Aktualnie jesteś: Projekty / Szczeliny 2025

Kobieta, w którą wpisane jest koło

Kantata performatywna Rity Jankowskiej i Mai Miro | W ramach projektu „Szczeliny”

czw. 6.03.2025, 19.00
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego

Czas trwania: ok. 70 minut
Bilety: 20/30 PLN

Od 16 lat

Kobieta, w którą wpisane jest koło
Fot. Andrzej Żak

„Kobieta, w którą wpisane jest koło” jest rytualną wędrówką przez duchowe cykle kobiety. To splot częściowo reporterskich, częściowo onirycznych medytacji wokół nowego rozumienia życia, relacji i miłości.

Warstwa narracyjna kantaty powstała na podstawie poematu dokumentalnego Rity Jankowskiej pt. „Symfonie cichego umysłu”. Warstwę muzyczną tworzy pięć instrumentalnych symfonii, częściowo skomponowanych, a częściowo improwizowanych przez multiflecistkę, kompozytorkę i improwizatorkę Maję Miro, z udziałem perkusjonalistki, kompozytorki i improwizatorki Patrycji Betley.

Autorki wspólnie wypracowały nową formę kantaty łączącą elementy teatru, koncertu i performansu. Medytacyjny tekst, dźwiękowa warstwa elektroniczna, dwie grupy instrumentów – fletów i instrumentów perkusyjnych oraz refreny wysokiego głosu męskiego budują atmosferę spektaklu-przejścia. Wizji, którą wraz z twórczyniami płyniemy za pośrednictwem intymnego, poetyckiego języka, przez niemożliwe, które może stać się możliwe.

Trailer

O duecie Rita Jankowska & Maja Miro
Rita Jankowska – pisarka, dramaturżka, performerka i reżyserka off-teatru oraz Maja Miro – flecistka, specjalizująca się w grze na instrumentach historycznych we współczesnych kontekstach, improwizatorka i kompozytorka. Współpracują ze sobą od 2019 roku, tworząc spektakle muzyczne, performanse, słuchowiska oraz społeczne, chóralne czytania performatywne. Swoją twórczość określają na przecięciu sztuki i duchowości, dokumentu i partycypacji.

Fot. Natalia OsuchRita Jankowska jest pisarką, dramaturżką, reżyserką off-teatru, performerką. Założycielka autorskiego Teatru Błękitna Sukienka (2010–2017). Autorka utworów dramatycznych i poematów dokumentalnych zrealizowanych scenicznie, w formie słuchowisk, czytań performatywnych, projektów teatralnych ze społecznościami Gdańska. Do realizowanych przez siebie projektów powołuje chóry społeczne, z którymi pracuje na przecięciu dramy, czytania performatywnego i performansu. W swojej twórczości podejmowała tematy praw kobiet, doświadczenia i końca przemocy, żałoby, straty i uchodźstwa, dziedziczenia biedy, przeżyć matek osieroconych przez dzieci, które popełniły samobójstwo, raka i transformacji przez chorobę, traumy i międzygeneracyjnej transmisji traumy oraz doświadczeń pacjentów psychiatrycznych. W 2016 została wyróżniona Nagrodą Specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechnianie i ochronę kultury na rzecz mieszkańców Województwa Pomorskiego. Za spektakl „Trafiło Je” na 100-lecie praw kobiet z 30-osobowym chórem kobiet otrzymała w 2018 Nagrodę Teatralną Prezydenta Miasta Gdańska dla najlepszej reżyserki na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Autorskich Windowisko.

Wielokrotna stypendystka Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury w dziedzinie literatury i dramatu. Trzykrotnie w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. W 2023 roku ukazała się jej debiutancka książka prozatorska o transformacji traumy poprzez artystyczną drogę „Dryfujące słońca” wydana nakładem wydawnictwa papierwdole / Katalog Press.

Ostatnia premiera czytania performatywnego poematu „Zanim skończy nam się człowiek” przez 25-osobowy chór MATEK (z) MORZA odbyła się w maju 2024 w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku.

Fot. Daria SzczygiełMaja Miro jest multiflecistką, improwizatorką, kompozytorką. Tworzy autorskie projekty z udziałem fletów dawnych i nietypowych. Współpracuje z artystami reprezentującymi różne dziedziny sztuki. Jest kuratorką festiwalu instrumentów historycznych Cappella Angelica i wykładowczynią Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Muzykę słyszy jako ruch w przestrzeni. Topograficznie porusza się w sferze dźwięków uznawanych za ciche – dzięki odpowiednim instrumentom odkrywa, że są to pasma dużo bardziej zagęszczone i nasycone niuansami, niż zwykło się o tym myśleć. W tym sensie strefa, do której sięga, może być rozumiana jako strefa cienia dźwięku. Inspirują ją zjawiska niespieszne.

W ramach projektu stypendialnego przyznanego przez MKiDN stworzyła własny instrument, the perfect kisser, który przybliża ją do poszumowych aspektów dźwięku. Przy współpracy z Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku uruchomiła dźwiękowo 200-letni flecik poprzeczny, fife, wyłowiony z wraku z dna Bałtyku.

Tekst/wykonanie: Rita Jankowska
Flety/elektronika: Maja Miro
Handpan, instrumenty perkusyjne, elektronika (warstwa nagraniowa): Patrycja Betley
Kontratenor z offu: Jakub Borowczyk
Perkusjonalistka, kompozytorka i improwizatorka z offu: Patrycja Betley
Współpraca scenograficzna: Marzena Gawrysiak
Premiera: 17.10.2022, Gdański Teatr Szekspirowski

czw. 6.03.2025, 19.00

Galeria zdjęć