Aktualnie jesteś: InlanDimensions International Arts Festival 2022

Przerwany sen

Spektakl Eksperymentalnego Kolektywu Teatralnego Zuni Icosahedron
Pokaz w ramach 3. edycji InlanDimensions International Arts Festival (2022)

pt.–sob. 16–17.09.2022, 19:00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia

Bilety: 44/55 PLN
W języku kantońskim, z polskimi, chińskimi i angielskimi napisami

17 września po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserem Danny’m Yungiem, które poprowadzi dr Maciej Szatkowski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika).

Przerwany sen
Fot. Archiwum zespołu

Podstawą spektaklu Danny’ego Yunga jest starochiński dramat „Pawilon Peonii” Tanga Xianzu (1550–1616), tworzącego w czasach dynastii Ming, określanego mianem „chińskiego Szekspira”. Młoda dziewczyna Du Liniang, córka DuBao, gubernatora Nan’an śni o młodym uczonym, którego spotyka w Pawilonie Peoni. Po powrocie do domu zaczyna chorować i umiera. Przed śmiercią jednak zostawia swój autoportret i wiersz pokojówce, nakazując ukryć je pod wierzbą nad jeziorem Taihu. Trzy lata później uczony Liu Mengmei śni o Du Liniang. W jego śnie zakochują się oni w sobie do szaleństwa. To właśnie siła tej miłości pomaga Liu Mengmei w ożywieniu Du Liniang. Po konfrontacji z ojcem Du Liniang, para bierze ślub i żyje długo i szczęśliwie. W dramacie Xianzu ważną rolę odgrywa wątek balansowania na granicy życia i śmierci, ze szczególnym uwzględnieniem zwycięstwa miłości nad śmiercią. Danny Yung bierze na warsztat scenę 10 „Pawilonu Peonii”, tytułowy „Przerwany sen”, którą łączy z konwencją opery pekińskiej oraz elementami performatywnymi i instalacją wideo.

Od 2018 roku do dziś Danny Yung przygotowuje kolejne wersje „Przerwanego snu”, prezentując je w różnych przestrzeniach. Przypomina to tworzenie instalacji artystycznych dostosowanych do konkretnego miejsca (site-specific). Każda wersja spektaklu jest efektem współpracy różnych artystów, uwzględnia konkretne miejsce, kontekst kulturowy i społeczny. Yung uważa, że sztuki nie da się odczytać według jednego interpretacyjnego; poprzez dekonstrukcję chińskich ideogramów wskazuje, że nie jest w pełni możliwe przełożenie danego kontekstu kulturowego na obce grunt i język.

Osiem scen Przerwanego snu” (wersja 2022)

Scena 1. Aktorzy oglądają scenę zamykającą spektakl, pełniąc rolę widzów.

Scena 2. Aktorzy wracają do swoich ról w „Przerwanym śnie”, do sceny pochodzącej ze sztuki kunqu – „Pawilon Peonii” z czasów dynastii Ming (ok. 1598). Fragment ten opowiada o śmierci młodej damy z powodu zawodu miłosnego. Znajdujemy się na tyłach jej ogródka. Na scenie pojawiają się właściciel zakładu pogrzebowego, duch, żałobnik, mnisi i pomocnicy sceniczni.

Scena 3. Widzimy kobietę wchodzącą pod stół i mężczyznę leżącego na podłodze, którego okala krzesło. Charakterystyczne ustawienie stołu i krzeseł jest nawiązaniem do scenografii teatru chińskiego. Duch z innego świata z maską pochodzący z innej kultury i strefy czasowej nawiedza zmarłą. Pomocnicy sceniczni przypominają nam, że jesteśmy w teatrze, gdzie wszystko może się zdarzyć. Ogród za domem jest z kolei na zawsze miejscem rozpaczliwych obaw związanych z tabu miłości.

Scena 4. Krzesło na scenie ma okalać bohaterów, a stół kryć dysydentów uciekających przed miłością. Zamaskowany duch drepcze po scenie, podczas gdy tło jest wypełniane znakami przypominającymi chińskie ideogramy.

Scena 5. Ogród na tyłach stał się lustrem teatru. W lustrze tym odbijają się: życie i śmierć, przeszłość i przyszłość, prawda i fałsz, wiatr i deszcz, sen i rzeczywistość…

Scena 6. Niczym we śnie nocy letniej, w którym relacje i role są ciągle przetasowywane, stół i krzesła zmieniają swoje położenie. Nie ma liderów i bohatera, choć wciąż się go oczekuje.

Scena 7. Bohater otrzymuje maskę, która przypomina nam, że w teatrze nie ma granic, w przeciwieństwie do publicznych występów, które są pełne iluzji i złudzeń.

Scena 8. Kiedy wykonawcy i publiczność cicho słuchają V symfonii Beethovena na cześć bohaterów, okazuje się, że bohaterami są ci, którzy chcą przekraczać granice. Ci oto bohaterowie nigdy nie będą w stanie być szczęśliwi, gdyż zawsze są otoczeni przez scenę.

Pokaz w ramach 3. edycji InlanDimensions International Arts Festival (2022)
inlandimensions.com

17 września po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserem Danny’m Yungiem, które poprowadzi dr Maciej Szatkowski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika).

Fot. Archiwum prywatne

Danny Yung jest pionierem sztuki eksperymentalnej i jednym z najbardziej wpływowych artystów w Hongkongu. Członek-założyciel i dyrektor artystyczny Zuni Icosahedron. W ciągu ostatnich 50 lat intensywnie pracował w różnych dziedzinach sztuki, takich jak teatr, film, film animowany, wideo oraz w sztukach wizualnych. Wziął udział w ponad 100 produkcjach teatralnych jako reżyser, scenarzysta, producent i/lub scenograf, m.in. w Tokio, Yokohamie, Todze, Singapurze, Jakarcie, Tajpej, Szanghaju, Nanjing, Shenzhen, Brukseli, Berlinie, Monachium, Hanowerze, Londynie, Lizbonie, Rotterdamie, Dubaju, Nowym Jorku. Jego spektakle prezentowane były na całym świecie. W 2008 roku na zamówienie Hongkońskiego Festiwalu Sztuki zrealizował „Łzy z jałowego wzgórza” („Tears of the Barren Hill”), utwór teatralny poruszający tematykę innowacyjności tradycyjnego chińskiego teatru oraz wymiany kulturalnej, za który otrzymał wyróżnienie Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) – Music Theatre NOW Award. W 2010 roku na Expo w Szanghaju Yung, we współpracy ze znanym japońskim reżyserem teatralnym Satō Makoto, przedstawił „Opowieść o ibisie czubatym” (The Tale of the Crested Ibis). To projekt wymiany kulturalnej, który po raz pierwszy połączył elementy tradycyjnych teatrów nō i kunqu z robotyką. Kwiecista instalacja „TTXS” Yunga w National Mall w Waszyngtonie była największym dziełem sztuki instalacyjnej, jakie kiedykolwiek zbudowano i zamówiono w ramach Smithsonian Folklife Festival.

Ideę wymiany między współczesnymi i tradycyjnymi sztukami widowiskowymi w Azji rozwija coroczny, kuratorowany przez Yunga od 2012 Festiwal Toki. Artysta bacznie przygląda się polityce artystycznej i kulturalnejoraz śledzi rozwój edukacji w Hongkongu oraz w regionie Azji i Pacyfiku. Obecnie pełni funkcję przewodniczącego Międzymiastowej Konferencji Wymiany Kulturalnej między Hongkongiem, Tajpej, Shenzhen a Szanghajem oraz członka Rady Wzornictwa Hongkongu. Jako pierwszy został wyróżniony tytułem mistrza-artysty w dramacie przez dziekana Hongkońskiej Akademii Sztuk Performatywnych w 2013 roku, a także nominowany na członka zarządu HKICC Szkoły Kreatywności Lee Shau Kee i członka Rady Konsultacyjnej Wydziału Studiów Kulturowych Uniwersytetu Lingnan w Hongkongu oraz Szkoły Aktorskiej Hongkońskiej Akademii Sztuk Performatywnych. W 2009 roku Yung został odznaczony Krzyżem Zasługi Orderu Zasługi Republiki Federalnej Niemiec za wkład w wymianę kulturalną między Niemcami a Hongkongiem. W 2014 roku Yung otrzymał Fukuoka Prize w dziedzinie Sztuka i Kultura, a w 2022 został uhonorowany nagrodą za całokształt twórczości przyznaną przez Hong Kong Arts Development Council.

Zuni Icosahedron to założony w 1982 roku międzynarodowy eksperymentalny zespół artystyczny z siedzibą w Hongkongu, będący jednocześnie charytatywną organizacją kulturalną typu non-profit. Jest jednym z dziewięciu głównych profesjonalnych zespołów sztuk scenicznych w Hongkongu wspieranych bezpośrednio przez rząd, a od 2009 roku jest partnerem Centrum Kultury w Hongkongu. Kierowany przez dyrektorów artystycznych Danny’ego Yunga i Mathiasa Woo Zuni ma na swym koncie ponad 200 oryginalnych spektakli teatralnych i multimedialnych, które prezentował w ponad 80 miastach na całym świecie. Członkowie zespołu są również aktywny w dziedzinach edukacji i krytyki artystycznej, badań nad polityką kulturalną, uczestniczą w międzynarodowych konferencjachi wymianach kulturalnych. Przez ostatnie dwie dekady Zuni podejmował się misji rozwoju i ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego w sztukach performatywnych.
www.zuni.org.hk

Dyrektor artystyczny, reżyser i scenograf: Danny YUNG
Asystent dyrektora artystycznego: CHAN Ho Fung Cedric
Zastępca dyrektora: LIU Xiaoyi (Singapur)
Występują: CHOY Yu Tin Martin, CHUK Yin Man, KONG Ching Yung Ellen, KWOK Hoi Ying Helen, TSE Ho Dan
Oryginalna muzyka: Steve HUI aka Nerve
Wideo: WOO Hoi Hon Benny , NG Cho Yin Thomas
Kostiumy: CHENG Yun Lien Twinny, LO Sing-chin
Światła: LO Sio Wa Adonic
Dźwięk: CHUNG Fong Ting Soloan
Koordynator produkcji: CHENG Kwok Ching Ricky
Asystent sceniczny: HUI Ngo Kwan Grace
Producent: WONG YueWai
Premiera: 2018
Czas trwania: 90 min

pt. 16.09.2022, 19.00

sob. 17.09.2022, 19.00

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

Pokaz spektaklu dofinansowany ze środków Hong Kong Economic and Trade Office w Berlinie

Zuni Icosahedron jest finansowany przez Rząd Specjalnego Regionu Administracyjnego Hongkongu

17

Zuni Icosahedron Zuni Icosahedron jest partnerem kulturalnym Hong Kong Cultural Center

15

 

 

 

Galeria zdjęć