Aktualnie jesteś: Studio Matejka / Warsztaty

Taniec podobieństw – tradycje we mnie

Warsztaty prowadzone przez Mateja Matejkę, Sama Alty’ego i członków Studia Matejka

Taniec podobieństw – tradycje we mnie
Fot. Karol Jarek

Jak bardzo możemy zbliżyć się do siebie samych przez taniec? Jak często uświadamiamy sobie, że powtarzamy to, co przekazali nam rodzice, dziadkowie i starsze pokolenia? Być może nieświadomie poruszamy się jak nasze matki, dotykamy jak nasi dziadkowie… Czy do ich muzyki tańczylibyśmy tak, jak oni kiedyś? A jak oni tańczyliby do muzyki, której słuchamy dzisiaj? Podczas zajęć spróbujemy dotrzeć do zapisanych w nas śladów tradycji.

Intensywna praca fizyczna pozwoli nam wkroczyć w intymny proces obejmujący wspomnienia i percepcje zarówno naszego życia, jak i naszych przodków. Będziemy łączyć historie prawdziwe z fikcyjnymi, dążąc do znalezienia równowagi między wyobraźnią a rzeczywistością, prawdą a zmyśleniem. To okazja dla tych, którzy pragną przekraczać kolejne osobiste granice i szukać sposobów, jak wykorzystać zdobytą wiedzę przy tworzeniu działań teatralnych i unikalnych form opowieści. Warsztaty są adresowane do wszystkich chętnych, niezależnie od posiadanego doświadczenia w domenach teatru i ruchu.

W cyklu warsztatów „Taniec podobieństw” odwołujemy się do tańców ludowych i związanych z nimi pieśni. Ta bogata tradycja stanie się również punktem wyjścia do wspólnej podróży. Skonfrontujemy je z elementami naszego postmodernistycznego społeczeństwa. Co może powstać z ich połączenia? Szerokie spektrum dziedzictwa kulturowego, które uczestnicy wniosą ze sobą, stworzy przestrzeń do wzajemnego spotkania. Ciało i głos wzrastać będą tam we własnej swobodzie i ograniczeniach, w spontaniczności i schematach, w chaosie i uporządkowaniu, prowadząc do głębszego zrozumienia samych siebie.

Zajmiemy się:

  • Osobistymi refleksjami na temat własnych tradycji
  • Współczesnymi i dawnymi kodami kulturowymi ruchu i dźwięku
  • Tradycjami (tańca, ruchu i śpiewu), z których wywodzą się uczestnicy
  • Zanikającymi praktykami, rytuałami i zawodami

Uczestnicy sesji poznają elementy:

  • Środowisko pracy, które cechują szacunek i koncentracja
  • Budowanie osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych
  • Wrażliwość i słuchanie w relacji z partnerem i grupą
  • Rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania
  • Fizyczność i jej relacje z głosem
  • Przejścia od treningu fizycznego do twórczej improwizacji z tekstem, wyobraźnią i ruchem
  • Kompozycja fizycznych struktur

Warsztaty skierowane są do zawodowych aktorów i tancerzy, którzy prowadzą poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej, odczuwają potrzebę swobodnej, a jednocześnie starannie prowadzonej pracy z ciałem, tańcem i ruchem.

Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim. Praca bazuje na słuchaniu i komunikacji poprzez ciało i intuicję, a zatem wyjaśnienia słowne zostaną ograniczone do minimum.

Matej Matejka

Matej Matejka to wieloletni praktyk teatru i twórca, reżyser teatru fizycznego, zdobywca wielu nagród, specjalizujący się w wyzwalaniu kreatywności ciała, co znajduje odzwierciedlenie w jego nauczaniu i reżyserowaniu. Najnowsze projekty Mateja to m.in. dyrektor ruchu w przedstawieniu „Macbeth” Flabbergast Theatre (Assembly Roxy – Edinburgh Fringe) oraz współreżyseria spektakli „Prayers for a Hungry Ghost” (Barbican Centre) i „Promised Land” (Bloomsbury Festival) Saksi Bisou w Wielkiej Brytanii. Urodzony i wychowany w Czechosłowacji, obecnie mieszka w Polsce. W latach 2000–2005 był aktorem i trenerem ruchu w Farm in the Cave Studio w Pradze, a od 2005 do 2018 roku pracował jako aktor i trener ruchu w Teatrze ZAR we Wrocławiu. Współtworzył takie spektakle jak „Sonety ciemnej miłości”, „Sclavi: Pieśń emigranta”, „Anhelli: Wołanie” i „Cesarskie Cięcie: Próby o samobójstwie”, za które z zespołami otrzymał nagrody Herald Angel i Total Theatre na festiwalu w Edynburgu w 2006 i 2012 roku. Jest założycielem i liderem Studio Matejka – studia badawczego i kompanii teatralnej pod auspicjami Instytutu Grotowskiego, w ramach którego zrealizował szereg przedstawień teatralnych, krótkometrażowych filmów oraz performansów interaktywnych, m.in. „Niezręczne szczęście czyli wszystko, czego nie pamiętam o spotkaniu z tobą”, „Charmolypi”, projekty site-specific, takie jak „Angry Man: Variations in Defense of Anger”, nominowany do nagrody The Best OFF 2018/2019 w Polsce. Matej wyreżyserował siedem krótkometrażowych filmów, w tym „PeIMG_J.Matejkaaradise”, który zdobył nagrodę dla najlepszego filmu zagranicznego na festiwalu Los Angeles International Underground Film Festival w 2013 roku oraz Conflict of Apathy” na festiwalu Nudance w Bratysławie w 2014 roku. Od 2020 roku jest aktorem w serialu „Na dobre i na złe”. Od 2019 roku jest certyfikowanym coachem i od 2021 roku certyfikowanym bio masażystą. Obecnie przygotowuje szereg spektakli w Anglii, na Słowacji i w Czechach, prowadzi zajęcia mistrzowskie dla aktorów i tancerzy na uniwersytetach na całym świecie.

Więcej informacji: matejmatejka.com

Fot. ze zbiorów prywatnychSam Alty jest tancerzem, muzykiem, aktorem, piosenkarzem, tekściarzem oraz multiinstrumentalistą z Nowej Zelandii. Ukończył Dartington College of Arts na kierunku kompozycji muzycznej oraz studia aktorskie MA in Acting (Teatr Pieśń Kozła/Manchester Metropolitan University). Współpracował w ramach różnych projektów m.in. z The Royal Opera House, Giffords Circus, Oily Cart i Peut-Etre Theatre. Występował jako solista i członek Orchestry Pirouette. Stworzył własną metodę pracy na podstawie technik teatralnych, medytacyjnych i sztuk walki oraz własnych doświadczeń autora piosenek i performera. Pracuje z aktorami i tancerzami, a także małymi dziećmi. Praktykuje ki-aikido, kontakt improwizację i capoeirę. W 2015 roku wydał swój pierwszy minialbum, Heart Song, który spotkał się z pozytywną reakcją słuchaczy, co skłoniło go do nagrania debiutanckiego albumu (2016).

Warsztaty odbędą się w Brzezince, historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 40 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą sala teatralna, sale studyjne i kwatery. Obecnie Brzezinka służy głównie działaniom warsztatowym.

Galeria zdjęć