Aktualnie jesteś: Rezydencje
Prelekcja Ewy Mazgajskiej w ramach programu „Rezydencje artystyczne dla zespołów teatralnych i indywidualnych twórców”
śr. 28.09.2022, 18.00
Studio Na Grobli
Czas trwania: 45 min
W językach polskim i angielskim
Ewa Mazgajska (Polska) jest absolwentką filozofii na Uniwersytecie Warszawskim, obecnie studiuje etnologię. Uczestniczka m.in. niemiecko-polsko-rosyjskiego projektu teatralnego „30.past.89” w reżyserii Uty Plate z premierą w Deutsches Theater w Berlinie. Członkini kolektywu artystycznego, który w 2020 roku stworzył spektakl „Tutaj kobiety palą się lepiej” w ramach projektu „Teatr na faktach” w Instytucie Grotowskiego. Kocha sztukę, miasto, nowości i ruch.
Przez polski teatr przetoczyła się ostatnio kolejna fala krytyki przemocowych metod nauczania panujących w szkołach aktorskich. Część osób dotkniętych przemocą nawoływała do przemyślenia jej przyczyn oraz poszukiwania innego modelu kształcenia. W swoim wystąpieniu przedstawię propozycję, w jaki sposób możemy stawiać granice podczas pracy z pamięcią, uczuciami i ciałem. Wierzę, że praca z tym głębokim materiałem jest możliwa, musimy jednak wypracować odpowiednie metody.
Koncepcja i wykonanie: Ewa Mazgajska
Opieka: Przemysław Błaszczak
O godz. 20.00 odbędzie się spotkanie z rezydentką i opiekunem rezydencji.
„Jak pracować z osobistym materiałem aktora?”, 27.08 – 30.09.2022
W 2020 roku w polskim teatrze pojawiła się rodzima fala ruchu #MeToo, rozpoczęto dyskusję o nadużyciach w znanych ośrodkach oraz szkołach teatralnych. Zaczęto mówić o tym, co na scenie wolno, a czego nie wolno. Granic jednak nie wyznaczono. Rewolucja nie nadeszła. W jej przeddzień chciałabym postawić następujące pytania: jak można pracować z różnymi stanami, przeżyciami, pamięcią i intymnością aktora? Jak powinna wyglądać komunikacja między reżyserem/reżyserką a aktor_ami? Jak aktorzy/aktorki powinni ustanawiać swoje granice? Poprzez obserwację uczestniczącą prób Studia Kokyu oraz Studia Nucleus, przeprowadzenie wywiadów pogłębionych z ich członkami oraz teatrologiczny desk research spróbuję przebadać różne podejścia do tego tematu i zaproponuję metody, które można zacząć aplikować w pracy scenicznej.
Rezydentka: Ewa Mazgajska
Opieka: Przemysław Błaszczak