Warsztaty prowadzone przez Jorge’a Parente w asyście Zoé Ogeret
śr.–pt. 19.04–21.04.2023
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
W językach angielskim i francuskim
Zapisy do 16 kwietnia 2023
Cel warsztatów to rozbudzenie ciała i otwarcie głosu za pomocą precyzyjnych działań fizycznych zwanych alfabetem ciała, stworzonych i rozwijanych przez Zygmunta Molika (1930–2010), współzałożyciela i aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego.
Praca indywidualna podczas warsztatów polega na łączeniu poszczególnych elementów alfabetu ciała w proste, a następnie skomplikowane improwizacje fizyczne wokół osobistych historii – dochodzi wówczas do uruchomienia rezonatorów i odkrycia źródeł wibracji ciała.
Praca nad harmonizowaniem ruchu z oddechem skutkuje możliwością wykorzystania obudzonej podczas pracy spontanicznej naturalności – w mowie i śpiewie. Uczestnicy warsztatów podejmą starania, by mówić jakby śpiewali oraz śpiewać jakby mówili. Poprzez improwizacje będą dążyć do osiągnięcia jedności między istotą głębi poszukiwań a lekkością wykonania.
Uczestnicy proszeni są o przygotowanie tekstu i pieśni, z którymi będą pracować podczas warsztatów.
Jorge Parente urodził się w Portugalii, od 1971 roku mieszka w Paryżu. W 1989 roku ukończył szkołę teatralną Daniela Postala „Le Joueur Requarde”. Następnie dokształcał się u Jeana-Paula Denizona (Théâtre des Bouffes du Nord), Guya Freixe’a (byłego członka Théâtre du Soleil) i Giennadija Bogdanowa (biomechanika Meyerholda), zgłębiał również psychofonię, metodę Marie-Louise Aucher pod kierunkiem Iseult Welch (2000–2001).
Pracuje we Francji i Portugalii. Jako aktor występował u reżyserów teatralnych, takich jak: Eric Auvray, Christian Benedetti, Mathilde Coste, Cyril Delhay, Christian Fregnet, Syvain Marmorat, Sylvie Ollivier, Carlos Pereira, Tiago Porteiro, Denis Robert, Patrick Thoraval czy Marc Zammit. Grał w filmach m.in. Bertranda Arthuisa, Patricka Dewolfa, Rolanda Moreaua, Hervé’a Paluda i Mauricia Sciarry. Jako reżyser współpracował z wieloma zespołami teatralnymi, m.in. Entre Chien et Loup, D’Am Armor, Cantabile’s, Teatro de Giz, Trimagiste.
Równolegle do swojej działalności artystycznej poświęcił niemal dwadzieścia lat na pracę z głosem pod opieką Zygmunta Molika – czołowego aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, autora metody treningu głosowego Głos i Ciało. Prowadzi warsztaty „Głos i Ciało” dla ludzi teatru, muzyków i praktyków ruchu we Francji (La Guillotine w Montreuil i Site de Pratiques Théâtrales w Lavauzelle), Polsce (Instytut Grotowskiego we Wrocławiu i Teatr Kana w Szczecinie) Portugalii (Companhia Mùsica Teatral w Lizbonie) i Tajlandii ( Arts on Location w Bangkoku).
Więcej informacji: jorgeparente.com
Zoé Ogeret urodziła się w Paryżu, przez trzy lata kształciła się w szkole teatralnej Daniela Postala „Le Joueur Requarde”. W latach 1989–2003 wystąpiła w kilkunastu spektaklach teatralnych reżyserów takich jak: Jean-Pierre Amiel, Eric Auvray, Bernard Beuvelot, Christian Fregnet, Dominique Guilhard, Aldo Magno, Gilles Misrahi, Jorge Parente, Didier Patard, Claude-Alice Peyrotte, Tiago Porteiro i Emmanuelle Weisz. Równocześnie wielokrotnie uczestniczyła w stażach Zygmunta Molika. W latach 2004–2011 pracowała we francuskim Krajowym Centrum Badań Naukowych (CNRS), początkowo jako asystentka Generalnego Sekretariatu Narodowego Komitetu, następnie jako kierownik ds. komunikacji w Laboratorium Psychologii Percepcji na Université Paris Descartes w Paryżu. W 2012 roku powróciła do pracy scenicznej i została asystentką Jorge’a Parente, współprowadząc warsztaty Głos i Ciało we Francji i za granicą. W roku 2014 była asystentką reżysera przy spektaklu Pięciu mężczyzn według Daniela Keene’a (w reżyserii Jorge’a Parente).
śr. 19.04.2023
10.00–13.00, 15.00–18.00
czw. 20.04.2023
10.00–13.00, 15.00–18.00
pt. 21.04.2023
9.00–12.00
Koszt: 800 PLN
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 9 kwietnia 2023 na adres m.madra@grotowski-institute.pl. Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Prosimy o dokonanie wpłaty w terminie do 3 dni od uzyskania potwierdzenia uczestnictwa drogą e-mailową.