Uczestnicy semestru „Więcej niż teatr”

Fot. Agnieszka PercAleksandra Barczyk – absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (2002), Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice” (2006), instruktorka Improwizacji w tańcu i symboliki ciała według metody Detlefa Kapperta w Instytucie Dynamiki Tańca w Essen (kurs realizowany w Poznaniu), praktyk metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, pedagog cyrku, instruktorka teatralna. Na co dzień pracuje m.in. w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży w Krakowie i Fundacji „Hipoterapia”, gdzie prowadzi warsztaty teatralne i cyrkowe, pracuje nad spektaklami z udziałem osób z niepełnosprawnością, w roku akademickim 2011/2012 prowadziła zajęcia z teatroterapii na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.


Fot. ze zbiorów prywatnychMichał Bałdyga – absolwent edukacji artystycznej (2006) i projektowania graficznego (2010) na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Zajmuje się dziedzinami sztuki: rzeźbą, performansem, malarstwem, projektowaniem graficznym. W jego pracach zacierają się granice między działaniem realnym a symbolicznym. Zajmuje się asymetrią, poszukując jej źródła w swoim życiu. Tworzy przy tym własny rodzaj sztuki walki z prozaicznymi barierami, które życie stawia człowiekowi. Bada swój stosunek do zdarzeń wokół oraz do samego siebie, do problemów barier fizycznych, psychicznych i mentalnych życia. Pracując ze swoją przeszłością, pamięcią wydarzeniową, zajmuje się przestrzenią terapeutyczną. Korzysta ze szczególnych doświadczeń zapisanych w pamięci, dając świadectwo indywidualnego przejawiania się w tym świecie. Tworzy tym samym autoportret pamięci.


Fot. Maciej ZakrzewskiSylwia Fiałkiewicz – absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 2010 roku pracuje w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego w Dziale Naukowym. Jest również redaktorką wortalu grotowski.net oraz internetowego czasopisma teatralnego „Performer”.


Rafał J. Hewanicki – animator kultury, arteterapeuta, lalkarz, arteterapeuta pedagog wczesnoszkolny (Wydział Artystyczno-Pedagogiczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Kaliszu) i kucharz, były instruktor terapii zajęciowej na Warsztatach Terapii Zajęciowej w Wapnie. Prowadzi Pracownię Warsztatów Kreatywnych, tworząc autorskie zajęcia dla dzieci i młodzieży z zakresu ekologii, tajemnic kulinarnych, przestrzeni, plastyki, ruchu i teatru. Twórca TENEBRAE PROJEKT – nagich lalek, samodzielnie stworzonych przez aktorów. Przy Gminnym Ośrodku Kultury w Damasławku utworzył kabaret młodzieżowy. Jest członkiem Stowarzyszenia Arteterapeutów Polskich „Kajros”. Jego mentorkami są Anita Stefańska i Marta Holeksa. Jego koncepcja pracy opiera się na działaniach intuicyjnych kreowanych na obrazach i wizjach.


Fot. Aleksandra SzymanowiczViolina Janiszewska – pedagog resocjalizacji, edukacji medialnej, terapii i rehabilitacji ruchowej. Podyplomowo ukończyła psychologię zarządzania. W latach 1994–1998 menadżerka i aktorka szczecińskiego Teatru Kana. Współpracowała z ośrodkiem MONAR. W latach 1998–2004 wokalistka i menadżerka grupy folkowej Dikanda. W latach 2010–2012 prowadziła Teatr Baraban w Zakładzie Karnym w Nowogardzie oraz dziecięcą grupę Teatr na Patyku, która w 2012 roku wzięła udział w Festiwalu Brave Kids. W latach 2014–2015 prowadziła zajęcia Trener podwórkowy – z dziećmi z rodzin z trudnościami wychowawczymi. Utworzyła grupę teatralną Teatr Bomba Bomba, osób z niepełnosprawnością intelektualną. Prowadzi warsztaty teatralne, arteterapeutyczne na wymianach międzynarodowych w Niemczech, Turcji, Hiszpanii i Polsce, zajęcia dla osób w wieku powyżej 60 roku życia, warsztaty dla nauczycieli. Redaktorka naczelna gazety teatralnej „Gabit” w Teatrze Lalek Pleciuga w Szczecinie.


Fot. Joanna KliberJoanna Kliber – ukończyła kulturoznawstwo, specjalność teatrologiczną na Uniwersytecie Łódzkim. Aktualnie jest studentką performatyki przedstawień na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się zagadnieniem teatru angażującego osoby z niepełnosprawnościami. W 2014 roku odbyła staż w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana w Warszawie. W klasie maturalnej była aktorką Teatru Zza Boru w Zaborze, a w czasie studiów licencjackich aktorką Niepublicznego Teatru Impresaryjnego Scena Tam2 w Kaliszu.


Fot. Marcin ŻebrowskiJoanna Kocemba – absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku kulturoznawstwo (specjalizacja teatrologia), doktorantka w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego (planowany tytuł rozprawy: Teatr ku zmianie społecznej). Członkini zespołu na specjalizacji animacja kultury i zespołu studiów podyplomowych Pedagogika Teatru. Współtworzy projekt naukowy „Humanistyka XXI wieku”. Od kilku lat związana z Teatrem Wiejskim Węgajty. Należy do redakcji portalu Dla Kontrastu.


PAmela LeończykPamela Leończyk – absolwentka wiedzy o teatrze, studentka performatyki przedstawień oraz zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim, instruktorka teatralna, animatorka, performerka, szczudlarka, wieloletnia harcerka, tancerka poi. Członkini Stowarzyszenia Aktywności Społeczno-Artystycznej „Nie Po Drodze”. Koordynowała 10. Suwalskie Teatr-Akcje Festiwal PoRuszeń. Związana z Teatrem Wiejskim Węgajty. Jest aktorką, reżyserką i instruktorką w Teatrze Powidok w Krakowie, działającym przy Fundacji Wspierania Kultury „Powidok”. Obecnie pracuje w Klubie Kultury Przegorzały w Krakowie.


Fot. ze zbiorów prywatnychKinga Łukomska – absolwentka fizjoterapii. Od 2005 roku fizjoterapeutka w Centrum Kompleksowej Rehabilitacji w Konstancinie-Jeziorna. W 2012 roku założyła FizjoMove – Studio Ruchu i Rehabilitacja. Prowadzi terapię indywidualną oraz warsztaty grupowe dla chorych przewlekle dorosłych i opiekuje się osobami zdrowymi w ramach profilaktyki. Stosuje metody: Proprioceptive Neuromuscular Facilitation, Feldenkraisa i Lowena. Od 2012 roku kształci się również w kierunku teatru tańca.


Agata Nowakowska-Duk – ukończyła Studium Grafiki Komputerowej w Towarzystwie Wiedzy Powszechnej. W 2014 rozpoczęła naukę w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu na zaocznym Wydziale Arteterapii. Pracuje w Dolnośląskim Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom i Młodzieży z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym „Ostoja” na stanowisku asystenta osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi pracownię gospodarstwa domowego, w której trzynaście osób uczy się funkcjonowania w życiu codziennym, uczestniczą w zajęciach artystycznych: plastycznych, muzycznych, parateatralnych, filmowych. Prowadzi w tej grupie zajęcia plastyczne i wspólnie stworzyli spektakl Motyle.



Sabina PawlikSabina Pawlik
– pedagog specjalny, instruktorka teatralna. Absolwentka pedagogiki osób niepełnosprawnych intelektualnie na Akademii Pedagogiki Specjalnej (2007) oraz wiedzy o teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie. Od 2009 roku jest pracownikiem Zakładu Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat znaczenia osobistego, społecznego i kulturowego sztuki dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Bada lokalne środowiska związane z twórczością osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi zajęcia teatralne dla dorosłych uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy w Mysłowicach.


Jarosław RebelińskiJarosław Rebeliński – absolwent wiedzy o teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie. Skończył kurs doskonalący Drama w edukacji oraz Kurs kwalifikacyjny dla edukatorów dramy. Były opiekun i terapeuta w Ośrodku dla Młodzieży Niepełnosprawnej. Kierownik teatru w Gdańskim Archipelagu Kultury, gdzie realizuje autorskie projekty: „TeatRazem”, „Projekt Drama”, „Teatr Forum”. Wykładowca w Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej na Wydziale Pedagogiki. Organizator Festiwalu Akcept. Były aktor Teatru Znak i Teatru Snów. Założyciel i reżyser Teatru Poza Tym oraz Teatru Pedagogów. Organizator warsztatów artystycznych Kronika dzielnicowa dla dzieci z dzielnicy Orunia. W 2012 roku skończył kurs Teatru Forum organizowany przez Fundację Drama Way. Pomysłodawca oraz koordynator pierwszej edycji projektu „Historie po Oruńsku” z udziałem społeczności lokalnej.


J. Rzeźnicka -KrupaJolanta Rzeźnicka-Krupa – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka książek i artykułów naukowych poświęconych m.in. edukacyjnym i społeczno-kulturowym aspektom zjawiska niepełnosprawności. Jej zainteresowania badawcze wiążą się przede wszystkim z problematyką podmiotu i tożsamości we współczesnym świecie, procesami społecznego konstruowania niepełnosprawności oraz kulturowym kontekstem ich wytwarzania, kategorią ciała i cielesności we współczesnej humanistyce, poza- i postnaukowymi formami konstruowania wiedzy, a także sztuką osób niepełnosprawnych. Członek nieformalnej grupy IMPlus zrzeszającej grupy teatralne z Gdańska, Gdyni i Sopotu, w których uczestniczą dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego oraz European Sociological Association.


Violetta SikoraVioletta Sikora – pedagog, instruktorka teatralna, absolwentka Państwowego Pomaturalnego Studium Animatorów Kultury w Kaliszu oraz edukacji wczesnoszkolnej z elementami arteterapii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje jako nauczycielka, instruktorka teatralna w Młodzieżowym Domu Kultury w Ostrowie Wielkopolskim.


Krystyna UłamekKrystyna Ułamek – absolwentka wiedzy o teatrze Akademii Teatralnej, Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, Szkoły Aktorskiej i Telewizyjnej SPOT. Odbyła dwie podróże do Indii, gdzie uczyła się kalarippajattu oraz poznawała tańce indyjskie. Aktorka, performerka, animatorka kultury, tutorka. Współpracowała z Teatrem Remus, Atelier – Theatre Monique Stalens, Teatrem im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie oraz Stowarzyszeniem Praktyków Kultury. Prowadziła warsztaty podwórkowe oraz zajęcia świetlicowe dla dzieci, których zwieńczeniem były pokazy uliczne, a także indywidualne zajęcia dla dzieci ze szkoły podstawowej mające na celu rozwijanie talentów. Obecnie współpracuje ze Stowarzyszeniem „W Stronę Marzeń”, pisze i opowiada bajki psychoedukacyjne.


Iga ZałęcznaIga Załęczna – choreografka, animatorka kultury, aktorka. Członkini i założycielka Teatru CHOREA, w którym realizuje autorskie projekty artystyczne oraz edukacyjne. Współpracuje z Pawłem Passinim, tworząc zespół prowadzonego przez niego neTTheatre. Zagrała w wielu jego spektaklach m.in.: Tehillim/Psalmy, Wszystkie rodzaje śmierci, Turandot, Kukła. Księga blasku, Ala ma sen. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w latach 2010–2012. Bierze udział w niezależnych projektach teatralnych, m.in. spektaklu Vulva w reżyserii Joanny Lewickiej (Lublin 2014). Od 2012 roku prowadzi regularne zajęcia w zakresie plastyki ciała i technik wyrazu scenicznego oraz reżyserii w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy we Wrocławiu.