Aktualnie jesteś: Actor’s Hub: Motions / Warsztaty

The Rejuvenating Self: A Sourcing Within

Warsztaty dla performerów prowadzone przez Gey Pin Ang i Ranice Tay (asystentka prowadzącej)

pon.–pt. 3–6 lipca 2023, 16.00–21.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Zapisy do 25 czerwca 2023
W języku angielskim

Aktorzy intensywnie eksploatują swoje ciała i wielu z nich zadaje sobie pytanie, jak odmłodzić swoje źródło energii, żeby móc się nieustannie rozwijać i zachować głębię swoich kreacji? „The Rejuvenating Self” to praktyczne warsztaty prowadzone przez Gey Pin Ang i Ranice Tay, które stawiają sobie za cel aktywowanie źródła witalności bijącego w każdym aktorze. W swoich badaniach i działaniach edukacyjnych Ang kładzie nacisk na integrację ciała i umysłu aktorów, na ucieleśnienie ich duszy. Warsztaty są przeznaczone dla aktorów zainteresowanych performatywnym ucieleśnieniem i odkrywaniem organicznej fizyczności, źródła kreatywności w swoim wnętrzu i poza nim. Uczestnicy będą prowadzeni w trybie pracy opierającym się na ucieleśnionym „know-how”, co pozwoli na wyzwolenie spontanicznych reakcji i żywości (aliveness) w ustrukturyzowanych formach fizycznych, na naturalny rozwój świadomości i jej integracji z partyturami performatywnymi i na odnowę witalności. Prowadzące warsztaty wykorzystają również swoje doświadczenia wyniesionych z praktyk kontemplacyjnych zawierających elementy troski o siebie (self-care), wykorzystując elementy chińskiej koncepcji tai chi i tradycyjnego śpiewu.

fot. Tan Ngiap HengANG Gey Pin to badaczka praktyk „serca”. W swoich działaniach przygląda się temu, co leży u podstaw pracy aktora: odnalezieniu organicznego życia wewnątrz siebie.
Naukę w Practice Theatre Ensemble w Singapurze rozpoczęła w 1986 roku. W latach 90. była dyrektorem artystycznym Theatre OX, gdzie badała chińskie źródła kulturowe, praktykowała Tai Chi i medytację, a jednocześnie doskonaliła swoje umiejętności aktorskie. W ramach projektu „The Bridge” (Włochy, 1994/1998-2006) brała udział w pokazach Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards: główne role, w których była obsadzana, stały się ważnym etapem w jej rozwoju i doskonaleniu warsztatu aktorskiego. W 2006 roku Gey Pin zainicjowała międzynarodowy projekt Sourcing Within obejmujący badania, projekty i nauczanie w praktyce cielesnej. Jej dokonania prezentowane są w czasopismach naukowych, książkach o teatrze interkulturowym i antropologii.
W 2018 roku nawiązała istotną współpracę z Ranice Tay w zakresie metodologii badań praktycznych w dziedzinie performansu, praktyki fizycznej i głosowej. Wspólnie stworzyły projekty  „Dreamtalk” i „That Day That Book That Fell”.
Jest laureatką nagród teatralnych przyznanych przez Narodową Radę Sztuki Singapuru (1999). Posiada tytuł licencjata (obroniony z wyróżnieniem) w dziedzinie sztuk na Uniwersytecie Hawajskim-Manoa (1992) i stopień doktora w dziedzinie dramatu przez praktykę badawczą na Uniwersytecie Kentu (2017). Wyreżyserowała m.in. spektakle: „The Peculiar Tra La” (Intercultural Theatre Institute), „The Silly Little Girl and the Funny Old Tree” (Young People’s Performing Arts Ensemble 2018/LASALLE College of the Arts 2023), „Antigone” (LASALLE College of the Arts) i „Offending the Audience” (Nanyang Academy of Fine Arts 2022).

Fot. Julian LowRanice Tay 郑凱心 to praktyczka teatru i Tai Chi z Singapuru. Swoją długą przygodę z Tai Chi rozpoczęła w piątym roku życia, gdy jej ojciec – który był bezpośrednim uczniem Teo Choon Tecka, wybitnego mistrza stylu Tai Zu Quan – zapoczątkował jej naukę i wychowanie. Później zainteresowania Ranice skręciły w stronę widowisk i sztuk performatywnych – jako artystka teatru występowała na całym świecie.
Po upływie lat dzięki Taijiquan wróciła do sztuk walki. Przeszła intensywne szkolenia u uznanych nauczycieli, takich jak utytułowana mistrzyni narodowa Lan Xin Hua oraz Wielki Mistrz Royce Ang.
Ranice jest również członkinią elitarnej drużyny narodowej tradycyjnego Wushu, wielokrotnie reprezentowała Singapur na arenie międzynarodowej. Posiada tytuł mistrza świata w tradycyjnym Wushu w stylu Chen Tai Chi Chuan, zdobyty na 9. Mistrzostwach Świata Kungfu. Specjalizuje się również w innych formach walki wręcz, a także tych z wykorzystaniem miecza, wachlarza i włóczni.
W teatrze Ranice współpracowała intensywnie z różnymi artystami, w tym z ANG Gey Pin/Sourcing Within (Singapur), U-Theatre (Tajwan). Wzięła udział w kilku warsztatach mistrzowskich prowadzonych przez Workcenter Jerzego Grotowskiego i Thomasa Richardsa. Ukończyła z wyróżnieniem National University of Singapore z tytułem BA w zakresie studiów teatralnych, jest laureatką stypendium Performing & Visual Arts (2015-2019).
W 2023 roku Ranice założyła Wu Shi Ren Theatre łącząc teatr i Tai Chi,  by poszukiwać esencji tego, co czyni nas ludźmi.

Koszt: 550 PLN przy zgłoszeniu i wpłacie do 15 czerwca 2023
Koszt: 700 PLN przy zgłoszeniu i wpłacie do 25 czerwca 2023

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać na adres p.blaszczak@grotowski-institute.pl, wpisując w temacie wiadomości „Actor’s Hub”. Liczba miejsc jest ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

Galeria zdjęć