Laboratorium percepcji | nabór

Cykl wykładów i warsztatów mistrzowskich

 

Marzec – lipiec 2024
Przestrzenie Instytutu Grotowskiego

Rejestracja do 25 lutego

Bezpłatny udział

Laboratorium percepcji | nabór
proj. Barbara Kaczmarek

Otwarty nabór do projektu Laboratorium percepcji

Zapraszamy osoby studiujące na uczelniach artystycznych, zainteresowane sztukami performatywnymi do udziału w projekcie Laboratorium percepcji, realizowanego w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu w okresie od marca do lipca 2024 roku. Udział w Laboratorium percepcji jest bezpłatny.

Instytut im. Jerzego Grotowskiego zapewnia koszty noclegu (w standardzie pokoi kilkuosobowych) oraz obiadokolacji. Koszty podróży są po stronie osób uczestniczących w projekcie.
Podsumowaniem projektu będzie wydanie skryptu / katalogu, w którym znajdą się treści wygłoszonych wykładów oraz materiały opracowane przez osoby studenckie.

O Laboratorium percepcji

Na Laboratorium percepcji złożą się cztery sesje pracy, które poprowadzą osoby artystyczne o ugruntowanej, międzynarodowej pozycji w świecie sztuki współczesnej. Kilkudniowe zjazdy wypełnią warsztaty i autoprezentacje zaproszonych gości oraz wykłady specjalistów. Podsumowaniem projektu będzie możliwość publicznej prezentacji autorskich prac osób uczestniczących w projekcie.

Głównym celem Laboratorium percepcji jest pogłębianie świadomości procesów zmysłowych poprzez doświadczenia artystyczne skupione na kreacji multisensorycznych doznań z obszaru ciała, dźwięku oraz nowych technologii.

Każdy kurs składać się będzie z: czterodniowej sesji warsztatowej prowadzonej przez zaproszonych gości, zgodnie z poniższym harmonogramem. Program poszczególnych zjazdów uzupełnią otwarte wykłady mistrzowskie oraz prezentacje. Projekt zostanie podsumowany katalogiem zawierającym materiały tekstowe i wizualne. Podczas ostatniego zjazdu odbędzie się otwarta prezentacja prac osób uczestniczących w projekcie, która jednak będzie dla nich w pełni dobrowolna.

Warsztaty: dr hab. Arti Grabowski / Paula Garcia / Aleksandra Kotecka / Studio WACHOWICZ/FRET / Marcel·lí Antúnez Roca / Kamil Guenatri / Moon Ribas / Cassils
Wykłady: Sidey Myoo, prof. Ryszard Kluszczyński

Program składa się z 4 kursów mistrzowskich, w ramach których odbędą się:

  • 3-dniowe sesje warsztatowe – prowadzone każdorazowo przez 2 zaproszonych gości, dedykowane wyłącznie grupie roboczej, z podziałem (lub bez) na dwie grupy
  • wykłady mistrzowskie, wygłoszone przez zaproszone osoby artystyczne lub specjalistów danej dziedziny (Sidey Moo, Ryszard Kluszczyński)
  • otwarte prezentacje prac – performanse / inne formy artystyczne w wykonaniu zaproszonych gości


Organizator: Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Współpraca: Wydział Intermediów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie

Fot. Natalia KapsaJarosław Fret to założyciel i lider Teatru ZAR, reżyser, aktor, dyrektor Instytutu Grotowskiego. Pełnił funkcję przewodniczącego Rady Kuratorów i kuratora ds. teatru Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W latach 1999–2002 zrealizował szereg wypraw do Gruzji, Armenii i Iranu, prowadząc poszukiwania w obrębie najstarszych form muzyki chrześcijańskich kościołów wschodnich. W kolejnych latach wspólnie z członkami Teatru ZAR organizował wyprawy badawcze na grecką górę Atos, Sardynię i Korsykę, do Armenii, Turcji i Izraela. Reżyser pięciu spektakli zespołu. Tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” był pokazywany m.in. w Chicago, Los Angeles, San Francisco, Atenach, Belgradzie, Edynburgu, Florencji, Madrycie, Paryżu, Sybinie oraz Kairze, Nowym Delhi i Seulu. W 2013 roku ukończył pracę nad spektaklem „Armine, Sister, dedykowanym historii, kulturze i ludobójstwu Ormian, do którego oprócz reżyserii opracował oryginalną dramaturgię muzyczną i specjalną architekturę. W 2016 roku zrealizował spektakl „Medee. O przekraczaniu” z udziałem śpiewaczek z Kairu, Teheranu i Stambułu. Wykłada i prowadzi warsztaty w Polsce i za granicą, był wykładowcą m.in. w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu. Uhonorowany przyznawanym przez magazyn „Los Angeles Times” tytułem Best New Music Theater (2009) i Wrocławską Nagrodą Teatralną za tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” (2010). Spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” w jego reżyserii zdobył Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2012 roku. Pomysłodawca i koordynator licznych projektów realizowanych w Polsce i za granicą w ramach działalności Instytutu Grotowskiego, m.in. Roku Grotowskiego UNESCO 2009, programu „Masters in Residence”, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, a także Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016. Dzięki jego staraniom w 2010 roku została otwarta nowa siedziba Instytutu Grotowskiego, Studio Na Grobli, a w 2019 roku Centrum Sztuk Performatywnych.

Paula Garcia (ur. 1975 w São Paulo; mieszka i pracuje w São Paulo) jest artystką i doktorantką na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Magister sztuk wizualnych FASM-SP i licencjat sztuk pięknych FAAP. W swoich badaniach i działaniach artystycznych skupia się na sztuce tworzonej „na żywo”. Od 2012 roku artystka, niezależna kuratorka i współpracowniczka artystyczna w Instytucie Mariny Abramović (MAI). Wybrane działania i prace: „#9 – Noise Body” (Southbank Centre, Londyn, 2023), „RAW” (Arca Spaces, São Paulo, 2020), „Terra Comunal” (kuratorka z Mariną Abramović; Marina Abramovic i MAI; SESC Pompéia, São Paulo, 2015), „The Artist Is an Explorer” (kuratorka: Marina Abramovic; Beyeler Foundation, Bazylea, 2014), 7. edycja Biennial El Museo del Barrio (kuratorzy: Chus Martinez, Rocío Aranda-Alvarado, Raúl Zamudio, El Barrio Museum; Nowy Jork, 2013/2014), „The Big Bang: The 19th Annual Watermill Center Summer Benefit” (kuratorzy: Robert Wilson, Walter Mill; Nowy Jork, 2012), 17. edycja Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej SESC Videobrasil (SESC Belenzinho, São Paulo), Performa Paço (Paço das Artes, São Paulo, 2011), 6. edycja of przeglądu sztuki performansu  VERBO organizowanego przez galerię Vermelho (São Paulo, 2010), „Expanded Gallery”  (Galeria Luciana Brito, São Paulo, 2010). Wybrane projekty kuratorskie: „No Intermission” (Teatr Królewski Carré, Amsterdam, 2020), „Curação” (Centrum Kultury w São Paulo, São Paulo, 2020), „Akış/Flux”¬ (kuratorzy: Paula Garcia, Serge Le Borgne; Sakip Sabanci Museum i MAI; Sakip Sabanci Museum, Stambuł), „A Possible Island?” (kuratorzy: Paula Garcia, Serge Le Borgne; Biennale Sztuki w Bangkoku i MAI; Biennale Sztuki w Bangkoku, Bangkok, 2018), SP-Arte (kuratorka programu sztuki performansu, São Paulo, 2018), „As One” (kuratorzy: Serge Le Borgne, Paula Garcia; NEON i MAI; Muzeum Benaki, Ateny, 2016).

arti_newArti Grabowski (ur. 1977) – polski artysta interdyscyplinarny. Zajmuje się malarstwem, sztuką performansu oraz sztuką wideo. Z teatrem związany jako reżyser i aktor. Jest absolwentem Wydziału Rzeźby ASP im. Jana Matejki w Krakowie. Od 2004 roku zatrudniony na ASP w Krakowie, współtworzył pierwszą w Polsce dyplomującą Pracownię Sztuki Performance na Wydziale Intermediów ASP w Krakowie. Od 2018 pełni funkcję kierownika pracowni na stanowisku profesora ASP. Zajmuje się również działalnością kuratorską i organizacją wydarzeń promujących sztukę performansu: pełnił funkcję kuratora artystycznego programu performansu Międzynarodowego Festiwalu Teatrów „A Part” w Katowicach, XIII edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Akcji „Interakcje” w Piotrkowie Trybunalskim, Dwubiegunowych Międzynarodowych Spotkań Performerów realizowanych w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, a obecnie jest kuratorem Międzyuczelnianego Przeglądu Performans „AKTOMAR” w Krakowie. Współpracuje na stałe z poznańskim teatrem Porywacze Ciał, Teatrem Cinema, krakowskim Teatrem KTO oraz Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Kamil Guenatri urodził się w Algierii w 1984 r. W 2009 roku wziął udział w warsztatach pisania i performansu, prowadzonych przez Serge’a Peya na Université du Mirail. W 2011 r. wydał pierwszy zbiór opowiadań „Deux ans, deux visions” (R.R Écritures). Od 2010 r. organizuje wydarzenia we Francji i prezentuje działania artystyczne (m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Les Abattoirs w Tuluzie). Od 2014 r. prezentuje autorskie i współtworzone performanse za granicą, m.in. w ramach Miesiąca Sztuki performansu w Berlinie i na międzynarodowych festiwalach w Hiszpanii, Anglii, Czechach, Portugalii, Kanadzie i Szwajcarii. Zrealizował cykl performansów w galeriach, m.in. w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, gdzie zachował się rzeźbiarski ślad jego działania. W maju 2016 r. fotografie jego działań można było obejrzeć na Międzynarodowym Biennale Performansu w Kolumbii.

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka od 2004 r. współpracuje z Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: Ewangelie dzieciństwa“, Cesarskie cięcie”, Anhelli. Wołanie” oraz Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzy linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”,  a także prowadzi projekt pracy nad polifonicznymi pieśniami gruzińskimi. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. Efektami swoich poszukiwań dzieli się podczas warsztatów. Od 2019 prowadzi we Wrocławiu cykle rocznych warsztatów laboratoryjnej pracy VoiceLAB. Od 2020 ten program warsztatowy jest częścią francuskiego programu Qualiopi. Bada wpływ technik relaksacyjnych na pracę performera.

Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022  ukończyła kurs uprawniający do pracy jako terapeuta dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej.

 

Sidey Myoo jest pseudonimem naukowym, pochodzącym od imienia sieciowego, które przyjął prof. dr hab. Michał Ostrowicki w 2007 roku w wirtualnym świecie Second Life. Sidey Myoo jest filozofem, pracuje w Pracowni Estetyki Instytutu Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz w Zakładzie Teorii Sztuki Mediów Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Interesuje się estetyką, traktowaną jako teoria sztuki, głównie w odniesieniu do sztuki współczesnej, w tym do sztuki nowych mediów. Od 2003 roku zajmuje się filozofią sieci badając takie zjawiska jak immersja, interaktywność, teleobecność, telematyczność, hybrydyzacja, tożsamość lub sztuczna inteligencja. W 2006 roku posłużył się pojęciem elektroniczne realis (później wirtualne realis), które stało się podstawą ontoelektroniki, czyli ontologii skupionej na analizie rzeczywistości wirtualnej, traktowanej jako alternatywna sfera bytu w stosunku do świata fizycznego. Sidey Myoo jest autorem artykułów, monografii i prac redagowanych z zakresu filozofii i sztuki. Brał udział w krajowych i międzynarodowych wydarzeniach naukowych. W 2007 roku założył Academia Electronica (www.academia-electronica.net) – niezinstytucjonalizowaną część Uniwersytetu Jagiellońskiego działającą w wirtualnym świecie Second Life (od 2008), także w AltspaceVR (2021-22) oraz w Spatial (od 2022), gdzie prowadzone są oficjalne, akademickie kursy, wygłaszane są wykłady gościnne przez prelegentki i prelegentów z różnych ośrodków naukowych, w tym także zagranicznych i gdzie organizowane są konferencje.

Moon Ribas jest katalońską artystką-cyborgiem. Jej najbardziej znanym projektem jest czujnik Seismic Sense, który, dzięki implantowi w ramieniu, umożliwia jej odczuwanie wibracji powiązanych z trzęsieniami ziemi. Czujnik odbiera dane z sejsmografów za pośrednictwem specjalnie zaprojektowanej aplikacji. Moon Ribas od 16 lat prowadzi eksperymenty, w których łączy technologię i własne ciało, badając granice percepcji i dążąc do głębszego doświadczenie ruchu. Inne projekty artystki to m.in. „Speedborg, Pregnancy Sense”, koncert „Cyborg Family”, projekt umożliwiający percepcję 360º oraz projekt komunikacji transdentalnej, w którym Moon Ribas i Neil Harbisson przesyłali sobie nawzajem wiadomości w kodzie Morse’a za pośrednictwem implantów w zębach z wykorzystaniem technologii bluetooth. Współzałożycielka Cyborg Foundation (2010), międzynarodowej organizacji, która stawia sobie za cel wspomaganie ludzi w procesie przemiany w cyborgi, obronę praw cyborgów i promowanie sztuki cyborgów. Członkini-założycielka stowarzyszenia Transpecies Society,  które powstało w Barcelonie, aby promować nie-ludzkie tożsamości, bronić wolności technologicznych modyfikacji ciała oraz tworzyć nowe zmysły i narządy dla członków społeczności Transpecies Society.

Fot. Jakub KabusMonika Wachowicz jest aktorką, pedagożką, prowadzi autorskie Studio Ciała i Emocji w Katowicach. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Śląskim na Wydziale Nauk Społecznych oraz Lart Studio w Krakowie – Wydział Aktorski (2003–2004).
W latach 1998–2002 związana była z będzińskim Teatrem Treści Przenośnych, występowała również w spektaklach katowickiego Teatru Cogitatur (2004). W roku 2009 założyła Kobiecą Grupę Teatralną KoME (wraz z aktorkami Karoliną Pietrzykowską z Krakowa i Ewą Balzer z Berlina), z którą przebywała na kilkumiesięcznej rezydencji w teatrze Cantabile 2 w Danii, biorąc udział w międzynarodowym projekcie „DNA” (przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury Danii). Od roku 2004 jest związana z Teatrem A Part w Katowicach, którego dyrektorem i reżyserem jest Marcin Herich. Od roku 2007 współorganizuje Międzynarodowy Festiwal Teatrów Sztuk Performatywnych A PART w Katowicach oraz prowadzi Studio Aktorskie A PART (2016–2023).
Otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) oraz Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2011, 2014, 2020).
Koordynowała międzynarodowy projekt „Ostatnie Dni Ludzkości” w Katowicach podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part – Local Project Manager (2019).
W 2019 roku została prezeską Fundacji Sztuka dla Życia im. Marty Paradeckiej. Współpracuje z Jarosławem Fretem, twórcą Teatru ZAR (od 2021). Od czerwca 2021 jest kuratorką projektu „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych”, a w październiku tego roku rozpoczęła współpracę z Akademią Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, filią we Wrocławiu. W roku 2021 wspólnie z Jarosławem Fretem przygotowała seans teatralny „Szeol | שְׁאוֹל “ (premiera grudzień 2021). Jesienią 2022 zrealizowała performans/instalację „Kairos/καιρός” we współpracy z Jarosławem Fretem oraz fotografką Joanną Nowicką (premiera grudzień 2022). Obecnie, w ramach Studia WACHOWICZ/FRET pracuje nas spektaklem „S I E D E M” (premiera grudzień 2023).

Więcej informacji:
www.wachowicz.studio
www.apart.art.pl
www.sztukadlazycia.pl

I kurs mistrzowski, 14-18 marca 2024

Prowadzenie: Paula Garcia i Arti Grabowski

Zagadnienia: rozwijanie bodźców proksymalnych i dystalnych, inteligencja wyobrażeniowa

Wykład: Sidey Myoo

II kurs mistrzowski, 17 – 20 kwietnia

Prowadzenie: Aleksandra Kotecka, Studio WACHOWICZ/FRET (Monika Wachowicz, Jarosław Fret)

Zagadnienia: biosonologia, audiosomatyka, psychonautyka

III kurs mistrzowski, 23 – 26 maja

Prowadzenie: Marcel·lí Antúnez Roca, Moon Ribas

Zagadnienia: biorobotyka, sztuka interaktywna, political body, transgender

IV kurs mistrzowski, 4 – 7 lipca

Prowadzenie: Cassils, Kamil Guenatri

Zagadnienia: cyber art, implantologia, ciało artystyczne

Wykład: prof. Ryszard Kluszczyński

* organizator zastrzega sobie możliwość zmian w harmonogramie

Aby wziąć udział w naborze, należy przesłać portfolio zawierające:

  • krótki biogram artystyczny
  • dokumentację min. 3 prac zawierających krótki komentarz, dokumentację fotograficzną i/lub wideo
  • zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu rekrutacji

Portfolio należy przesyłać na adres: lp@grotowski-institute.pl do 25 lutego 2024 wyłącznie w formie elektronicznej jako aktywny link (np. Dysk Google). Prosimy nie przesyłać dokumentacji w formie załącznika w mailu.

Prosimy o przemyślane aplikacje – osoby zakwalifikowane są zobligowane do udziału we wszystkich zjazdach podanych w harmonogramie.