Spektakl Teatru Cinema | Z okazji trzydziestolecia Teatru Cinema
pt.–sob. 18–19.11.2022, 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Bilety: 25/35 PLN
18 listopada po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórcami, które poprowadzi Roman Pawłowski.
Sceny z życia pracowników zieleni miejskiej. Grupa pracowników zieleni miejskiej kopie dół. Sądząc z koloru ścian dołu, które stają się coraz bardziej niebiańskie, pomylili kierunki i zamiast w dół, kopią w górę. Tak mógłby wyglądać rozszerzony podtytuł. Taki był jeden z tematów, zadany aktorom do improwizacji. Jean Cocteau w swoim dzienniku użył pojęć: ludzie-pułapki, sytuacje-pułapki. My, nie rezygnując z tamtych, dodaliśmy do tego rzecz najzwyklejszą: przedmiot-pułapkę. Aktorzy zostali wyposażeni w trzy przedmioty-pułapki: łopatę, paczkę i zabawkę na patyku – rodzaj marionetki. Były jeszcze budy – metalowe pojemniki i cała lista określająca, czym mogą być takie „budowle”: rakiety jak z rycin ilustrujących powieści J. Verne’a, budki strażnicze, szafki na ubrania robocze, pionowe trumny, wychodki, zbroje – wzniośle. Taki był punkt wyjścia przed spektaklem. Tekst pojawił się później. Tekst po to, by zagadać niepewność. „Zorientować się w sytuacji”. Przeczekać. „I na końcu deser. Uroczyste parcie pogrzebowe związane z pierwszymi samodzielnymi krokami śmierci” – te słowa wypowiada jedna z postaci. Chcieliśmy jak najpóźniej „powiedzieć postaciom”, wokół jakich spraw obracają się ich prace. Byli przecież pracownikami zieleni miejskiej i poza kopaniem grobów mieli masę innych zajęć, jak np. zamiatanie ulic, strzyżenie trawników, usuwanie padłych zwierząt, malowanie pasów na jezdni, zbieranie śmieci (patyk z gwoździem na końcu – do nabijania śmieci –„z przypadkowo” nabitym misiem – zabawka – do usunięcia). Tak powstał ten spektakl. Temat główny – śmierć – pozostał w ukryciu. Zajmowaliśmy się prostymi czynnościami, rytmizując je i multiplikując, tak by powstał rodzaj tańca. Taneczne układy życiowe miały stopniowo zmieniać się w „układy ze śmiercią”, w których nikt nie jest mocny.
Zbigniew Szumski
„Niniejszym ogłaszam, że – wedle mego rozeznania i intuicji – w Michałowicach pod Jelenią Górą narodził się jeden z najbardziej twórczych poszukujących polskich teatrów: Cinema. Jego kolejna premiera – „Nie mówię tu o miłości” – dowodzi, że nie mieli racji ci, którzy […] mówili po „Dongu”, że Cinema to błyskotliwy teatr jednego przedstawienia, skazany –jeśli będzie trwał – na samopowielanie. […]
Po „Dongu” można było okrzyknąć Szumskiego spadkobiercą surrealistów, który odświeżył i twórczo ożywił zapomniane konwencje i rzadko u nas występujący typ humoru. […] Wydaje mi się, że opętały go duchy dwóch wielkich – przed kilkoma laty zmarłych – twórców: Kantora i Becketta. Nie sugeruję naśladownictwa ani kontynuacji, lecz pokrewieństwa intelektualne i estetyczne. „Nie mówię tu o miłości” to już nie są igraszki z formą ani teatralna zabawa postsurrealistów. Szumski proponuje własną wersję teatru absurdu, z którego wyłania się dziwna i niepokojąca metafora. Cztery postaci zmagają się z materią w osobliwym kołowrocie powtarzalnych czynności na niewyraźnym pograniczu życia i śmierci. Jest to fascynujące i… przerażająco zabawne. Jak nasza egzystencja, gdyby na nią spojrzeć z jakiegoś ponadludzkiego dystansu”. / Tadeusz Burzyński „Gazeta Wyborcza” z 9.11.1996
18 listopada po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórcami, które poprowadzi Roman Pawłowski.
Roman Pawłowski – kurator teatralny, dramaturg, publicysta. Jako dramaturg współpracował z takimi reżyserami, jak Grzegorz Jarzyna, Luk Perceval, Marcin Wierzchowski, Wojtek Ziemilski. Absolwent teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, w latach 1994–2012 dziennikarz działu kultury „Gazety Wyborczej”. Laureat Nagrody im. Zbigniewa Raszewskiego dla najlepszego polskiego krytyka teatralnego (1995). Propagator teatru dokumentalnego i dramatu współczesnego; redaktor antologii polskich sztuk współczesnych „Pokolenie porno i inne niesmaczne utwory teatralne” (2003) oraz „Made in Poland. Dziewięć sztuk teatralnych z Polski” (2006). Jako kurator współtworzył takie festiwale, jak Festiwal Sztuki Reżyserii „Interpretacje” w Katowicach, Festiwal Nowa Klasyka Europy w Łodzi, Festiwal „Da, da, da!” w Warszawie. Jest współtwórcą i kuratorem festiwalu Sopot Non-Fiction, jedynego w Polsce corocznego przeglądu teatru dokumentalnego. Prowadzi autorskie warsztaty z teatru non-fiction w Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Opublikował m.in. leksykon „New Polish Drama: Polish Drama in the Face of Transformation” (2008) oraz zbiór wywiadów z czołowymi polskimi twórcami, twórczyniami, teoretykami i teoretyczkami na temat przyszłości kultury „Bitwa o kulturę #przyszłość” (2015) wyróżniony nagrodą „Gazety Wyborczej” w Lublinie „Strzała 2015”. Od 2014 związany z TR Warszawa, gdzie odpowiada za rozwój linii programowej teatru oraz pracę z młodymi twórcami i twórczyniami. Publikuje w OKO.press i „Notatniku Teatralnym”.
Zbigniew Szumski urodzony w 1956 roku w Sopocie, studiował na wydziale malarstwa i grafiki w PWSSP w Gdańsku (dyplom u prof. Jerzego Krechowicza w 1983 roku). Zajmuje się rysunkiem, grafiką, scenografią i reżyserią teatralną. Jest współzałożycielem i dyrektorem Teatru Cinema, interdyscyplinarnej grupy funkcjonującej na granicy teatru, tańca i sztuk wizualnych, która działa od 1992 roku. Jest autorem i reżyserem takich spektakli, jak: „Dong”, „Bilard”, „Nie mówię tu o miłości”, „Brudne piękno”, „Tak.To.Tu”, „Miałem taki sen”, „Trylogia Petera Handke” (we współpracy z Aspik Theater z Niemiec i Local Theatre z Izraela), „Albert Lux”, „Słownik sytuacji” (w koprodukcji ze Spielart Festival z Monachium, Hebbel Theater z Berlina, Forum Freies Theater Düsseldorf), „Mamo, chcę tańczyć Mahlera” (w koprodukcji z LOFFT Lipsk), „Krótka historia kroku marszowego”, „Opowieści i pamięć” (w koprodukcji z Acco Theatre z Izraela), „Hotel Dieu”, „Re//mix. Pina Bausch”, „Rewia ognia”, „Kto się śmieje z moich lęków” (zrealizowany w Meksyku), „Posthuman Theatre” (we współpracy z Teatrem Kaitaisha z Tokio), „Upadek przyszłości” (we współpracy z tancerzem i choreografem z Izraela, Iradem Mazliahem), „Heartbreak Hotel” (we współpracy z Teatrem A3), „Nicea, 14 VII” (we współpracy z Teatrem Akhe z Petersburga), „Prorok”.
Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pomysłodawca i dyrektor Festiwalu Muzyki Teatralnej odbywającego się w Jeleniej Górze w latach 2005–2017. Laureat nagrody Niezależnej Fundacji Popierania Kultury Polskiej im. Jerzego Bonieckiego oraz odznaki honorowej Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Mieszka w Michałowicach, w Karkonoszach.
Teatr Cinema to interdyscyplinarna grupa funkcjonująca na granicy teatru, tańca i sztuk wizualnych, powstała w 1992 roku. Cinema ma wyraźną i rozpoznawalną stylistykę, której cechą dominującą jest polifoniczna struktura spektakli. Nie będąc teatrem dramatycznym, muzycznym ani teatrem tańca, organicznie łączy wszystkie te gatunki, jednocześnie zaprzeczając ich tradycyjnemu postrzeganiu przez widza. Za artystyczny wizerunek grupy oraz jej działania odpowiada Zbigniew Szumski. Aktorzy tworząc spektakl, posługują się metodą improwizacji. Często ich propozycje są odpowiedzią na rysunki Szumskiego, które, podobne muzycznej partyturze, tworzą pierwszą wersję scenariusza. Krytyka teatralna postrzega działalność Teatru Cinema jako odkrywanie i wypracowywanie nowych wizualnych wartości języka teatru. Siedzibą są Michałowice w Karkonoszach.
Koncept, tekst, reżyseria, scenografia: Zbigniew Szumski
Muzyka: Gustaw Mahler, Kazimierz Serocki
Występują: Włodzimierz Dyła, Jan Kochanowski, Tadeusz Rybicki, Dariusz Skibiński
Premiera: Jelenia Góra, 1994
Czas trwania: 60 min
pt. 18.11.2022, 19:00
sob. 19.11.2022, 19:00
Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.