Spotkanie z dr Jadwigą Rodowicz-Czechowską poświęcone książce „Inne, a jednak Dziady. Jak Mickiewicz wędrował do Ajnów”, prowadzenie: Przemysław Błaszczak
śr. 23.10.2024, 18.00
Czytelnia im. Ludwika Flaszena Instytutu Grotowskiego
Czas trwania: 120 min
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Praca zbiorowa pt. „Inne, a jednak Dziady. Jak Mickiewicz wędrował do Ajnów” to publikacja wydana w trzech językach – polskim, angielskim i japońskim. Opowiada o niezwykłym projekcie kulturalno-artystyczno-historyczno-lingwistycznym polegającym na wystawieniu fragmentu IV części „Dziadów” Adama Mickiewicza w języku japońskim na wyspie Hokkaido w Japonii.
Miejsce wystawienia tego najsłynniejszego dramatu polskiego wieszcza nie było przypadkowe. To tutaj, i na pobliskim Sachalinie, swoje pionierskie badania etnograficzne wśród Ajnów – tubylczej mniejszości etnicznej – prowadził Bronisław Piłsudski, brat Marszałka. Przyniosły one młodemu badaczowi światowy rozgłos oraz na trwałe zapisały się w japońskiej kulturze i nauce. W zadziwiający sposób strofy Adama Mickiewicza splotły się z biografią Bronisława Piłsudskiego i odżyły – wybrzmiały na nowo w tak, wydawałoby się, odmiennym kulturowo środowisku.
Książka o międzynarodowym projekcie powstała pod redakcją dr Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej, zastępczyni dyrektora ds. rozwoju w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.
Partnerem wydarzenia jest Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.
Jadwiga Rodowicz-Czechowska jest japonistką. Współpracowała z Teatrem Laboratorium i Jerzym Grotowskim. Przez dziesięć lat pracowała w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice” jako aktorka i współorganizatorka wybranych przedsięwzięć. Pracowała jako adiunkt w Zakładzie Japonistyki i Koreanistyki na Uniwersytecie Warszawskim, w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie oraz w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza. Ponadto współpracowała z Instytutem Sztuk Polskiej Akademii Nauk.W latach 1994–2012 pracowała w dyplomacji, a od 2008 do 2012 roku pełniła funkcję ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczpospolitej Polskiej w Japonii. W latach 2012–2015 była radcą generalnym w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz członkiem rady programowej Muzeum Japońskiej Sztuki i Technologii Manggha w Krakowie.
Jest autorką dwóch pierwszych sztuk w tradycji polskiego teatru w konwencji nō: „Stroiciela fortepianu” oraz „Chinkon/Ukojenie dusz”, którego premiera miała miejsce podczas VII Olimpiady Teatralnej we Wrocławiu, w listopadzie 2016 roku, po czym pokazano je w Tokio w obecności pary cesarskiej.
Reżyserowała także w teatrze niezależnym. Jej debiutem reżyserskim było „Umiłowanie” według opowiadania Yukio Mishimy w Teatrze Pieśń Kozła, w listopadzie 2015 roku. Wyreżyserowała „Dziady polsko-japońskie/Soreisai” pokazane w Warszawie w 2018 roku, we Wrocławiu, Tokio i Kioto w roku 2019 oraz w wersji online w 2020 roku.
Jest autorką książek: „Pięć wcieleń kobiety w teatrze nō” (1993), „Aktor doskonały” (2000), „Boski dwumian” (2009) oraz „Inne Nō” (2020). Odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej oraz przez rząd Japonii Orderem Wschodzącego Słońca: Złote i Srebrne Promienie.
Obecnie jest zastępczynią dyrektora ds. rozwoju Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.
śr. 23.10.2024, 18.00
Jeśli są Państwo osobami z niepełnosprawnościami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.