Warsztaty prowadzone przez aktorów Teatru ZAR
sob.–czw. 28.06–10.07.2025
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
W języku angielskim
Zapisy do 30.04.2025 (opłata promocyjna) lub do 28.06.2025 (w zależności od dostępności miejsc)
Warsztaty „ZAR Intense” są adresowane do osób profesjonalnie zajmujących się teatrem – aktorów, tancerzy, muzyków, performerów, instruktorów i praktyków teatru, którzy są nastawieni na rozwój artystyczny i osobisty.
To 13 dni intensywnej pracy i okazja, aby zgłębić praktykę Teatru ZAR.
„ZAR Intense” jest inicjatywą powstałą z potrzeby dzielenia się naszym unikalnym językiem artystycznym, wartościami oraz pytaniami towarzyszącymi naszej twórczości. To głębokie, poetyckie i ludzkie podejście, które ma na celu zachęcić aktorów do interdyscyplinarnego tworzenia, łącząc praktyki fizyczne i wokalne, solowy i polifoniczny śpiew z fizyczną improwizacją, ćwiczeniem uważności, głęboką koncentracją fizyczną i wokalną oraz odwagą do wyrażania istotnych dla siebie treści – zarówno w pracy indywidualnej, jak i w grupowej.
Nowości w programie 2025
Z radością ogłaszamy, że naszym gościem i głównym źródłem inspiracji będzie Vakhtang Pilpani. Nasz wieloletni nauczyciel, który przez dekady występował i uczył gruzińskiej muzyki ludowej z regionu Swanetii, wzbogaci tegoroczne doświadczenia uczestników. Jego obecność to wyjątkowa okazja do pracy z jednym z naszych najważniejszych mentorów.
Uczestnicy warsztatów zapoznają się z pieśniami polifonicznymi z regionu Swanetii i Gruzji, z których wybrane będą wykonywane z towarzyszeniem tradycyjnych instrumentów muzycznych. Zostaną także zaprezentowane tradycyjne tańce regionu Swanetii.
Co oferujemy?
Praca będzie skoncentrowana na wprowadzeniu i eksplorowaniu różnorodnych praktyk rozwiniętych przez aktorów Teatru ZAR. Nasze podejście łączy praktyki wokalne, fizyczne i tekstowe, kładąc nacisk na dyscyplinę, współpracę i twórczą swobodę.
Praktyki obejmują:
Wykłady, dyskusje i prezentacje:
Davit Baroyan urodził się w 1992 roku w Armenii. Jest absolwentem dwóch edycji Akademii Teatru Alternatywnego (2012 i 2016) oraz dziennikarstwa i animacji kultury. Prowadzi zajęcia z Kultury Ciała na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie filia we Wrocławiu. Od 2014 roku jest aktorem Teatru ZAR; występuje w spektaklach „Armine, Sister”; „Medee. O przekraczaniu”, „Mojry”, „Anhelli. Skowyt”, „Złowiony”. Wraz z Teatrem ZAR występował na międzynarodowych festiwalach teatralnych m.in. w Tokio, Rzymie, Sankt-Petersburgu, Oslo, Madrycie, Sybinie czy San Francisco. W 2019 zrealizował monodram „Trociny” na podstawie książki Krzysztofa Vargi. Współpracował z reżyserami filmowymi m.in. Janem Holoubkiem i Pawłem Maśloną oraz teatralnymi, np. z Leszkiem Mądzikiem, Danielem Jacewiczem i Darkiem Kowcunem. Prowadzi warsztaty teatralne dla amatorów i dla aktorów zawodowych z Polski i zza zagranicy. W 2020 roku hobbistycznie wydał rapowy album „Balans”.
Alessandro Curti (ur. 1979, Włochy) w 1998 roku dołączył do grupy teatralnej Marcido Marcidorjs Famosa Mimosa, z którą rozpoczął pracę artystyczną trwającą osiem lat, skupioną na regularnej oraz intensywnej pracy z głosem. Wziął udział w ponad dwudziestu spektaklach zespołu. Ukończył DAMS (Wydział Sztuki, Muzyki i Teatru) na Uniwersytecie w Turynie. W kolejnych latach pracował z: Andrzejem Szczużewskim (aktor Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego), Robertą Carreri i Augustem Omolù (Odin Teatret, Dania), Ives’em Lebretonem (student Etienne’a Decroux, twórcy mimu cielesnego). Brał udział w projektach kierowanych przez Eugenia Barbę i Julię Varley (Odin Teatret) – występował w przedstawieniu „Małżeństwo Medei” w 2008 roku, a rok później w nowej wersji przedstawienia „Ur-Hamlet”. W latach 2007–2008 stworzył, wyreżyserował oraz grał w dwóch przedstawieniach: „Silhouette; soirée théâtrale-chantante” (kabaret teatralny) oraz „I teraz: Apokalipsa w Mahagonny” (na podstawie libretta Bertolta Brechta do „Rozkwitu i upadku miasta Mahagonny” Kurta Weila). W tym czasie promował, organizował i prowadził warsztaty teatralne dla młodzieży licealnej. Od roku 2009 mieszka we Wrocławiu i pracuje jako aktor w Teatrze ZAR, prowadzonym przez Jarosława Freta. Bierze udział w tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” i „Armine, Sister”.
Katya Egorova jest rosyjską aktorką i performerką. Absolwentka Moskiewskiego Instytutu Teatralnego im. Borisa Szczukina, który ukończyła w 2018 roku. Jako członkini Teatru ZAR uczestniczy w większości projektów zespołu. Ze spektaklem Teatru ZAR pt. „Anhelli. Skowyt” występowała na Olimpiadzie Teatralnej w Japonii i Rosji. Uczestniczyła w takich międzynarodowych projektach jak „Actors Hub” (2018) czy „Atelier de l’acteur” w Paryżu. Współpracowała z IPAC we Francji. Ma wieloletnie doświadczenie w śpiewie chóralnym, które obejmuje szeroki zakres muzyczny: od prawosławnych i katolickich pieśni po muzykę różnych narodów. Wraz z Teatrem ZAR współtworzy programy edukacyjne, takie jak „ZAR Intense” i „ZAR Sessions”.
Ponadto była asystentką reżysera i koordynatorką projektu „NUCLEAR WAR. look at how I’m forgetting you”, realizowanego w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego. W 2024 otrzymała nagrodę główną Nurtu Off 44. PPA Tukan Off (wraz ze współautorami – Henrykiem Mazurkiewiczem i Tati Lemeshevą) za spektakl pt. „niesamowita słowiańszczyzna”.
Jarosław Fret to założyciel i lider Teatru ZAR, reżyser, aktor, dyrektor Instytutu Grotowskiego. Pełnił funkcję przewodniczącego Rady Kuratorów i kuratora ds. teatru Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W latach 1999–2002 zrealizował szereg wypraw do Gruzji, Armenii i Iranu, prowadząc poszukiwania w obrębie najstarszych form muzyki chrześcijańskich kościołów wschodnich. W kolejnych latach wspólnie z członkami Teatru ZAR organizował wyprawy badawcze na grecką górę Atos, Sardynię i Korsykę, do Armenii, Turcji i Izraela. Reżyser pięciu spektakli zespołu. Tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” był pokazywany m.in. w Chicago, Los Angeles, San Francisco, Atenach, Belgradzie, Edynburgu, Florencji, Madrycie, Paryżu, Sybinie oraz Kairze, Nowym Delhi i Seulu. W 2013 roku ukończył pracę nad spektaklem „Armine, Sister”, dedykowanym historii, kulturze i ludobójstwu Ormian, do którego oprócz reżyserii opracował oryginalną dramaturgię muzyczną i specjalną architekturę. W 2016 roku zrealizował spektakl „Medee. O przekraczaniu” z udziałem śpiewaczek z Kairu, Teheranu i Stambułu. Wykłada i prowadzi warsztaty w Polsce i za granicą, był wykładowcą m.in. w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu. Uhonorowany przyznawanym przez magazyn „Los Angeles Times” tytułem Best New Music Theater (2009) i Wrocławską Nagrodą Teatralną za tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” (2010). Spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” w jego reżyserii zdobył Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2012 roku. Pomysłodawca i koordynator licznych projektów realizowanych w Polsce i za granicą w ramach działalności Instytutu Grotowskiego, m.in. Roku Grotowskiego UNESCO 2009, programu „Masters in Residence”, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, a także Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016. Dzięki jego staraniom w 2010 roku została otwarta nowa siedziba Instytutu Grotowskiego, Studio Na Grobli, a w 2019 roku Centrum Sztuk Performatywnych.
Vakhtang Pilpani urodził się 25 listopada 1965 roku w Mestii, w Gruzji. Pochodzi z rodziny głęboko zakorzenionej w tradycji śpiewu swańskiego. Jego ojciec, Islam Pilpani, przez 50 lat, od 1967 do 2017 roku, kierował renomowanym chórem „RIHO”. To właśnie pod jego kierownictwem Vakhtang przejął bogate dziedzictwo swańskich pieśni. W 1995 roku objął stanowisko kierownika Wydziału Kultury w Mestii i dołączył do chóru „RIHO” jako solista. Rok później założył dziecięcy zespół „TETNULDI”, który w 1997 roku odbył trasę koncertową w Niemczech. Od 2017 roku prowadzi chór „RIHO”, a od 2015 roku kieruje „Szkołą Folkloru w Mestii”, w której młodzi śpiewacy w wieku od 6 do 18 lat uczą się swańskich tradycji muzycznych. Chór „RIHO” występował na scenach międzynarodowych w takich miastach jak Paryż, Bruksela, a także w Niemczech, Włoszech, Szwajcarii i na Litwie, promując wyjątkowe brzmienie swańskiej polifonii. Vakhtang Pilpani prowadził również warsztaty poświęcone pieśniom swańskim, m.in. w Paryżu (2013, 2023) i we Wrocławiu (2024), a także współpracował z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego i Teatrem ZAR przy różnych projektach. Jest mężem Manoni Khergiani i ojcem trojga dzieci: Anano (25 lat), Beshkena (23 lata) oraz Eki (18 lat). Obecnie kontynuuje działalność jako lider chóru „RIHO” i „Szkoły Folkloru w Mestii”, dbając o zachowanie i przekazywanie piękna swańskich tradycji muzycznych.
Aleksandra Kugacz-Semerci jest aktorką i pedagożką teatralną związaną z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, a jej zainteresowanie teatrem i antropologią skłoniło ją do kontynuowania edukacji w zakresie sztuki teatralnej. Połączenie badań akademickich z praktyką sceniczną ukształtowało jej unikalne podejście do twórczości i pedagogiki. Od 2019 roku Aleksandra jest związana z Teatrem ZAR, w którym występuje w spektaklach takich jak „Anhelli. Skowyt”, „Medee. O przekraczaniu” i „Back to Beckett”. W tym samym roku wzięła udział w ekspedycji badawczej Teatru ZAR na Korsykę i Sardynię, gdzie zgłębiała tradycyjne pieśni. Zebrany materiał stał się inspiracją dla jej dalszych projektów artystycznych i badawczych. Razem z Jarosławem Fretem stworzyła spektakl „Nikt (nie) spotyka Nikogo”. W latach 2014–2018 była związana ze Studiem Matejka, z którego członkami i członkiniami współtworzyła takie projekty jak performans site-specific „Harmony of Contradictions: Poland” (2014) oraz film „No More Heroes” (2016). W ramach programu Tandem współpracowała z turecką grupą Budalasultan przy projekcie „Palimpsest of Space: Reconstruction ” (2016). W latach 2017–2018 występowała w spektaklu „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu”. W 2015 i 2016 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację projektu „Be at Home”. Wystąpiła również w spektaklu „Life in This House is Over ”, stworzonym przez Samanthę Shay we współpracy z Source Material, Instytutem Grotowskiego i Pina Bausch Zentrum. Premiera spektaklu odbyła się w 2024 roku
Mertcan Semerci urodził się w Stambule. Ukończył aktorstwo na Wydziale Muzyki i Sztuk Dramatycznych Uniwersytetu Bilkent. Występował w ponad 20 spektaklach teatralnych i tanecznych w Stambule oraz Ankarze, zdobywając uznanie za swoją ekspresję fizyczną i zaangażowanie w poszukiwanie innowacyjnych praktyk teatralnych. W 2016 roku przeprowadził się do Polski i dołączył do Studia Matejka, z którego członkami i członkiniami współtworzył spektakl „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” oraz brał udział w warsztatach prowadzonych przez Mateja Matejkę. Współpracował także z zespołami międzynarodowymi, takimi jak Alkemisterna w Göteborgu („Suffering: On Our Perception of Pain ”) oraz Theatre CHOREA („2.0.4.5. Metaphysical Miniopera”). Od 2018 roku jest kluczowym członkiem Teatru ZAR, działającego przy Instytucie Grotowskiego. Wystąpił w produkcjach takich jak „Medee. O przekraczaniu”, „Anhelli. Skowyt” oraz „Back to Beckett”. W 2019 roku wziął udział w ekspedycjach badawczych Teatru ZAR na Korsykę i Sardynię, gdzie studiował tradycyjne pieśni. Materiał ten stał się integralną częścią jego dalszej pracy artystycznej. Był także współtwórcą spektaklu „Nikt (nie) spotyka Nikogo”, wyreżyserowanego przez Jarosława Freta we współpracy z Aleksandrą Kugacz-Semerci. Mertcan wystąpił również w spektaklu „Life in This House is Over”, wyreżyserowanym przez Samanthę Shay we współpracy z Source Material, Instytutem Grotowskiego i Pina Bausch Zentrum. Spektakl, którego premiera odbyła się w Instytucie Grotowskiego w 2024 roku, zgłębiał relację między rytuałem, głosem a dramaturgią fizyczną. Jako pedagog teatralny w Instytucie Grotowskiego, Mertcan prowadzi warsztaty badające relację między ruchem, głosem a aktorstwem, inspirowane sztukami walki i tradycyjnym śpiewem wielogłosowym.
Orest Sharak urodził się w Karpatach na Ukrainie. W 2005 roku rozpoczął naukę aktorstwa na Państwowym Uniwersytecie im. Iwana Franki we Lwowie. W latach 2007-2011 pracował w Teatrze im. Łesia Kurbasa, gdzie występował m.in. w spektaklach: „Metamorfozy” wg Owidiusza (2007), „Pięć elementów” w oparciu o opowieści Zen (2009), „Bohdan” według Klima (2009), „Uczta” na podstawie Platona (2009), „Król Lear” Shakesperae’a. W 2009 roku wspólnie z aktorami teatru założył zespół etniczno-ambientowy Kurbasy, którego praca skupiła się na poszukiwaniu elementów dramatycznych w ukraińskich pieśniach. W tym samym czasie współpracował z Teatrem Lalish (Wiedeń), Tomaszem Bazanem (Teatr Maat Project, Lublin), Marjaną Sadovską (Kolonia). W 2012 roku został aktorem Teatru ZAR: bierze udział w spektaklach „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie”, „Armine, Sister”, „Anhelli. Skowyt” i „Medee. O przekraczaniu”. W 2012 roku, po wyprawie na Sycylię, został członkiem grupy In Medias Res, która pracuje z pieśniami liturgicznymi z Korsyki, Sardynii i Sycylii. Od 2012 roku współpracuje z Matejem Matejką. Wziął udział w projekcie „Harmonia przeciwieństw. Polska” w reżyserii Mateja Matejki (premiera 2014), a także opracowywał muzykę do przedstawienia „Niezręczne szczęście”. Praktykuje grę na różnych instrumentach z rozmaitych kultur świata. W 2022 roku został uhonorowany nagrodą „Super Diament” przez Prezydenta Miasta Wrocławia
Zapisy do 30.04.2025 (opłata promocyjna) lub do 28.06.2025 (w zależności od dostępności miejsc) przez formularz zgłoszeniowy
Koszt do 30.04.2025: 870 €
Koszt od 1.05.2025: 930 €
Cena obejmuje:
Uwaga: cena nie obejmuje zakwaterowania. Zachęcamy uczestników do samodzielnego wyboru i organizacji noclegu zgodnie z własnymi potrzebami.
Płatność zaliczkowa:
Po zaakceptowaniu zgłoszenia uczestnicy będą proszeni o wpłatę zaliczki w wysokości 250 € w ciągu 10 dni od potwierdzenia przyjęcia na warsztaty. Zaliczka jest bezzwrotna i gwarantuje miejsce w programie.
Kontakt:
zarworkshops@gmail.com