie jest ciało dźwięku? Czym jest fizyczność utworu? Czy działanie ma w sobie ukryty dźwięk/słowo? Jaki jest związek między działaniem, muzyką a tekstem? Stawiając czoła indywidualnej, partnerskiej i grupowej dynamice postaramy się przezwyciężyć ograniczenia fizyczne i wokalne, budując pomost między ćwiczeniami a materiałami twórczymi.
Elementy techniczne warsztatów:
Warsztaty skierowane są do aktorów, performerów, wokalistów, studentów i wszystkich zainteresowanych pracą teatralną Jubilo. Każdy uczestnik jest poproszony o przygotowanie osobistej piosenki (najlepiej tradycyjnej) oraz wybranego tekstu (własnego, teatralnego, literackiego lub z innego źródła) związanych z tematem „Inny”.
Aleksandra Gronowska to performerka, wokalistka i artystka wizualna. Od 1998 roku zajmuje się starymi pieśniami i archaicznymi technikami głosowymi oraz wszelkimi przestrzeniami dźwięku, jakie ciało ludzkie może wyśpiewać. Pracuje jako aktorka, wokalistka oraz pedagożka zajęć wokalnych i teatralnych.
Jako aktorka i wokalistka na przestrzeni lat współpracowała z teatrami i grupami takimi, jak: Ośrodek Poszukiwań Teatralnych „Gardzienice” (Polska), Cantieri Teatrali Koreja (Włochy), Orkiestra Muzyki Świata w NFM (Polska), Jubilo (Polska), projekt muzyczny „Gliniane Pieśni” (Polska), Mercury Theatre (Wielka Brytania), Interkunst (Niemcy), Teatr im. Witkacego w Słupsku (Polska), Fundacja FURU (Polska) i wiele innych.
Laureatka Nagrody dla Najlepszej Aktorki za spektakl „La Parola Padre” na Mittelfest 2014 we Włoszech oraz na XI Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Apollon 2012 w Albanii. Absolwentka Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice” oraz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.
Diego Pileggi jest włoskim aktorem i reżyserem. W 2011 roku ukończył studia aktorskie prowadzone przez Manchester Metropolitan University we współpracy z Teatrem Pieśń Kozła we Wrocławiu, a w 2007 roku studia z zakresu sztuk performatywnych na Università degli Studi di Milano. Założyciel teatru fizycznego Odra Ensemble (2012), prowadzonego we współpracy z Teatrem Pieśń Kozła, i włoskiego zespołu teatralnego Il Giardino delle Ore (2010). Lider projektu „Oistros”, ekspedycji badawczej poświęconej północnowłoskiemu rytuałowi tarantyzmu oraz pieśniom pracy, pieśniom liturgicznym i walce na noże. Od 2012 jest współzałożycielem i liderem grupy teatralnej Jubilo, która prowadzi projekty/wystawia spektakle z grupami marginalizowanymi społecznie. Wraz z Jubilo prowadził warsztaty, reżyserował i realizował projekty teatralne w różnych środowiskach, m.in. pracował z osobami z zaburzeniami umysłowymi i fizycznymi, uchodźcami, społecznością romską i więźniami.
W 2017 roku Diego Pileggi nawiązał współpracę z Coordinamento Nazionale Teatro in Carcere (włoską siecią teatrów w więzieniu) oraz z europejską siecią teatrów, wspieraną przez Unię Europejską w ramach projektu Erasmus+ (w tym z Bratysławą, Belgradem itd.), których celem jest wykorzystanie narzędzi teatralnych w pracy z grupami marginalizowanymi przez społeczeństwo,
a także w szkoleniu artystów i reżyserów.
Jako aktor i pedagog Diego Pileggi współpracował m.in. z Instytutem Grotowskiego, zespołem In Medias Res, Teatrami Polskimi we Wrocławiu i Warszawie oraz Teatro dell’Albero.
Fundacja Jubilo kieruje się potrzebą artystycznej interwencji jako protestu przeciw wykluczaniu z kultur. Poprzez akcje i interwencje artystyczne, w których płaszczyznę wymiany stanowi język teatru i muzyki, Jubilo dąży do przełamywania barier społecznych, ekonomicznych, językowych i kulturowych. Inicjatywy te realizowane są pod postacią długoterminowych spotkań warsztatowych oraz spektakli będących swoistym dialogiem artystycznym pomiędzy uczestnikami a zespołem Jubilo.
Od 2011 roku zespół pracował m.in. z niepełnosprawną fizycznie i umysłowo młodzieżą, dorosłymi z doświadczeniem choroby psychicznej, dziećmi pochodzenia polskiego i romskiego, osobami bezdomnymi, uchodźcami z Bośni czy osadzonymi. Jubilo współpracuje też z wieloma instytucjami kultury i teatrami na terenie Wrocławia, w tym z Instytutem Grotowskiego. Od wielu lat prowadzi na terenie Zakładu Karnego nr 1 we Wrocławiu projekt „Odkluczanie”, w ramach którego powstał wielokrotnie nagradzany spektakl „Odzwierciedlenie” w reżyserii Agnieszki Bresler, Diega Pileggiego i Simony Sali (2015) oraz „Kain” w reżyserii Diega Pileggiego (2019). Zespół rozwija ponadto różne programy w ramach prowadzonego przez siebie projektu, są to m.in. warsztaty teatralne dla osadzonych, program profesjonalizacyjny w zakresie różnych dziedzin teatralnych, a także aktywnie bierze udział w budowaniu międzynarodowej sieci teatru w więzieniu. Zespół Jubilo współpracuje z profesjonalnymi teatrami w Polsce i za granicą w ramach międzynarodowego programu warsztatowego oraz rozwoju artystycznego. Ponadto od 2017 roku bierze udział w europejskich projektach m.in. Erasmus+ i Creative Europe zrzeszających grupy teatralne z całej Europy.
W 2018 roku członkowie Fundacji Jubilo gościli na wielu międzynarodowych festiwalach i wydarzeniach teatralnych m.in. na festiwalu Dreams Before Dawn w Paryżu, Festival dei Due Mondi w Spoleto we Włoszech, Narodowym Festiwalu Teatru w Więzieniu „Destini Incrociati” we Włoszech, międzynarodowej konferencji naukowej „Teatr i dramat w więzieniu. Więzienie w teatrze i dramacie” w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk czy XX Międzynarodowej Konferencji Teatru w Więzieniu we Włoszech („Convegno Internazionale I Teatri delle Diversità”). Jubilo współpracuje także z naukowcami i uniwersytetami w Polsce oraz we Włoszech, w tym m.in. z Uniwersytetem Rzymskim La Sapienza, gdzie prowadzone są szeroko zakrojone badania na temat profesjonalnego teatru w więzieniu.
Więcej informacji: jubiloproject.com