W 2024 roku obchodzimy 25. rocznicę śmierci Jerzego Grotowskiego. Jeden z najważniejszych artystów teatru XX wieku jest słynny na świecie przede wszystkim jako twórca „metody” aktorskiej i koncepcji „teatru ubogiego”. Stosunkowo słabiej znane są jego osiągnięcia reżyserskie, zwłaszcza przedstawienia zrealizowane w Opolu w Teatrze 13 Rzędów w latach 1959–1964. Nic w tym dziwnego, skoro poza Polską prezentowane były jedynie trzy spektakle Teatru Laboratorium (piąta wersja „Akropolis”, „Książę Niezłomny” oraz „Apocalypsis cum figuris”), stworzone już w fazie odchodzenia od teatru przedstawień ku poszukiwaniom kulturowym. Poza Polską nieuświadamiany jest także ścisły związek poszukiwań i osiągnięć Grotowskiego i jego zespołu z fundamentalnymi wartościami i pytaniami polskiej kultury.
Poręcznym narzędziem i zarazem punktem wyjścia dla wydarzeń jest ukazanie się jednocześnie po angielsku i włosku książki Dariusza Kosińskiego i Wandy Świątkowskiej „The Unknown Theatre of Jerzy Grotowski: Performances at the Theatre of 13 Rows 1959–1964”/ „Il teatro sconosciuto di Jerzy Grotowski. Le rappresentazioni al Teatro delle 13 File” (wyd. angielskie: Seagull Press; wyd. włoskie: Cue Press). Publikacja powstała na podstawie trzech tomów wydanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego w latach 2015–2018: „Grotowski. Profanacje” i „Farsy-misteria. Przedstawienia Jerzego Grotowskiego w Teatrze 13 Rzędów (1959–1960)” Dariusza Kosińskiego oraz „Hamleci Jerzego Grotowskiego” Wandy Świątkowskiej.
W ramach projektu zaplanowano dyskusje wokół książek, wykłady oraz pokazy filmowe we Włoszech i Gruzji.
Kuratorzy: Monika Blige i Dariusz Kosiński
śr.–czw. 16–17.10.2024