II Wrocławskie dni japońskich inspiracji
Kwiecień 2023
Sakura w języku japońskim to drzewo wiśni, a także sam kwiat wiśni, którego kwitnienie oznacza nadejście wiosny. Pora ta w Japonii jest świętem oglądania kwiatów – Hanami – czasem zachwytu nad ich delikatnością i nietrwałością. Jest to jednocześnie idealny moment do refleksji nad kruchością piękna oraz ulotnością chwili. Kwitnące wiśnie to również pretekst do wyjścia na piknik, spotkania z innymi, celebrowania wspólnego czasu. Kwiat wiśni jest często wykorzystywaną metaforą ulotnej natury życia. Sakura była kojarzona z samurajami i bushi – ludźmi kroczącymi drogą wojownika. Ich życie uważano za krótkotrwałe i piękne, podobne do kwiatów wiśni.
Studio Kokyu, działające od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego, czerpie inspirację do swoich poszukiwań w domenie sztuki aktora i szeroko rozumianej praktyki teatralnej, z japońskiej kultury a zwłaszcza z tradycyjnych sztuk walki – przede wszystkim aikido. Skupienie na tym, co ulotne w spotkaniu, wyznacza terytorium naszej praktyki. Zarówno teatr, jak i sztuki walki – obydwie domeny równoprawnie obecne w naszej codziennej pracy – dotykają tego, co dzieje się tu i teraz. Tego, co nietrwałe, a jednak ze wszech miar istotne.
Tradycja japońska jest dla nas źródłem, inspiracją i punktem odniesienia. Wiedza zawarta w praktyce aikido – ta dotycząca psychofizyczności, uwagi, kontaktu, jak i ta na poziomie etosu – niezmiennie pozostaje głównym horyzontem naszej pracy. Stąd pomysł, aby zachwycić się wraz z państwem kwiatem Sakury. W czasie święta kwitnących wiśni chcemy zaprosić do źródeł, do świata naszych inspiracji. Chcielibyśmy również podzielić się owocami pracy nie tylko naszej, ale i innych zaprzyjaźnionych grup, które na poziomie tematyki, bądź wpływów praktycznych, pozostają w polu oddziaływania kultury Japonii. Chcemy pokazać, jak szeroki i różnorodny jest świat wpływów tego niezwykłego społeczeństwa, które, jak się wydaje, znalazło receptę na łączenie tradycji z nowoczesnością i dbałością o własną wyjątkową tożsamość. Chcemy tropić ślady związków polsko-japońskich i pytać, co to znaczy praktykować tradycyjne formy japońskiej sztuki w dzisiejszej Polsce. Chcielibyśmy, aby festiwal Sakura dla szerokiego grona odbiorców był miejscem spotkania, rozmowy, wymiany doświadczeń i inspiracji oraz oknem na tę fascynującą kulturę. Naszym marzeniem jest, aby co roku gałązka kwitnącej wiśni otwierała gościnne przestrzenie Instytutu Grotowskiego i zapraszała do wspólnego świętowania, poznawania oraz zadumy nad ulotnym pięknem chwili, którą możemy nazywać teatrem, sztuką lub po prostu życiem.
Zależy nam na dotarciu do jak najszerszego grona odbiorców. Wierzymy, że wpływy kultury japońskiej są niesamowicie ciekawe i dotyczą niemal każdej sfery aktywności. Sztuki piękne, teatr, muzyka, szeroko pojęta kultura fizyczna, praktyki duchowe, filozofia, literatura, nauka, biznes – w każdej z tych dziedzin znajdujemy ciekawe, istotne inspiracje kulturą Japonii. Chcemy, aby Sakura w sposób interdyscyplinarny prezentowała ten fenomen, stając się okazją do jednoczesnego zaprezentowania aktywności, które w oddzieleniu wydają się niszowe, a stanowią bardzo ważny i mocno obecny element pejzażu Wrocławia. Chcemy, aby ten symboliczny czas kwitnienia wiśni, był okazją do spotkania z tą różnorodną, bogatą, fascynującą kulturą dalekiego wschodu, tak szeroko oddziałująca na naszą rzeczywistość. Poprzez interdyscyplinarność imprezy mamy nadzieję dotrzeć do nowych, szerokich grup odbiorców i zachęcić ich do aktywnego uczestnictwa w kulturze na co dzień. Chcemy popularyzować i przybliżać tę niesamowicie bogatą kulturę, która umiejętnie łączy tradycję z nowoczesnością, przy jednoczesnej dbałości o zachowanie tożsamości. Mamy głęboką nadzieję, że tegoroczna, druga już edycja, będzie istotnym krokiem na drodze budowania wydarzenia o szerokim zasięgu, które będzie angażować nie tylko wrocławskie uczelnie, firmy i inne organizacje. Chcielibyśmy, aby Sakura stała się wrocławskim świętem prezentującym przecięcie i wzajemne inspiracje pomiędzy kulturą polską i japońską. Głęboko wierzymy, że nasza wizja świetnie wpisuje się w ideę Wrocławia – miasta spotkań.
Przegląd filmów, wydarzenie towarzyszące w ramach festiwalu Sakura 2023
pt.–pon. 21–24.04.2023
Spektakl Gintarė Šmigelskytė
czw. 27.04.2023, 18.00
sob. 29.04.2023, 18.30
Warsztaty prowadzone przez Kogetsu Maekawę Sensei
czw.–sob. 27–29 kwietnia 2023, 9.00–15.00
Zapisy do 25 kwietnia 2023
Spotkanie z prof. Kazuhiko Sawadą, prowadzone przez dr Jadwigę Rodowicz-Czechowską
pt. 28 kwietnia 2023, 18.00
Premiera działania Studia Kokyu
Pokaz pracy japońskich sztuk walki i dyskusja
sob. 29 kwietnia 2023, 15.30
Wystawa prac Aleksandry Janik, Małgorzaty „Mauko” Korczak, Michała
Puszczyńskiego, Grzegorza Gajosa, Przemysława Pintala, Anny Kołodziejczyk, Danieli
Tagowskiej i Kamila Moskowczenki
sob.– niedz. 29–30 kwietnia 2023
Wystawa rzeźb ceramicznych Małgorzaty ,,Mauko” Korczak i Michała Puszczyńskiego
niedz. 30 kwietnia 2023, 12.00 otwarcie wystawy
niedz.–wt. 30.04–23.05.2023, 9.00–19.00
Trening otwarty Studia Kokyu prowadzony przez Joannę Kurzyńską, Martę Horyzę, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka
niedz. 30.04.2022, 10.00–13.00
Koncert i spotkanie-opowieść o historii i roli fletu shakuhachi w tradycji japońskiej
niedz. 30.04.2023, 17.00
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.
pt.–pon. 21–24.04.2023
Mistrzowie kina: Akira Kurosawa
Przegląd filmów, wydarzenie towarzyszące
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a/21
czw. 27.04.2023, 18.00
sob. 29.04.2023, 18.30
„Welcome Inside”
Spektakl Gintarė Šmigelskytė pod opieką artystyczną Przemysława Błaszczaka
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
czw.–sob. 27–29.04.2023, 9.00–15.00
Warsztaty gry na shakuhachi z Maekawą Kōgetsu Shihan
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
pt. 28.04.2023, 18.00
„Bronisław Piłsudski i jego spotkania z japońskimi kobietami”
Spotkanie z prof. Kazuhiko Sawadą, prowadzenie amb. Jadwiga Rodowicz-Czechowska
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
pt. 28.04.2023, 20.00
sob. 29.04.2023, 20.30
„Działanie Medea”
Premiera spektaklu Studia Kokyu
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
sob. 29.04.2023, 15.30
Budō
Prezentacje japońskich sztuk walki i spotkanie
Instytut Grotowskiego, Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia
sob. 29.04.2023, 15.00–18.00
niedz. 30.04.2023, 15.00–17.00
Sakura
Wystawa prac Aleksandry Janik, Małgorzaty „Mauko” Korczak, Michała Puszczyńskiego, Grzegorza Gajosa, Przemysława Pintala, Anny Kołodziejczyk, Danieli Tagowskiej i Kamila Moskowczenki Piekarnia Centrum Sztuk Performatywnych
niedz. 30.04.2023, 10.00–13.00
Trening otwarty Studia Kokyu
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
niedz. 30.04.2023, 12.00 wernisaż
30.04–23.05.2023, zwiedzanie indywidualne
Kamienie Shodō Małgorzaty „Mauko” Korczak i Michała Puszczyńskiego
Wystawa ceramicznych rzeźb pokrytych kaligrafiami
Ogród Japoński we Wrocławiu, ul. Adama Mickiewicza 1
niedz. 30.04.2023, 17.00
Koncert shakuhachi w wykonaniu Maekawą Kōgetsu Shihan oraz spotkanie
Instytut Grotowskiego, Piekarnia Centrum Sztuk Performatywnych