Aktualnie jesteś: Warsztaty

Aktorska podróż

Cykl warsztatów prowadzonych przez Kamilę Klamut i Ditte Berkeley (styczeń–marzec 2025)

sob.–niedz. 25–26.01; 22–23.02; 22–23.03.2025
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego

W językach polskim i angielskim
Zapisy do 20.01.2025

Aktorska podróż
Fot. Anna Śliwa

Po ponad 20 latach pracy, aktorki Teatru ZAR –  Kamila Klamut i Ditte Berkeley – dokonują retrospekcji najistotniejszych aspektów praktyki teatralnej, obecnej w tworzonym przez nie przez dwie dekady języku teatralnym grupy.

Cykl warsztatów koncentruje się na wspieraniu performerów i performerek, aktorów i aktorek przez wydobycie pełnej świadomości i autonomii ich obecności aktorskiej na scenie.

Uczestnicy nie otrzymują dodatkowych zewnętrznych narzędzi, lecz prowadzeni są w indywidualnej podróży, której celem jest rozpoznanie, zrozumienie i zastosowanie własnej wewnętrznej energii w tworzeniu cielesnej i wokalnej obecności. Ta przestrzeń i praktyka leżą w samym sercu pracy Teatru ZAR, stanowiąc fundament  performatywnej twórczości zespołu. Celem warsztatów jest inspirowanie i wspieranie kolejnych pokoleń artystów i artystek.

Kamila Klamut i Ditte Berkeley każdą sesję warsztatową poprowadzą wspólnie, dzieląc się zasadami swoich praktyk, które uzupełniają się i przenikają. Cykl warsztatów podzielony jest na trzy etapy, a sesje odbywać się będą raz w miesiącu od stycznia do marca. Udział w pełnym cyklu jest obowiązkowy.

Uczestnicy zostaną poproszeni o przygotowanie propozycji materiału o długości około 3 minut, nad którym chcieliby pracować, rozwijać go dalej i odkrywać jego nową stronę.

REKONESANS: mapowanie

25–26.01.2025, 10.00–18.00
Sesja ta koncentruje się na procesie rozpoznawania ciała i dźwięku – zrozumieniu naszego ciała jako podstawowego, unikalnego narzędzia wyrazu na scenie. To podróż w zgłębianie tego, jak nasze ciało może czuć, poruszać się i brzmieć – ruchu widocznego i niewidocznego. Gdzie zaczyna się nasz oddech, jak podróżuje on wewnątrz ciała i jakich szuka dróg wyjścia?

EKSPEDYCJA: kształtowanie, zapamiętywanie

22–23.02.2025, 10.00–18.00
Sesja poświęcona jest zastosowaniu poznanych narzędzi ekspresji ciała w konkretnych celach i kierunkach, aby stworzyć potencjalne rezultaty. Proces „mapowania” stanowi wyzwanie dla pamięci ciała, aby prowadziła nas przez wcześniej wytyczone ścieżki i być może wskazywała nowe drogi eksploracji. To przestrzeń do badania jakości i intencji dźwięku oraz tego, jak możemy kształtować go, zmierzając do pożądanego celu.

PODRÓŻ: ku obecności scenicznej

22–23.03.2025, 10.00–18.00
Sesja koncentrująca się na zastosowaniu procesów odkrytych podczas poprzednich spotkań w budowaniu twórczego materiału, który każdy uczestnik chciałby zgłębić. Powstała struktura będzie miała swój osobisty styl, bez zamiaru replikowania estetyki i poetyki Teatru ZAR.

Kamila Klamut i Ditte Berkeley pragną wykorzystać swoje 20-letnie doświadczenie jako performerki i liderki pracy w Teatrze ZAR, aby wspierać aktorów i aktorki w zdobywaniu pewności siebie i autonomii ich energetycznej obecności na scenie.

Ditte Berkeley
Ditte Berkeley, urodziła się w Danii, wychowała w Hiszpanii. Studiowała aktorstwo w londyńskim Rose Bruford College of Speech and Drama (2001). Jest aktorką, współtwórczynią Teatru ZAR. Brała również udział w licznych wyprawach zespołu od momentu jego założenia. Występowała w przedstawieniach Teatru ZAR: w tryptyku „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie”, „Anhelli. Wołanie” oraz w spektaklu „Armine, Sister”. Od 2006 roku zajmuje się badaniami w zakresie głosu. Była inicjatorką i dyrektorką artystyczną cyklicznego festiwalu VoicEncounters/Odzyskiwanie głosu we Wrocławiu. W Roku Grotowskiego 2009, we współpracy z Centre for Performance Research z Walii, zorganizowała w Instytucie Grotowskiego wrocławską edycję międzynarodowego festiwalu Giving Voice. Współpracowała ze Studiem Matejka w okresie badawczym 2010–2013 w zakresie treningu wokalnego i pracy muzycznej. Prowadzi różnorodne warsztaty z Teatrem ZAR. Jest również liderką niezależnych warsztatów prowadzonych zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Kamila Klamut, fot. Tobiasz PapuczysKamila Klamut jest związana z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego od połowy lat 90. (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). Na zaproszenie Grzegorza Brala i Anny Zubrzycki w 1996 roku uczestniczyła w pracach nad powołaniem Teatru Pieśń Kozła. Od 1999 roku współpracuje z Jarosławem Fretem, z którym wyprawiała się do różnych zakątków świata w poszukiwaniu najstarszych zachowanych form muzyki. Jest współtwórczynią i współinicjatorką powstania Teatru ZAR i grała w prawie wszystkich spektaklach Teatru. Razem z Marianą Sadovską stworzyła autorski spektakl „Camille”, którego inspiracją stało się życie i twórczość francuskiej rzeźbiarki Camille Claudel. Ściśle współpracuje z Instytutem Grotowskiego w ramach programu BodyConstitution realizowanego w domenie research in practice. Obecnie bierze udział w projekcie „I Should Have a Party for All the Thoughts I Didn’t Say”, zainicjowanym i reżyserowanym przez Samanthę Shay (Source Material), który łączy światy Teatru Tańca Piny Bausch i Teatru ZAR.
kamilaklamut.pl

Koszt całego cyklu (płatność jednorazowa) – 2000 zł
Koszt pojedynczej sesji warsztatowej (płatność w 3 ratach) – 700 zł

Cykl warsztatów podzielony jest na trzy etapy, a sesje odbywać się będą raz w miesiącu od stycznia do marca. Udział w pełnym cyklu jest obowiązkowy.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać na adres k.klamut@grotowski-institute.pl.

Grupa  może liczyć maksymalnie 12 uczestników. Zostaną oni wyłonieni na podstawie kart zgłoszeniowych.

Godziny pracy: 10.00–18.00, z godzinną przerwą na lunch.

 

Galeria zdjęć