Aktualnie jesteś: Regula contra Regulam

Krwawe gody

XV otwarta sesja warsztatowa
Prowadzący: Raúl Iaiza
Gościnnie: Gabriele Vacis

6–12/10/2014 {poniedziałek–niedziela}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
Sesja w językach angielskim i włoskim

Krwawe gody
Fot. Maciej Zakrzewski

Praca twórcza podczas sesji skupi się na dramacie Krwawe gody (Bodas de Sangre) Federica Garcíi Lorki. Uczestnicy powinni zapoznać się z dramatem przed wzięciem udziału w sesji i, jeśli to możliwe, przynieść ze sobą tekst w języku ojczystym. Będzie to trzecia i ostatnia sesja pracy nad dramatem Krwawe gody. Dopełni ona ścieżkę wypracowaną podczas poprzedniej sesji z mistrzami, Isabelle Maurel i Gabrielem Vacisem, a jej tematem przewodnim będzie Pieśni i tradycja w świecie Garcíi Lorki.

Program sesji

  • trening fizyczny (ćwiczenia plastyczne, relacja dynamika–impuls, „rytmiczne ciało”, akrobatyka aktora, improwizacja w tańcu afrykańskim), trening wokalny (techniki oddychania i emisji głosu, rezonatory fizyczne, ćwiczenia wokalne, dynamiczne i agogiczne) oraz śpiew (śpiew jednogłosowy i chóralny, chironomia, techniki intonacji i modulacji dźwięku, relacja głos–ruch–przestrzeń);
  • praca twórcza: improwizacja i dynamiczne wykorzystanie przestrzeni, ćwiczenia kompozycyjne, kompozycja i dramaturgia aktora, ścieżka kreacji, techniki montażu.

Montaż końcowy, oparty na proponowanym tekście, zostanie zaprezentowany jako rezultat pracy.

Zajęcia w grupie będą odbywać się codziennie od 9:00 do 13:00 i od 15:00 do 19:00, praca indywidualna – w zależności od przebiegu sesji. Wieczorami odbywać się będą pokazy pracy, projekcje filmów i wykłady uzupełniające program pracy.

Wymagania
Prosimy uczestników o zabranie wygodnego ubrania do intensywnej pracy (w tym zapasowych koszulek) i nakolannika (jak do gry w siatkówkę). Każdy aktor powinien przygotować fragment Krwawych godów Federica Garcíi Lorki oparty na tekście bądź związany z jego głównym motywem. Wszyscy aktorzy powinni przynieść eleganckie kostiumy, w tym buty. Aktorów grających na instrumentach prosimy o wzięcie ich ze sobą.

Prezentacje pracy

  • Fugue on Training, pokaz pracy Raúla Iaizy, koprodukcja Regula contra Regulam Teatro i Nordisk Teaterlaboratorium
  • Con un Certo Desconcerto, spektakl Regula contra Regulam Teatro

Więcej informacji: www.regulacontraregulam.eu

Raul-Iaiza-e1461742195748Raúl Alejandro Iaiza urodził się w 1964 roku w Kordobie w Argentynie. Reżyser teatralny i pedagog, z wykształcenia muzyk, założyciel i dyrektor artystyczny Teatru Regula contra Regulam w Mediolanie (Włochy). Reżyser wszystkich spektakli Regula Teatro. W latach 2000–2012 był asystentem reżysera, Eugenia Barby, w Odin Teatret w Holstebro (Dania), pracował nad spektaklami: Sól (spektakl Roberty Carreri), Sen Andersena, Don Juan w piekle i Chroniczne życie. Od 2007 roku prowadzi w Instytucie Grotowskiego projekt edukacyjny Regula contra Regulam, obejmujący programy edukacyjne (otwarte sesje pracy) i badawcze (Regola dei Laudesi, Fugue on Training). W latach 1994–2011 dyrektor i reżyser wszystkich spektakli Teatro La Madrugada w Mediolanie, m.in. Sprawa Dantona, Suchą stopą, Erodiàs/Testori. W latach 1999–2013 krajowy koordynator artystyczny projektu Mus–’e Italia Onlus organizowanej w Międzynarodowej Fundacji Yehudi Menuhina w Brukseli.

Jako reżyser i pedagog regularnie współpracuje z wieloma instytucjami, teatrami i festiwalami na świecie, takimi jak: Diaspora/National Theatre of Scotland (Glasgow, 2008), Hooyong Performing Arts Centre (Korea Południowa, 2008–2010), Symposium Grotowski (Canterbury, Wielka Brytania, 2009), Universidad Nacional de Cordoba, Festiwal Mercosur (Argentyna, 2009), Comedia Cordobesa (Argentyna, 2012), zespół Pange Lingua (Szwajcaria, 2012/2013), festiwal Tiyatro Gunleri, Państwowy Teatr w Izmirze (Turcja, 2013), Teatr Shoshim (Rumunia, 2014), Tequiméxico/Bardo Teatro (Meksyk, 2014), Teatro Abadia (Madryt, Hiszpania, 2015–2016).

Isabelle MaurelIsabelle Maurel (ur. w 1971 roku we Francji) jest tancerką i choreografką. Uczy afrykańskich tańców, improwizacji, afroamerykańskiej historii kultury i pedagogiki od 1999 roku w ośrodku Free Dance Song, prowadzonym przez Christiane de Rougemont. Reżyseruje spektakle uliczne, happeningi i choreografie teatru tańca od roku 2002. W 1989 roku rozpoczęła studia w zakresie historii sztuki i muzeologii w l’Ecole du Louvre, specjalizując się w sztuce współczesnej oraz sztuce Afryki i Oceanii. W 1994 roku, kiedy w Nowym Jorku poznała afroamerykańskich artystów konceptualnych, postanowiła poświęcić się sztukom performatywnym – myśleć i komunikować się za pośrednictwem sztuki tańca. Już wcześniej, od 1989 roku, pobierała lekcje u japońskiego tancerza butō Masakiego Iwany, z którym też występowała. W 1995 roku dołączyła do zespołu Young Planet Percussion Ensemble, kierowanego przez amerykańskiego kompozytora Eddiego Allena, z którym stworzyła liczne spektakle taneczne i muzyczne. Po spotkaniu z Elsą Wolliaston, z którą zatańczyła duet Rywalka Isztar (2002), rozpoczęła naukę tańca w Afryce Zachodniej. W 2008 roku została ambasadorką Międzynarodowej Fundacji Yehudi Menuhina. W tym samym roku rozpoczęła w Paryżu współpracę jako choreograf z organizowaną co roku inicjatywą feministyczną Le Parcours filles-femmes, realizując kilka spektakli. Od 2011 roku tworzy projekty choreograficzne dla Transignum Editions we współpracy z artystką sztuk wizualnych i wydawcą Wandą Mihuleac. Współpracuje też z Lilą Greene oraz Fundacją Eeg-Cowles w zakresie profesjonalizacji artystycznych projektów tanecznych w Afryce. Od 2013 roku Raúl Iaiza zaprasza ją do udziału w sesjach Regula Contra Regulam Teatro w Mediolanie i Instytucie Grotowskiego w Brzezince. W 2016 roku wzięła udział w projekcie „Ave Eva”, a także stworzyła 6/8 INDIGO-Cie Isabelle Maurel, projekt łączący poszukiwania, improwizację, tworzenie, międzydyscyplinarność i międzykulturowość.