Spektakl Henryka Mazurkiewicza, Katyi Egorovej i Tati Lemeshevej
W ramach III Festiwalu Teatru na faktach „Rzeczy zbędne”
Katya jest Rosjanką, Tati – Ukrainką, a Henryk – Białorusinem. Publiczność składa się głównie z Polek i Polaków. Ktoś pośród nich mógłby znaleźć się na scenie zamiast naszej trójki, ale powszechne obawy spełniły się – odebraliśmy Wam/Im tę pracę również!
Nasz spektakl to autorska i bardzo osobista inicjatywa wynikająca z głębokiej wewnętrznej potrzeby wyrażenia-wyszeptania-wykrzyczenia-wypłakania-wyrzucenia z siebie czegoś istotnego o sobie i o nas, czyli o Słowianach. Przygotowaliśmy serię „niesamowitych” scen, sytuacji, zwierzeń, nagrań, piosenek i szans na interakcję z widownią. Jest to barwna i poruszająca mozaika, która wprowadza w samo sedno tego, co obecnie dzieje się między czterema naszymi narodami. Dlatego, chociaż zamierzamy „jechać po bandzie”, ani przez sekundę nie zapomnimy o przesłaniu, które każde z nas pragnie przekazać dzięki temu nietypowemu przedsięwzięciu. Nawet jeśli będzie to tak proste, jak stwierdzenie, że trochę wstyd nie wiedzieć nic o swoim sąsiedzie, a mimo nienawiści do własnego rządu, nadal można kochać swoją Ojczyznę.
Opowiadamy o tym, co dzieje się tu i teraz, lecz zdajemy sobie sprawę, że owe tu i teraz ma swoje „przed”, korzenie i przesłanki. Dlatego postaramy się, dotykając najbardziej kontrowersyjnych tematów, nie popadać w publicystyczną doraźność. Będzie to możliwe dzięki temu, że pracujemy metodą performance as research, a także jesteśmy blisko teatru dokumentalnego. „Niesamowitą słowiańszczyznę” warto więc potraktować jako raport ze stanu naszych prywatnych poszukiwań i badań. Wierzymy jednocześnie w siłę sztuki, w jej niepowtarzalny język i sposób oddziaływania na widza.
Katya Egorova, Tati Lemesheva, Henryk Mazurkiewicz
Henryk Mazurkiewicz jest Białorusinem. Ukończył studia magisterskie w Instytucie Filozofii oraz w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Uzyskał tytuł doktora nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Specjalizuje się w antropologii filozoficznej i kulturowej. Jest krytykiem teatralnym, członkiem redakcji portalu Teatralny.pl. Pisze lub pisał dla „Teatru”, „nietak!tu”, „Dialogu”, czasopisma internetowego „Performer”, „Rity Baum”, „Teatru Lalek” i “Notatnika Teatralnego”. Jest współautorem e-booka poświęconego teatrowi offowemu „Offologia dla opornych”, pomysłodawcą i współtwórcą kursu wiodącego Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań „Teatr dla filozofii – filozofia dla teatru”. Był członkiem Komisji 25. i 27. Edycji Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Współorganizator Festiwalu Niezależnej Kultury Białoruskiej we Wrocławiu. Prowadzi autorskie wykłady performatywne.
Katya Egorova jest rosyjską aktorką i performerką. W 2018 roku ukończyła Moskiewski Instytut Teatralny im. Borisa Szczukina. W roku 2019 wraz z Teatrem ZAR prezentowała spektakl „Anhelli. Skowyt” na Olimpiadzie Teatralnej w Todze (Japonia) i w Sankt-Petersburgu (Rosja). Jako członkini Teatru ZAR brała udział m.in. w spektaklach: „Złowiony”, „Back to Beckett”, „Medee/Mojry”, „Materiały do Pokojówek”. Uczestniczyła w takich międzynarodowych projektach jak Actors Hub czy Atelier de l’acteur w Paryżu. Współpracowała z IPAC we Francji. Dodatkowo wraz z Teatrem ZAR współtworzy programy edukacyjne, np. „ZAR Intense” i „ZAR Sessions”. Jest koordynatorką projektu „NUCLEAR WAR. look at how I’m forgetting you” oraz asystentką reżyserki – Sofii Levitskiej. Posiada wieloletnie doświadczenie w śpiewie w chóralnym, które obejmuje szeroki zakres muzyczny: od prawosławnych i katolickich pieśni po muzykę różnych narodów.
Tati Lemesheva jest ukraińską aktorką, performerką, instruktorką warsztatów teatralnych i ruchowych. Ukończyła Akademię Sztuk Teatralnych im. Ivana Kotlarewskiego w Charkowie na wydziale Aktorstwa i reżyserii teatru lalek. Współtworzyła wrocławski Teatr Czterech w Pawilonie Czterech Kopuł. Była związana z Ach! Teatrem. W Teatrze na Bruku działała jako aktorka oraz instruktor warsztatów teatralnych. W ramach rezydencji ART (OUT) OF HOME w Teatrze Rozbark stworzyła performance depRESET, który później był przedstawiony na 17. edycji festiwalu Mandala Performance Festival. Jako performerka brała udział w projekcie “NUCLEAR WAR. look at how I’m forgetting you” w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego. Obecnie współpracuje z niezależnymi teatrami i prowadzi autorskie warsztaty „O czym jestem?”.
Scenariusz i reżyseria: Katya Egorova, Tati Lemesheva, Henryk Mazurkiewicz
Piaskografia: Alexandra Konofalskaya
Projekt oświetlenia: Daniel “QMAN” Kuźma
Asystent techniczny: Ada Świerżewska
Głosów użyczyli: Jacek Zawadzki i Aleksandra Kugacz-Semerci
Muzyka: Bibianna Szokalska, Martyn Gill, Tati Lemesheva
Nagrania i realizacja dźwięku: Wojtek Dziedzicki
Projekcje: Tati Lemesheva, Alina Vaneskehyan
Montaż wideo: Tati Lemesheva
Sonda uliczna: Nadia Kościuk, Oliwia Stasiak
Zdjęcia z drona: Damian Piestrak
Zdjęcia z kamery: Ada Świerżewska, Tati Lemesheva, Katya Egorova
Konsultacje: Dominika Laszkiewicz
Obsada: Katya Egorova, Tati Lemesheva, Henryk Mazurkiewicz, Maksymilian Stryjski
W spektaklu wykorzystano covery następujących utworów: „У мене немає дому” Один в каное, „Вернуться в Россию – стихами” R.A.SVET, „Месяц” Palina feat. Ketevan
Premiera: 18.03.2024 (44. Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu – Nurt Off)
Nagroda główna Nurtu Off 44. PPA Tukan Off dla spektaklu „Niesamowita słowiańszczyzna”: „Za czystość teatralnej formy, za odważne osobiste podejście do tematów budzących kontrowersje, za umiejętność dialogowania z widzem na rzecz budowania połączeń, a nie podziałów”.
pt. 21.06.2024, 19.30
Jeśli są Państwo osobami ze szczególnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.