Pokaz pracy Jozefa Frucka (RootlessRoot)
9/04/2016 {sobota} 16:45–18:15
Studio Na Grobli, Sala Studyjna
W języku angielskim z tłumaczeniem na język polski
Wstęp wolny
Od dziesięciu lat, jako RootlessRoot, Jozef Frucek i Linda Kapetanea prowadzą badania ludzkiego ruchu, rozwijając metodę Fighting Monkey. W swojej pracy koncentrują się na zasadach, które definiują ruch. Badają prymitywne, podstawowe pojęcia, a ich doświadczenie pokazuje, że nie istnieją „ćwiczenia” na tyle złożone, by mogły przygotować nas do życia. O wiele więcej do zaoferowania mają otwarte gry lub sytuacje ruchowe rozgrywane z partnerami, których zasady podlegają nieustannym zmianom w określonym kontekście. Taki model często występuje w przyrodzie. Zwierzęta grają w złożone gry, ucząc się sztuki przetrwania.
RootlessRoot projektuje i tworzy gry, które cechują zmienność, nieregularność, wysoki poziom trudności, presja i zagrożenie. Wprowadzając te elementy, Frucek i Kapetanea czerpią inspiracje z wielu obszarów ludzkiego doświadczenia, m.in. sztuk walki, sportów, nauki, rzemiosła i codziennego życia, wykorzystując proste materiały i przedmioty, takie jak: drewno, kamień, lina, tkanina. Doprowadzenie ciała do granic jego możliwości oznacza zmianę wzorców neuromięśniowych, przebudowę wspomnień, rozwijanie umiejętności obserwacji. Pomaga to ciału wyzwolić twórcze siły, znaleźć nowe strategiczne rozwiązania złożonych problemów i przetrwać dzięki kreatywności.
Jozef Frucek jest współzałożycielem, wraz z Lindą Kapetaneą, RootlessRoot, praktykiem ruchu i artystą. Ukończył Akademię Muzyczną i Teatralną w Bratysławie, a następnie obronił doktorat (2002). W latach 2002–2005 był członkiem zespołu Ultima Vez prowadzonego przez Wima Vandekeybusa, współtworząc Blush (wersję sceniczną i filmową) oraz Sonic Boom. W latach 2005–2006 współpracował z Królewskim Teatrem Flamandzkim w Brukseli (KVS), realizując własne projekty. W 2006 roku, wraz z Lindą Kapetaneą, założył RootlessRoot – platformę realizacji własnych spektakli oraz prowadzenia badań i działań edukacyjnych. Od tamtej pory rozwija otwarty program badań ludzkiego ruchu Fighting Μonkey, wykorzystując jego rezultaty w kształceniu tancerzy, sportowców, aktorów i innych praktyków ruchu.
Od 2012 roku Frucek jest członkiem kadry naukowej Państwowej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie i Narodowej Szkoły Tańca w Atenach.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat stworzyli z Lindą Kapetaneą ponad piętnaście prac tanecznych, zaprezentowali ponad pięćset spektakli w osiemnastu krajach i przeprowadzili warsztaty dla ponad pięciu tysięcy uczniów na całym świecie.