Aktualnie jesteś: Actor’s Hub: Motions / Warsztaty

Sesja warsztatowa w Brzezince

Warsztaty prowadzone przez Jairo Cuestę i Marka Ruczkę (asystent prowadzącego)
Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka

pon.–czw. 26–29 czerwca 2023
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

Zapisy do 23 czerwca 2023
W językach polskim i angielskim
9.00–13.00 Performer/Wojownik. Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
16.00–22.00 Performance Ecology. Techniki zespołowe na drodze twórczej. Warsztaty prowadzone przez Jairo Cuestę i Marka Ruczkę (asystent prowadzącego)

pon.–czw. 26–29 czerwca 2023, 9.00–13.00
Performer/Wojownik. Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka

Warsztaty są rezultatem moich badań przeprowadzonych od stycznia do września 2022 roku w ramach stypendium MKIDN „AKTOR WOJOWNIK – projekt badawczo-edukacyjny”. W projekcie skupiłem się na badaniu potencjalnych korzyści i inspiracji dla treningu aktora/performera płynących z doświadczenia treningu sztuk walki, ze szczególnym naciskiem na japońską sztukę walki aikido. Projekt stanowił podsumowanie wielu lat mojej praktyki, badań i doświadczeń zarówno w obszarze sztuk performatywnych, jak i sztuk walki. W procesie poszukiwań istotnym punktem odniesienia i swego rodzaju przewodnikiem stał się dla mnie tekst Jerzego Grotowskiego „Performer”.

Podążając za pytaniami postawionymi w tym tekście oraz pytaniami pojawiającymi się na mojej ścieżce praktyki, zbudowałem strukturę sześciodniowej sesji pracy, która pozwala na konfrontację z podstawowymi zagadnieniami praktyki performera, a także rzuca światło na kwestię pracy nad sobą – wskazaną przez Konstantina Stanisławskiego, a następnie podjętą przez Jerzego Grotowskiego. Wsłuchując się w jego (Grotowskiego) poszukiwania, łącząc cały mój bagaż doświadczeń zarówno tych teatralnych, jak i tych związanych z praktykowaniem i uczeniem aikido, zapraszam wszystkich zainteresowanych do wspólnego podróżowania pomiędzy fascynującymi światami precyzyjnych praktyk, których głównym celem są: pytanie o pracę nad sobą, przesuwanie granic oraz odkrywanie możliwości, potencjału i kształtowanie go poprzez pracę nad techniką.

W ramach warsztatów będę proponował ćwiczenia z zakresu podstaw aikido, treningu fizycznego i motorycznego, a także te odnoszące się do tzw. „internal martial arts” (wewnętrznych sztuk walki) z naciskiem na skupienie, uwagę, uważność, relację do przestrzeni i partnera/partnerów, żywe reagowanie na płynące od nich impulsy. Trening , ruch, oddech, dźwięk, głos, słowo, rytm, timing, struktury – te elementy będą właściwym środowiskiem naszej pracy. Poprzez obserwację, prowokację, konfrontację i rozpoznanie wraz z uczestnikami spróbuję dokonać dekonstrukcji zarówno wyżej wspomnianych funkcji, jak i nas samych, by odkryć potencjał instrumentu, jakim jest ciało-umysł performera/wojownika. Chciałbym sprawdzić, czy jest możliwe, aby te dwie funkcje obudziły się, uaktywniły w jednej działającej osobie.

 

pon.–czw. 26–29 czerwca 2023, 16.00–22.00
Performance Ecology. Techniki zespołowe na drodze twórczej

Umożliwiając rozpoznanie nabytych odruchów i społecznych masek, „Performance Ecology” pozwala aktorom odzyskać siły witalne i zdolność nawiązywania kontaktu. Uczestnicy biorą udział w procesie, którego elementami są zapamiętywanie, ujawnianie siebie i osiąganie, doskonaląc umiejętności posługiwania się ciałem i głosem oraz dążąc do osiągnięcia witalności i celowości działania. „Performance Ecology” stawia sobie za cel wyzwolenie uśpionej energii i twórczych impulsów, zarówno w odosobnieniu, jak i w grupie, podczas pracy z przestrzenią i z partnerem.
W ramach „Performance Ecology” uczestnicy odkrywają technikę fizyczną lub „życie ciała”, które nie zostały nabyte w procesie socjalizacji, ale są ich „własne” i umożliwiają dostęp do źródeł i kreatywności. Uczą się rozpoznawać mocne i słabe strony swojej fizyczności oraz rzucają wyzwanie blokadom psychofizycznym i wyuczonym zachowaniom, umożliwiając swoim ciałom osiągnięcie pełni życia i swobody reakcji.
Podczas sesji wstępnej, skupionej na ciele i ruchu uczestników, prowadzący stosują zasady i techniki pracy nad umysłem i ciałem, przestrzenią i rytmem oraz relacją aktora z partnerem, a następnie zapoznają uczestników z podstawowymi strukturami i działaniami „Performance Ecology”: „Watching”, „Four Corners”, „Lila” i „The Motions”.
Warsztaty odbędą się w leśnej bazie Instytutu Grotowskiego w Brzezince. Organizatorzy zapewniają zakwaterowanie i wyżywienie. Praca odbywać się będzie w budynku i w lesie. Wymagana jest wygodna odzież treningowa do pracy w budynku oraz wygodna odzież (spodnie, buty sportowe) do pracy na zewnątrz. Zapisy obowiązują na oba warsztaty.

Fot. Maciej ZakrzewskiJairo Cuesta ‒ kolumbijski aktor i reżyser, dyrektor artystyczny i aktor New World Performance Laboratory (NWPL) oraz wieloletni instruktor w Case Western Reserve University (Cleveland Playhouse MFA Training Program). W latach 1976‒1986 współpracował z Jerzym Grotowskim przy projektach Teatr Źródeł i Dramat Obiektywny (Polska, Francji, Włochy, Meksyk, Haiti, Stanach Zjednoczone). Brał udział w warsztatach przygotowawczych podczas prac nad spektaklem „Mahabarata” w reżyserii Petera Brooka w Paryżu. Współpracował z Uniwersytetem Paryskim, Uniwersytetem Kalifornijskim w Irvine, Colorado College, Eckard College, Case Western Reserve University, Ashland University i University of Akron, gdzie wyreżyserował „Końcówkę” Samuela Becketta. Prowadzi warsztaty „Performance Ecology” oraz warsztaty z zakresu technik treningu aktorskiego. Występował w Teatro Libre w Bogocie (Kolumbia) i wyreżyserował, wraz z Jamesem Slowiakiem, „Mizantropa” Moliera. Pracując z NWPL, wyreżyserował „Dybuka” i wystąpił w „Mother’s Work”, „Recitalu ptaka”, „Epifanii”, „Fantomach króla Leara”, „Księdze świętych i męczenników”, „Woyzecku”, „Elektrze”, „HamletMaszynie”, „Miłości w czasach szaleńców”, „Straży śmierci”, „Angry Gods and Lost Marbles”, „Frankensteinie”, „Alice… Down the Rabbit Hole”, „Akcji”, „Gilgameszu”, „Orlando”, trylogii „Mleko diabła”, „Don Kiszocie” i „Al otro lado del río”. Wraz z Jamesem Slowiakiem napisał książkę „Jerzy Grotowski (Routledge 2007, 2018; wydanie polskie 2010). Jest licencjonowanym instruktorem jogi.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

niedz. 25 czerwca, 18.00 wyjazd z Wrocławia do Brzezinki
pon.–czw. 26–29 czerwca
9.00–13.00
Performer/Wojownik. Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
13.00–15.30 przerwa obiadowa
16.00–22.00
Performance Ecology. Techniki zespołowe na drodze twórczej. Warsztaty prowadzone przez Jairo Cuestę i Marka Ruczkę (asystent prowadzącego)
pt. 30 czerwca, 10.00 powrót z Brzezinki do Wrocławia

Koszt: 1000 PLN przy zgłoszeniu i wpłacie do 18 czerwca 2023
Koszt: 1200 PLN przy zgłoszeniu i wpłacie do 23 czerwca 2023

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać na adres p.blaszczak@grotowski-institute.pl, wpisując w temacie wiadomości „Actor’s Hub”. Liczba miejsc jest ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

Opłata obejmuje noclegi, transport z Wrocławia do Brzezinki oraz wyżywienie.

Praca odbywać się będzie w budynku i w lesie. Wymagana jest wygodna odzież treningowa do pracy w budynku oraz wygodna odzież (spodnie, buty sportowe) do pracy na zewnątrz.

Warsztaty odbędą się w Brzezince, historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 40 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą sala teatralna, sale studyjne i kwatery. Obecnie Brzezinka służy głównie działaniom warsztatowym.

Galeria zdjęć