Aktualnie jesteś:  Rezydencje / Masters in Residence / Theodoros Terzopoulos

Mauzer

Spektakl w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa

Najbliższe spektakle
4–6/12/2015
{piątek–niedziela} 19:00
Sala Teatru Laboratorium

Bilety: 20 zł

Mauzer
Fot. Johanna Weber

Po raz pierwszy wystawiłem Mauzera z okazji osiemdziesiątych urodzin Heinera Müllera. Było to w Atenach w 2009 roku.  Mauzer to sztuka ze wszech miar polityczna, uważa się ją powszechnie za kluczowe dzieło Müllera, zajmuje także istotne miejsce na mapie współczesnego dramatu światowego. Biorąc za punkt wyjścia historyczny kontekst wojny domowej między bolszewikami a zwolennikami władzy cara, Müller snuje tu rozważania na temat etyki rewolucji, dogmatyzmu ideologii, upadku znaczenia życia ludzkiego i porażki komunizmu. Postacie sceniczne dostają się w tryby machiny produkującej katów i stanąć muszą twarzą w twarz z przemocą, która prędzej czy później okazuje się owocem każdej rewolucji. To właśnie tytułowy mauzer jest bronią, którą tak buntownicy, jak zwycięzcy wykonują egzekucje swoich wrogów. Zarazem symbolizuje on koniec zbrodni, śmierć i machinę wojenną. Idąc w ślad za Müllerem, chcieliśmy w naszym przedstawieniu pokazać moment utraty przyjętej miary, który może zrodzić zarówno bohaterów, jak zbrodniarzy.
Tekst Müllera w dzisiejszej epoce upadku wszelkich wartości etycznych i powszechnej komercjalizacji może ujawnić swoje zbawcze działanie, jeśli tylko dotrze się do jego samego sedna. Wymaga to dogłębnej analizy i ciężkiej pracy na próbach, wielu pomysłów i inspiracji, bowiem Mauzer to coś więcej niż tylko dramat polityczny o radzieckiej wojnie ojczyźnianej. Owszem, w jego centrum znajduje się rewolucja październikowa i wywołana przez nią wojna domowa, ale obejmuje on także wszystkie wojny domowe, nawet tę między instynktem i racjonalnością, obrazującą elementarny konflikt między Apollem a Dionizosem.
Na poziomie ontologicznym Mauzer sięga w głąb natury ludzkiej i zasadniczo stawia te same pytania, co tragedia grecka: czym jest istota ludzka? Jaki sens ma istnienie? Czym jest człowiek, ten obcy, który w pewnych okolicznościach – w czasie wojny albo powstania – okazuje się zdolny do zabójstwa i mordu. Staje się bezdusznym rzeźnikiem. Tak postawione pytania sprawiają, że tekst Müllera zajmuje się także istotą natury ludzkiej.
Wchodząc na scenę, widzę na ścianie zdjęcie Antonina Artauda, obraz męczennika i proroka. Patrząc mu w oczy, czuję jego żałobę po utraconej utopii i to budzi we mnie kilka istotnych myśli. Brzemię spuścizny po Jerzym Grotowskim… „Teatr ubogi” i „aktor święty”, twórczość jako akt przemocy i pokuty, przekraczanie praw teatru i zbawienie. Aforyzmy, idee i marzenia praktyka, który pozostawił niezatarty ślad na teatrze XX wieku. Musimy iść w jego ślady, podjąć jego rozważania i następnie je przekroczyć. Może gdzieś tam, po drodze, odnajdziemy przyszłość teatru…
Mauzer Heinera Müllera w Polsce… W tym tekście doszła do głosu udręka całego kraju. Jak mogę zignorować Historię i Pamięć, nadal świeżą ranę i nieukojony ludzki ból? „Wojna to początek wszystkiego” – powiedział Heraklit. Doświadczenie wojny pozostawia głębokie znamię w duszy, rodzi lament i żałobę po utracie towarzysza, brata czy siebie samego. „Czym jest istota ludzka?” – echo tego pytanie nieubłaganie rozbrzmiewa w całej Historii. Szaleństwo wojny, śmierć i następująca po niej cisza stawiają wciąż na nowo to samo pytanie: „Czym jest istota ludzka?”. Pamięć nie może zamilknąć. Poczucie klęski triumfuje nad „prawami historii”, stawiając nas dosłownie oko w oko z człowieczeństwem i wszystkimi aspektami naszej śmiertelności. Jakże inaczej można opisać rewolucję niż jako przemożne odczucie śmiertelności, które pozwala naszym snom przekroczyć granicę bólu i żałoby, zmuszając nas do nowego spojrzenia na ludzi? Otwórzmy umysły, niech świeże powietrze dotrze w najgłębsze zakamarki współczesnych systemów totalitarnych. Wtedy będziemy mogli znów oddychać pełną piersią i otworzyć się na innych.
Theodoros Terzopoulos

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 

Fot. Maciej ZakrzewskiTheodoros Terzopoulos (ur. 1945, Grecja) jest reżyserem teatralnym, pedagogiem, pisarzem i scenarzystą, założycielem i dyrektorem artystycznym Attis Theatre, inicjatorem Olimpiady Teatralnej i przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej.

Studiował w Szkole Teatralnej Kostisa Michailidisa w Atenach (1965–1967). Uczył się i pracował jako asystent reżysera w Berliner Ensemble (1972–1976), gdzie współpracował z Manfredem Wekwerthem, Ruth Berghaus i Ekkehartem Schallem, a jego mentorem był Heiner Müller. Pełnił funkcje dyrektora Szkoły Teatralnej Narodowego Teatru Północnej Grecji w Salonikach (1981–1983) i dyrektora artystycznego Międzynarodowych Spotkań ze Starożytnym Dramatem Greckim w Delfach (od 1985 roku przez około 15 lat), w którym uczestniczyły wybitne postacie świata teatru. W roku 2005 powołał do życia Międzynarodowe Spotkania z Dramatem Starożytnym w Sykionie i był ich dyrektorem artystycznym do 2011 roku. Członek-założyciel Międzynarodowego Instytutu Teatru Śródziemnomorskiego, zrzeszającego 18 krajów śródziemnomorskich.

W 1985 roku założył Teatr Attis w Delfach. Wyreżyserował w nim „Bachantki” (1986), pionierskie przedstawienie z elementami ekstremalnej fizyczności i rytuału, radykalnie zmieniając podejście współczesnych reżyserów do inscenizacji starożytnych greckich tragedii. Sięga po techniki dionizyjskiej ekstazy, starając się uchwycić i ujawnić to, co niewidoczne i niezgłębione. Kładzie nacisk na wymiar tragiczny i próby sięgnięcia „głębi”, inscenizując zarówno starożytne greckie tragedie, jaki i teksty poetyckie. Od ponad czterdziestu lat podróżuje po świecie w poszukiwaniu tworzonych przez ludzi wizji i ich historii. Jest humanistą, który przykłada wielką wagę do spotkań z Innym, w którym rozpoznaje siebie.

Przez ostatnich czterdzieści lat Teatr Attis zagrał dwa tysiące trzysta przedstawień na wielu prestiżowych scenach i festiwalach, a Terzopoulos reżyserował – w Grecji i za granicą – tragedie Ajschylosa, Sofoklesa i Eurypidesa, opery i sztuki wybitnych współczesnych europejskich dramatopisarzy, takich jak Bertolt Brecht, Federico García Lorca, Heiner Müller, Samuel Beckett, Henrik Ibsen, August Strindberg, a także współczesnych autorów greckich.

Ostatnie spektakle reżysera zajmują poczesne miejsce w jego dorobku inscenizacyjnym i badawczym. „Czekając na Godota” (Emilia Romagna Teatro/Teatro Nationale, Fondazione Teatro di Napoli Bellini, Włochy, 2023) zyskało uznanie jako spektakl przełomowy, a zarazem w pełni wierny filozoficznej refleksji Becketta, natomiast inscenizacja „Orestei” Ajschylosa (Grecki Teatr Narodowy, 2024) już dziś uznawana jest za historyczną i stanowi punkt odniesienia dla inscenizatorów antycznych tragedii ze względu na swoją aktualność i doskonałą rekonstrukcję funkcji starożytnego chóru.

Terzopoulos stworzył oryginalną metodę aktorską, bazującą na sekwencji ćwiczeń fizycznych i głosowych, która ma na celu doskonalenie fundamentów pracy aktorskiej. Jego metoda pracy i podejście do starożytnej tragedii greckiej znalazły się w programach nauczania ponad trzydziestu akademii teatralnych i wydziałów filologii klasycznej na świecie. Reżyser prowadzi warsztaty i wykłada. Otrzymał tytuł profesora emerytowanego na wielu międzynarodowych uczelniach. Od 2013 roku prowadzi coroczne letnie warsztaty dla młodych aktorów i reżyserów z całego świata, zatytułowane „Metoda Theodorosa Terzopoulosa – Powrót Dionizosa”.

Metoda i twórczość reżysera były przedmiotem badań wybitnych badaczy teatru, a jego książki ukazały się w wielu językach: greckim, angielskim, niemieckim, chińskim, tureckim, rosyjskim, polskim, koreańskim, mandaryńskim, włoskim, francuskim, węgierskim, gruzińskim, hiszpańskim i arabskim. Książki opisujące metody pracy Terzopoulosa wydano w językach: greckim, angielskim, niemieckim, tureckim, rosyjskim, chińskim. Książka na temat jego metody, „Powrót Dionizosa” (2015, wyd. polskie Wrocław, 2018), została przełożona na 15 języków. W języku polskim ukazała się książka „W labiryncie. Theodoros Terzopoulos spotyka Heinera Müllera” (Wrocław, 2012). Na świecie zorganizowano wiele konferencji, pomyślanych jako honorowy hołd dla twórczości Terzopoulosa, m.in. w Chinach, Polsce, Włoszech, Rosji, Kolumbii, Niemczech, Grecji, Austrii, Hiszpanii, USA i na Cyprze.

Od 1993 roku Terzopoulos jest przewodniczącym powołanego w Delfach Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej, w skład którego, jako członkowie-założyciele, weszli wybitni ludzie teatru: Tadashi Suzuki, Heiner Müller, Robert Wilson, Nuria Espert, Jurij Lubimow i Tony Harrison. Był dyrektorem artystycznym pierwszej edycji Olimpiady: „Przez tysiąclecia” (Delfy, 1995). Kolejne edycje wydarzenia odbyły się w Japonii (Shizuoka, 1999), Rosji (Moskwa, 2001), Turcji (Stambuł, 2006), Korei Południowej (Seul, 2010), Chinach (Pekin, 2014), Polsce (Wrocław, 2016), Indiach (17 różnych miast, 2018), Japonii i Rosji (Toga, Sankt Petersburg, 2019) oraz na Węgrzech (Budapeszt, 2023).

W uznaniu inspirującej twórczości artystycznej, stale rozwijanej działalności edukacyjnej i promowania międzykulturowości, zarówno w Grecji, jak i na arenie międzynarodowej, Terzopoulos otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. Nagrodę im. Garcii Lorki (Hiszpania, 1986), Nagrodę im. Konstantego Stanisławskiego za najlepszą reżyserię (Rosja, 1993), Honorową Nagrodę Teatralną (Turcja, 2006), Główną Nagrodę za Reżyserię (Festiwal Narodów, Seul, 1994), Nagrodę za Kreację Zespołową (Pekin, 2011), Międzynarodową Nagrodę im. Jurija Lubimowa (2020), gwiazdę w alei gwiazd w Sybinie (Rumunia, 2024) oraz Wielką Nagrodę Teatralną Greckiego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych i Sztuk Scenicznych (Grecja, 2024).

Więcej informacji: http://attistheatre.com/en/theodoros-terzopoulos/

Tekst: Heiner Müller
Przekład: Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera
Reżyseria, adaptacja, instalacja, światła: Theodoros Terzopoulos
Asystent: Antonis Myriagkos
Występują: Bartosz Bielenia, Przemysław Błaszczak, Jolanta Góralczyk, Jan HussakowskiMarcin Misiura, Przemysław Wasilkowski
Instalacja fotograficzna:
 Johanna Weber
Muzyka: Panagiotis Velianitis
Realizator światła: Janusz Bilicki  
Realizator dźwięku:
 Paweł Nowak
Budowa scenografii scenografii: Andrzej Walada, Krzysztof Nawój
Kierownik techniczny: 
Piotr Jacyk
Premiera: 9 października 2012
Czas trwania: 60 minut

• wrzesień 2010: pierwsze przesłuchania do spektaklu Mauzer Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa
• 2–3 stycznia 2011: drugie przesłuchanie
• 4–5 stycznia 2011: warsztat dla aktorów wyłonionych podczas przesłuchania prowadzony przez Theodorosa Terzopoulosa
• 29–30 października 2012: trzecie przesłuchanie
• 31 sierpnia – 8 października 2012: próby
• 9–10, 12–14, 18–20 października 2012: premierowe pokazy spektaklu
• 22–26 lutego 2013: pokazy spektaklu
• 17–21 października 2013: pokazy spektaklu
• 11, 14–16 grudnia 2014: pokazy spektaklu
• 4–6 grudnia 2015: pokazy spektaklu

Galeria zdjęć