Rezydencja Anny Konjetzky
czw.–wt. 14–19/11/2019, 10.00–18.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
W latach 2019–2021 Anna Konjetzky wraz ze swoim zespołem pracuje nad działaniami wokół „Akademii nomadycznej”. Założeniem projektu jest symultanicznie tworzenie bazy edukacyjno-badawczej. Niemiecką choreografkę interesuje aspekt przemieszczania się, całkowitego i częściowego otwierania dróg/granic oraz związany z tym opór. Uczestnicy „Akademii nomadycznej” będą próbowali – w teorii i praktyce – wykreować reprezentację przedmiotu dotyczącego alternatywnych przestrzeni oraz granic, pracując z hasłem „Quer”, który w języku niemieckim oznacza „krzyżowanie, diagonal, ukos”.
Projekt realizowany będzie co roku przez tydzień w innym kraju (Polska, Australia, Palestyna), a w siedzibie zespołu artystki Monachium planowane jest dziesięciodniowe podsumowanie. Do udziału w pięciodniowej „Akademii nomadycznej” w Instytucie Grotowskiego Anna Konjetzky z członkiniami swojego zespołu, Sahrą Huby i Quindell Orton, zaprosiła jedenastu tancerzy pracujących w Polsce, zainteresowanych zarówno działaniami fizycznymi, jak dyskusją wokół tematów granic i przemieszczania.
Zasada nomadyczna jest elementem konstytutywnym dla podejścia Anny Konjetzky i pojawia się z jednej strony w samej istocie wędrówki „Akademii”, praktyce, która umożliwia skoordynowanie tematu przestrzeni, limitów i społeczności z odpowiednimi warunkami lokalizacji uczestników (politycznej, społecznej, geograficznej itp.). Z drugiej strony nomadyczność ma również wpływ na organizację wiedzy, która jest gromadzona na platformie internetowej; nie ma funkcji tylko dokumentacyjnej, ale udostępnia uczestnikom przestrzeń do pracy i dialogu niezależnie od czasu i miejsca, tym samym wiedza i praktyka mogą rosnąć jak kłącze i stać się ogólnodostępne.
Gościem specjalnym „Akademii nomadycznej” jest Jeremy Wade.
Więcej informacji: nomadic-academy-ak.com
Anna Konjetzky tworzy spektakle i instalacje taneczne będące fizyczną refleksją na tematy społeczno-polityczne. Jej prace prezentowane były m.in. w Monachium (Spielart, Tanzwerkstatt Europa), Poczdamie (Unidram), Krakowie, Warszawie, Brukseli (Danse Balsa Marni), Luksemburgu, Gandawie, Salzburgu, Stambule, Kampali, Nairobi i Hanoi. Anna Konjetzky współpracuje z uznanymi grupami tanecznymi, m.in. z Staatstheater Saarbrücken czy Staatstheater Braunschweig. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów tanecznych, w tym stypendium Departamentu Stanu w Berlinie (2006) i miasta Monachium (2011), nagrody Operare zorganizowanym przez Operę Współczesną w Berlinie (2009), nagrody Festiwalu Euro Scene w Lipsku (2009) oraz nagrody Förderpreis Tanz miasta Monachium (2014). Jej instalacja taneczna „Abdrücke” została zaprezentowana na Tanzplattform Deutschland 2012.
Więcej informacji: annakonjetzky.com; nomadic-academy-ak.com
Sahra Huby jest niezależną tancerką, która pracuje z wieloma choreografami w całej Europie, a stale współpracuje z niemiecką choreografką Anną Konjetzky (Niemcy), z którą stworzyła wiele spektakli grupowych oraz solowych, takich jak: „Elephantgedächtnis” (pierwsza nagroda Das beste deutsche Tanzsolo 2009), „Abdrücke” (2010; zaprezentowany na Tanzplattform Deutschland 2012), „chipping” (2014) oraz „Move More Morph It” (2018).
Sahra Huby prowadzi również własne badania, tworząc alternatywne formaty dla badaczy, spotkań z innymi artystami i prezentacji. W 2016 roku zainicjowała długoterminowy projekt performatywny w prywatnych mieszkaniach „Dance Kitchen” (www.dancekitchen.org). Jednym z ważnych aspektów jej podejścia jest praca z wielowarstwowymi właściwościami i stanami ciała, a także zasada myślenia ciałem i komunikowania się przez ciało, które staje się narzędziem do alternatywnego formułowania koncepcji/pomysłów.
Quindell Orton jest niezależną artystką tańca i performansu, działającą w Australii i Europie, absolwentką Zachodnio-australijskiej Akademii Sztuk Scenicznych (licencjat w dziedzinie tańca z wyróżnieniem). Pracuje solo, jak również we współpracy z innymi artystami i zespołami, takimi jak: Anna Konjetzky (Niemcy), Superyoutour (Niemcy), Shona Erskine (Australia), Chrissie Parrott (Australia), Stefan Dreher (Niemcy), CADAM (Niemcy), Club Guy & Roni (Holandia, staż) i Hauptaktion (Niemcy). Jest współzałożycielką alternatywnego zespołu teatralnego Anything Is Valid Dance Theatre (AIVDT).
W 2018 roku w plebiscycie „Dance Australia Critic” dostała tytuł Najbardziej Interesującej Australijskiej Artystki, a „Dust on the Shortbread” zdobyło nagrodę dla najlepszego spektaklu na Performing Arts Awards WA. W 2019 roku Quindell uczestniczyła w Cyfrowym Laboratorium Tańca Tanzhaus NRW, była asystentką choreografki Anny Konjetzky przy spektaklach „Unstable” w Staatstheater Braunschweig oraz „We Are Here” w Saarländisches Staatstheater, wystąpiła wraz z Anną Konjetzky w „Where Are We Now?”, współpracowała z grupą Thermoboy oraz odbyła tournée ze spektaklami „The Very Moment” i „Lighting” Anny Konjetzky oraz „Versuch Über das Turnen” grupy Hauptaktion.
Więcej informacji: quindellorton.com
Jeremy Wade jest performerem, nauczycielem i kuratorem mieszkającym w Berlinie. W 2000 roku ukończył School for New Dance Development w Amsterdamie. W 2006 otrzymał nagrodę Bessie za swoją pierwszą wieczorną pracę zatytułowaną „Glory” w Dance Theatre Workshop w Nowym Jorku. W swoich pracach bada teorię queer, śmierć człowieka, podmiotowość zombie, dziwne sposoby bycia i afektywną relację, aby podważyć kody społeczne, które definiują i uciskają nasze ciała.
Harmonogram
śr. 13/11/2019
19:00 „About a Session”, spektakl taneczny Anny Konjetzky
czw.–niedz. 14–17/11/2019
10.00–15.00 sesja pracy z Sahrą Huby i Quindell Orton
15.00 –18.00 sesja pracy z Anną Konjetzky
pon. 18/11/2019
10.00–14.00 „Technologies of Impossible Repair”, warsztaty z Jeremym Wade’em
19.00 „Love is NOT Romance, Honey”, wykład-spektakl Jeremy’ego Wade’a
wt. 19/11/2019
10.00–17.00 sesja pracy z Anną Konjetzky, Sahrą Huba i Quindell Orton
17.00 otwarty pokaz pracy podsumowujący „Akademię nomadycznej”
Uczestnicy „Akademii nomadycznej” w Polsce: Liwia Bargieł, Beata Bieńkowska, Sylwia Ciurko, Kalina Duwadzińska, Ekaterina Egorova, Aniela Kokosza, Magda Krzyształowicz, Aleksandra Kugacz-Semerci, Mertcan Semerci, Agnieszka Sterczyńska, Magda Wolnicka
Projekt „Akademia nomadyczna” Anny Konjetzky jest finansowany ze środków Tanzpakt Deutschland we wsparciu Rządu Federalnego ds. Kultury i Mediów, Departamentu Sztuki i Kultury miasta Monachium, GLS Treuhand e.V. i STEP travel grants z inicjatywy Europejskiej Fundacji Kultury przy wsparciu Compagnia di San Paolo. W ramach „Akademii nomadycznej” jest pokazywany spektakl „About a Session”, w koprodukcji z Münchner Kammerspiele, wyprodukowany przy wsparciu Departamentu Kultury i Sztuki miasta Monachium, Bawarskiego Stowarzyszenia Tańca Współczesnego (BLZT), finansowanego przez Bawarski Departament Nauki i Sztuki oraz Dystrykt Górnej Bawarii.
Polski partner: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, kuratorka Anna Królica