Zaproszenie do współpracy dla teatrów niezależnych – stworzenie profesjonalnej dokumentacji filmowej spektakli
luty–czerwiec 2021
Zgłoszenia do udziału w programie przyjmowane będą na bieżąco do 30 czerwca 2021 za pomocą formularza.
Program „[off].REC” skierowany jest do niezależnych zespołów teatralnych i artystów indywidualnych, działających na terytorium Polski poza państwowymi ramami instytucjonalnymi. Celem współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego będzie stworzenie profesjonalnej dokumentacji filmowej, fotograficznej i materiałów promocyjnych spektaklu lub innych zaproponowanych dzieł teatralnych.
Potrzeba zainicjowania programu „[off].REC” zrodziła się po ponownym zamknięciu instytucji kultury w czasie pandemii, co nieodwracalnie zmieniło dynamikę aktywności teatru, dlatego wsparcie dla artystów i artystek funkcjonujących pozainstytucjonalnie, którzy najbardziej ucierpieli z powodu pandemii, wydaje się zadaniem priorytetowym. Mając na uwadze ich szczególnie trudną sytuację, Instytut im. Jerzego Grotowskiego ogłasza program, którym chce przyczynić się do wzrostu obecnego standardu prezentacji teatralnych w internecie i z dbałości o wysoką jakość przekazu wizualnego. Jednocześnie jako instytucja kultury stara się wyjść naprzeciw potrzebom wysokiej jakości technicznej nagrań dzieł teatralnych, które zaczynają „konkurować” ze sobą w dobie sieciowego dostępu.
„[off].REC” nie jest programem grantowym, lecz otwartym zaproszeniem do współpracy, której szczegóły będą przedmiotem wzajemnego porozumienia w drodze rozmów indywidualnych. Powstałe materiały dokumentujące spektakl (filmowe i fotograficzne) i promocyjne (filmowe) pozostaną własnością zespołów i będą mogły być wykorzystywane zgodnie z ich własnymi potrzebami, np. prezentowane na festiwalach, przeglądach, konkursach, na platformach VOD, w mediach społecznościowych. Rozpatrywane będą zgłoszenia spektakli, performansów czy innych działań performatywnych – powstałych zarówno w stałych zespołach czy aktywnie działających grupach artystycznych, jak i stworzonych indywidualnie – w latach 2018–2021.
Jarosław Fret jest reżyserem, aktorem, dyrektorem Instytutu Grotowskiego. Założyciel i lider Teatru ZAR, od 2021 roku w tandemie twórczym Studio Wachowicz/Fret. Pełnił funkcję przewodniczącego Rady Kuratorów i kuratora ds. teatru Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W latach 1999–2002 zrealizował szereg wypraw do Gruzji, Armenii i Iranu, prowadząc poszukiwania w obrębie najstarszych form muzyki chrześcijańskich kościołów wschodnich. W kolejnych latach wspólnie z członkami Teatru ZAR organizował wyprawy badawcze na grecką górę Atos, Sardynię i Korsykę, do Armenii, Turcji i Izraela. Reżyser pięciu spektakli zespołu. Tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” był pokazywany m.in. w Chicago, Los Angeles, San Francisco, Atenach, Belgradzie, Edynburgu, Florencji, Madrycie, Paryżu, Sybinie oraz Kairze, Nowym Delhi i Seulu. W 2013 roku ukończył pracę nad spektaklem „Armine, Sister”, dedykowanym historii, kulturze i ludobójstwu Ormian, do którego oprócz reżyserii opracował oryginalną dramaturgię muzyczną i specjalną architekturę. W 2016 roku zrealizował spektakl „Medee. O przekraczaniu” z udziałem śpiewaczek z Kairu, Teheranu i Stambułu. Wykłada i prowadzi warsztaty w Polsce i za granicą, był wykładowcą m.in. w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu. Uhonorowany przyznawanym przez magazyn „Los Angeles Times” tytułem Best New Music Theater (2009) i Wrocławską Nagrodą Teatralną za tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” (2010). Spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” w jego reżyserii zdobył Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2012 roku. Pomysłodawca i koordynator licznych projektów realizowanych w Polsce i za granicą w ramach działalności Instytutu Grotowskiego, m.in. Roku Grotowskiego UNESCO 2009, programu „Masters in Residence”, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, a także Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016. Dzięki jego staraniom w 2010 roku została otwarta nowa siedziba Instytutu Grotowskiego, Studio Na Grobli, a w 2019 roku Centrum Sztuk Performatywnych.
Monika Blige jest absolwentką filologii polskiej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu (specjalizacja teatrologiczna). W latach 2001–2005 bliska współpracowniczka Projektu Terenowego Teatru Węgajty. Od 2005 roku związana z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych), w latach 2014–2023 pełniła funkcję zastępczyni dyrektora ds. programowych, obecnie kieruje działem wydawniczym. Kuratorka wielu projektów i przedsięwzięć realizowanych przez Instytut Grotowskiego, m.in. jubileuszu 50-lecia Odin Teatret w Polsce (2014), Akademii Teatru Alternatywnego (2015–2017) czy serii spotkań, wykładów i pokazów filmowych „Jerzy Grotowski – polski reżyser. W 25. rocznicę śmierci artysty”. Redaktorka ponad czterdziestu książek wydanych przez Instytut Grotowskiego, współpracowniczka Icarus Publishing Enterprise, członkini rady programowej czasopisma „Teatro e Storia” oraz redaktorka internetowego czasopisma naukowego „Performer”. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.
Katarzyna Lemańska jest krytyczką teatralną i redaktorką. Ukończyła wiedzę o teatrze i edytorstwo na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Stała współpracowniczka Gazety Teatralnej „Didaskalia”. Publikowała m.in. w „Dialogu”, „Polish Theatre Journal”, „Notatniku Teatralnym”, na platformach taniecPOLSKA.pl i CzasKultury.pl. Członkini Komisji Artystycznej 26. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Redaktorka publikacji o teatrze tańca i teatrze współczesnym. Od 2017 w redakcji internetowego czasopisma „Performer”. Pracuje w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.
Iwona Konecka jest twórczynią teatralną. Zajmuje się także badaniem i animacją kultury oraz sieciowaniem środowisk teatralnych. Intensywnie współtworzy Wrocławską i Zachodniopomorską Offensywę Teatralną. Na co dzień pracuje z młodzieżą na osiedlu Ołbin we Wrocławiu. Członkini kilku grup artystycznych: Teatru Realistycznego, Kolektywu Polka oraz zespołu muzycznego Tarapaty. Prezeska Fundacji Teatr Realistyczny oraz wiceprezeska Stowarzyszenia Kolektyw Kobietostan.
Katarzyna Knychalska jest założycielką i prezeską Fundacji Teatr-Nie Taki we Wrocławiu, wydawcą, redaktorką naczelną portalu Teatralny.pl i czasopisma o teatrach niezależnych „nietak!t”. Współtwórczyni Ogólnopolskiej Offensywy Teatralnej, zajmującej się jednoczeniem ruchu teatrów offowych, dramatopisarka i adaptatorka, konsultantka programowa w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, dyrektorka Festiwalu Teatru Nie-Złego w Legnicy, współtwórczyni Festiwalu Dolnośląskich Teatrów Offowych Zwrot we Wrocławiu. Dyrektorka Konkursu „The Best Off”. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Oferta współpracy obejmuje stworzenie nagrania filmowego jednego, maksymalnie dwóch spektakli zaproponowanych przez zespół. Nagranie odbędzie się w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, w jednej z sal teatralnych: Studiu Na Grobli, Sali Teatru Laboratorium lub w Piekarni, za pomocą dostępnych zasobów technicznych i osobowych zespołu Instytutu.
Zgłaszane mogą być spektakle zrealizowane w latach 2018–2021: premierowe czy też projekty, które uzyskały ostateczny kształt sceniczny, ale nie miały swojej premiery z powodu pandemii, a także wznowienia lub nowe wersje starszych produkcji. Nie ma ograniczeń dotyczących form spektakli (oparty na tekście dramatycznym, teatr tańca, teatr formy, inne formy performatywne).
Istotny jest fakt, że program „[off].REC” nie jest projektem grantowym, lecz dotyczy współpracy pozainstytucjonalnej.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego przewiduje możliwość prezentacji wybranych nagrań spektakli na stronie internetowej, w mediach społecznościowych lub innych kanałach komunikacyjnych Instytutu – jednorazowo i w dostępie czasowym określonym w osobnej umowie. Jednocześnie Instytut zastrzega sobie prawo do bezterminowego wykorzystywania materiałów fotograficznych oraz o charakterze promocyjnym w celach komunikacyjnych – we wszystkich swoich kanałach komunikacyjnych.
Wszelkie prawa do powstałych materiałów pozostają po stronie zgłaszających się zespołów. Instytut im. Jerzego Grotowskiego zastrzega sobie prawo do przechowywania wszelkich materiałów powstałych w efekcie współpracy (m.in. filmowo-dźwiękowych i fotograficznych dokumentujących spektakl, a także filmowych o charakterze promocyjnym, takich jak: krótka zapowiedź spektaklu, trailer, teaser, nagranie typu making of, rozmowa z twórcami) w celach dokumentacyjno-archiwalnych i wykorzystywania ich w sposób ustalony przez obie strony. Prawa te uregulowane będą osobną umową.
Zgłoszenia będą rozpatrywane na bieżąco przez pięcioosobowy zespół merytoryczny, składający się z pracowników Instytutu i zaproszonych specjalistów. Jednym z kryteriów podjęcia współpracy są możliwości zespołu realizacyjnego Instytutu i dostępność przestrzeni.
Zgłoszenia do udziału w programie przyjmowane są na bieżąco do końca czerwca 2021.
Nagrania będą realizowane od lutego do końca lipca 2021. Produkcja i postprodukcja nagrania spektaklu nie powinny zająć więcej niż 3 tygodnie. Terminy będą uzgadniane indywidualnie z poszczególnymi zespołami. W założeniu w ciągu 6 miesięcy trwania 1 edycji programu zrealizowanych zostanie kilkanaście nagrań.
Aby nawiązać współpracę, należy przesłać zgłoszenie maks. 2 spektakli za pomocą formularza (osobnego do każdego spektaklu), zawierającego m.in. następujące informacje:
W ciągu 14 dni od nadesłania zgłoszenia wybrane zespoły będą zaproszone do rozmowy dotyczącej zakresu współpracy i kwestii realizacyjnych. Zgłoszenia będą rozpatrywane na bieżąco do 30 czerwca 2021. Jeśli zespół zgłosi taką potrzebę, możliwe są konsultacje merytoryczne: filmowe, dramaturgiczne, reżyserskie. Po uzgodnieniu warunków współpracy zrealizowane będą wybrane zgłoszenia.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu z koordynatorką programu, Aleksandrą Chojentą: a.chojenta@grotowski-institute.pl, tel. 691 029 482.
Partnerzy: Wrocławska Offensywa Teatralna, Ogólnopolska Offensywa Teatralna, Zachodniopomorska Offensywa Teatralna
Patronat medialny: Teatr, e-teatr.pl, Nietak!t, Teatralny.pl