Aktualnie jesteś: Głos i ciało w nauczaniu dorosłych

W relacji

Warsztaty z Meritxell Martinez Bellafont i Adriánem Crescinim
Kategoria: Kontakt
*Ścieżka „Zanurz się” (grupa II i I)

sob. 11.03.2023, 15:30–17:20
Studio Na Grobli (Sala Prób)

niedz.12.03.2023, 10:00–11:50
Studio Na Grobli (Sala Treningowa)

Wstęp wolny: zgłoszenia za pomocą formularza

O metodach

Klaunada jest czymś więcej niż tylko wytworem artystycznym: to metodologia pozwalająca na rozbudzenie pradawnej potrzeby wywrócenia rzeczy do góry nogami ‒ po to, by spojrzeć na nie z innej perspektywy. Jest to metoda otwarta na kreatywność i improwizację, ale jednocześnie wymagająca głębokiej samoświadomości na poziomie ciała i emocji, w bliskiej relacji z kategorią wyznaczoną przez przeciwieństwo sukces – porażka. Klaun przez cały czas jest uważny na to, co dzieje się wokół, a początkiem improwizacji jest reakcja na widzów.

Teatr Uciśnionych – metoda stworzona przez Augusta Boala w latach 70. XX wieku, jest jednym z najważniejszych narzędzi w komunikacji partycypacyjnej i w południowoamerykańskich ruchach na rzecz powszechnej edukacji. To teatr polityczny, kolektywny esej emancypacyjny, zakorzeniony w epistemologii Pedagogiki Uciśnionych Paula Freirego. Wykorzystujemy gry teatralne oparte o metodykę Teatru Uciśnionych, by przeciwdziałać mechanizacji naszych ciał, percepcji i emocji, i zwiększać świadomość funkcjonujących w nas filtrów kulturowych, a także świadomie rozpoznawać i uwspólniać nasze konflikty oraz doświadczenia. Uwspólnianie indywidualnych historii i ich ekstrapolacja do poziomu historii grupowej pozwala na wspólne poszukiwania alternatywnych wyjść z sytuacji, które często są trudne do rozwiązania z perspektywy jednostki.

Trening w oparciu o psychologię procesu oferuje model, który wykorzystuje osiągnięcia rozmaitych dyscyplin, by umożliwiać przemianę i rozwój ‒ zarówno na poziomie indywidualnym, jak i grupowym. Istotą tej metody jest wytworzenie pewnego stanu świadomości, który pozwala uczestnikom zdać sobie sprawę z tego, jak postrzegają i przeżywają własne doświadczenia, uczyć się zmieniać nastawienie i odkrywać informacje, które do tej pory były ukryte lub marginalizowane, co ograniczało ich reaktywność. Trening stworzony w oparciu o psychologię procesu korzysta z elementów szkolenia kognitywnego (teorii, metod i struktur), ale jednocześnie wymaga głębokiej pracy wewnętrznej oraz „duchowego” podejścia, które pozwala przekształcić trudność w szansę. Trening stworzony w oparciu o psychologię procesu uczy nas podłączenia do naszej najgłębszej jaźni i twórczego płynięcia w nawet najbardziej ekstremalnych warunkach.

Meritxell Martinez Bellafont jest certyfikowaną terapeutką psychologii procesu, ekspertką w dziedzinie procesów zorientowanych na rozwój społeczności, Teatru Uciśnionych oraz międzykulturowego Teatru Forum. Ukończyła studia na wydziale edukacji społecznej i ekonomii. Jest współzałożycielką i jednym z kierowników La Xixa.

Adrián Crescini jest aktorem i reżyserem teatralnym specjalizującym się w metodzie Teatru Uciśnionych Augusta Boala oraz w treningu wykorzystującym psychologię procesu. Reżyserował i koordynował liczne projekty artystyczne oraz poszukiwania nowatorskich metodologii ‒ na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym. Jest współzałożycielem i jednym z kierowników La Xixa.