Wrzesień 2016 – czerwiec 2017
„Program podyplomowej samoformacji aktorskiej” to projekt realizowany przez Instytut Grotowskiego we współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filią we Wrocławiu i przy udziale instytucji partnerskich, m.in. wrocławskich teatrów i ośrodków kultury. Uczestnikami pierwszej edycji projektu (wrzesień 2016 – czerwiec 2017), zainicjowanego w ramach programu teatralnego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, będzie dziewięciu absolwentów wrocławskich wydziałów teatralnych, którzy zakończyli naukę w latach 2015 i 2016. Opiekunami merytorycznymi programu są prof. dr hab. Elżbieta Czaplińska-Mrozek, prorektor PWST Filii we Wrocławiu, oraz Jarosław Fret.
Celem Programu jest rozwijanie potencjału młodych artystów kończących szkołę teatralną oraz pomoc w znalezieniu pracy – przede wszystkim przez samodzielne kreowanie miejsc pracy ze szczególnym uwzględnieniem możliwości tworzenia własnych grup artystycznych oraz prowadzenia działań teatralnych w różnych przestrzeniach aktywności społecznych i edukacyjnych.
Uczestniczący w „Programie podyplomowej samoformacji aktorskiej” absolwenci PWST Filii we Wrocławiu otrzymają środki finansowe wypłacone na realizację własnych pomysłów artystycznych. Prezentacje rezultatów projektów objętych dofinansowaniem (w formie spektakli lub dokładnego przedstawienia i omówienia realizowanych koncepcji) planowane są na maj i czerwiec 2017.
Poza pomocą organizacyjną młodzi artyści otrzymają opiekę merytoryczną oraz możliwość nieodpłatnego korzystania z przestrzeni teatralnych i uczestnictwa w bezpłatnych spotkaniach i szkoleniach omawiających zagadnienia związane z planowaniem i rozliczaniem projektów, zdobywaniem dodatkowych środków finansowych na działalność teatralną oraz dotyczących tożsamości prawnej.
Opieka merytoryczna: prof. dr hab. Elżbieta Czaplińska-Mrozek, Jarosław Fret
Koordynacja projektu: Izabela Młynarz
Spektakl Teatru Grupa
Spektakl Teatru Grupa
Spektakl Teatru Układ Formalny
Spektakl Teatru Układ Formalny
Spektakl Teatru Układ Formalny
Film krótkometrażowy Marty Streker
Spektakl Teatru Układ Formalny
Anna Andrzejewska jest aktorką w Fundacji „Teatr Układ Formalny”. Absolwentka Wydziału Lalkarskiego PWST Filii we Wrocławiu. Uzyskała dyplom, grając w spektaklach Siedem minut po północy w reż. Jarosława Tumidajskiego oraz Amadeusz w reż. Bartosza Porczyka i Marty Streker. Stypendystka rektora PWST oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. Uczestniczka międzynarodowych warsztatów: m.in. Gaudeamus Theatrum w Hradcu Králové czy Arte Drammatica w Spoleto. W 2015 roku pojawiła się po raz pierwszy na dużym ekranie, grając główną rolę w filmie krótkometrażowym Chryzantemy w reż. Magdy Zambrzyckiej, pokazywanym m.in. na festiwalach T-Mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu i Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym. W styczniu 2017 roku zadebiutuje na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu w spektaklu Hymn do miłości Marty Górnickiej. Współtwórczyni Układu Formalnego, niezależnej grupy teatralnej utworzonej przez absolwentów PWST Filii we Wrocławiu. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” realizuje spektakl Dystopia.
Przemysław Furdak jest aktorem i wiceprezesem Fundacji „Teatr Układ Formalny”. Absolwent PWST Filii we Wrocławiu, wcześniej student animacji kultury na Uniwersytecie Zielonogórskim. Stypendysta Prezydenta Miasta Wrocławia. Uczestnik międzynarodowych warsztatów i festiwali teatralnych, m.in. we Włoszech, Austrii, Czechach, na Ukrainie i w Stanach Zjednoczonych. Członek Inicjatywy Scenicznej „Fruuu” z Zielonej Góry, z którą trzykrotnie prowadził największe w Polsce warsztaty improwizacji scenicznej na Przystanku Woodstock. Podczas studiów inicjował wiele działań studenckich, m.in. organizację debat naukowych współfinansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego czy działalność kół naukowych skupionych na poszukiwaniach nowych form scenicznych. Zwycięzca Konkursu im. Jana Dormana. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” realizuje projekt budowy zaplecza technicznego Teatru Układ Formalny.
Mateusz Grabowski ukończył Szkołę Muzyczną I Stopnia im. Stanisława Moniuszki w Słubicach w klasie akordeonu. Śpiewał w chórze kameralnym Adoramus w Słubicach. Uzyskał stopień licencjata z politologii na Collegium Polonicum w Słubicach (dyplom Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Ukończył aktorstwo na Wydziale Lalkarskim PWST Filii we Wrocławiu (2015). W ramach programu Erasmus studiował w Instytucie im. Thomasa Bernharda Uniwersytetu Muzycznego Mozarteum w Salzburgu w Austrii. Odbył praktykę w ramach programu Erasmus+ w niemieckim Teatrze im. Gerharta Hauptmanna w Zittau, z którym współpracuje do dziś. Grał w Teatrze Capitol we Wrocławiu, Teatrze Miejskim w Gliwicach, współpracował z Teatrem Klinika Lalek z Wolimierza. Obecnie pracuje nad powołaniem fundacji, w której ma zamiar realizować projekty artystyczne z młodymi twórcami. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” przygotowuje koncert piosenek absurdalnych, które planuje wydać na płycie.
Grzegorz Grecas jest reżyserem, dramaturgiem, animatorem kultury, liderem dostępności. Absolwent reżyserii teatru lalek (PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu), współzałożyciel Teatru Układ Formalny, którego pierwsza premiera – „Matka Courage krzyczy” – została nagrodzona Tukanem OFF na 37. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej. Trzykrotny laureat Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny w Warszawie (za spektakle „#enterorestes”, „Wszyscy=bogowie we krwi” oraz „#[+#@!? (słowo na G)”). Ostatni z wymienionych spektakli został uznany za jeden z najlepszych spektakli offowych sezonu w ramach plebiscytu miesięcznika „Teatr”. Od 2019 współtwórca projektu „Migawki”, w którym lokalne opowieści opowiadane i inscenizowane są w dwóch językach polskich – mówionym i migowym. Od 2020 jest współtwórcą projektu „Teatr na faktach” w Instytucie Grotowskiego, gdzie przygotował dwa spektakle dokumentalne metodą verbatim – „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” oraz „W dwóch językach polskich”. W swojej pracy artystycznej szczególną uwagę poświęca grupom zagrożonym wykluczeniem społecznym – młodzieży z małych miejscowości, mniejszościom, osobom g/Głuchym.
Adam Michał Pietrzak jest aktorem i członkiem Fundacji „Teatr Układ Formalny”. Absolwent PWST Filii we Wrocławiu. Stypendysta rektora PWST. Brał udział w spektaklach dyplomowych PWST: Amadeusz w reż. Bartosza Porczyka i Marty Streker i Siedem minut po północy w reż. Jarosława Tumidajskiego. Występował na festiwalach, m.in. takich jak: Edinburgh Festival Fringe 2015, Mobarak International Puppet Theatre Festival w Teheranie, St Magnus International Festival, II Festiwal Małych Prapremier w Wałbrzychu (ze swoim autorskim spektaklem Zbyt późno), 37. Przegląd Piosenki Aktorskiej. Został wybrany do grona kreatywnych studentów z okazji siedemdziesięciolecia polskiego środowiska akademickiego we Wrocławiu. Współtwórca Układu Formalnego, niezależnej grupy teatralnej utworzonej przez absolwentów PWST Filii we Wrocławiu. Zagrał rolę Jeroma w spektaklu Kosmetyka Wroga w reż. Grzegorza Grecasa, nagrodzonego Grand Prix XIV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niezależnych Pro Contra w Szczecinie. Wcielił się w rolę Prosiaczka we Wszystkich=bogach we krwi w reż. Grzegorza Grecasa. Współpracował m.in. z Wrocławską Szkołą Filmową, Centrum Technologii Audiowizualnych (CeTA), najnowszym projekcie L.U.C. Rebel Babel Esemble. Hip-Hop między narodami. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” realizuje spektakl God Hates Poland.
Kacper Pilch jest aktorem, absolwentem Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie Filii we Wrocławiu (2016). Wystąpił w roli Władcy Much w spektaklu Wszyscy=bogowie we krwi w reżyserii Grzegorza Grecasa (Teatr Układ Formalny). Zadebiutował w 2015 roku w roli Antka we Wrocławskim Teatrze Współczesnym w spektaklu galowym w reżyserii Cezarego Ibera. W 2016 roku zagrał Piaskowego Dziadka w czytaniu Holoubek syn Picassa w reżyserii Pawła Świątka w ramach cyklu „Czynne poniedziałki” w Teatrze Polskim we Wrocławiu. W Teatrze PWST zagrał w trzech spektaklach dyplomowych: Przypadek Klary w reżyserii Elżbiety Czaplińskiej-Mrozek, Lew na ulicy w reżyserii Cezarego Ibera, Wesele w reżyserii Moniki Strzępki. Uczestnik międzynarodowych warsztatów teatralnych w Accademia Nazionale „Arte Drammatica” w Spoleto oraz w ramach Międzynarodowego Projektu Współpracy Teatralnej „MAGIC NET” w Amsterdamie. Interesuje się psychologią, teatrem, filmem, muzyką. Miłośnik tzw. szkoły rosyjskiej, gdzie na scenie jest prosto, surowo, prawdziwie, z kotłującym się wulkanem emocji. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” realizuje cykl thrillerów psychologicznych „Trylogia wojny”.
Maciej Rabski jest aktorem i członkiem Zarządu Fundacji „Teatr Układ Formalny”. Absolwent PWST Filii we Wrocławiu. Stypendysta Rektora PWST. Aktor, lalkarz, animator kultury. Pochodzi z Legnicy, gdzie rozpoczął swoją teatralną przygodę w amatorskiej Grupie Teatralnej Bohema, działającej przy Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej. Uczestnik Pierwszej Polsko-Rosyjskiej Szkoły Teatralnej pod patronatem Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz-Wajdy. W 2015 roku asystent Michała Zadary przy produkcji Dziadów części III w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Współtwórca Układu Formalnego, niezależnej grupy teatralnej utworzonej przez absolwentów PWST Filii we Wrocławiu. Pierwszy spektakl z jego udziałem, Kosmetyka Wroga, został nagrodzony Grand Prix XIV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Niezależnych Pro Contra w Szczecinie. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” występuje m.in. w spektaklu Piotruś Pan? (premiera grudzień 2016).
Zofia Schwinke jest aktorką, absolwentką Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie Filii we Wrocławiu, specjalizacji taneczno-ruchowej (2015). Przez dwa lata studiowała psychologię na Uniwersytecie Gdańskim, a także przez dwa lata w Państwowym Studium Wokalno-Aktorskim przy Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, gdzie zadebiutowała na scenie musicalowej w spektaklu My Fair Lady wyreżyserowanym przez Macieja Korwina. Debiutem na scenie dramatycznej była rola Geraldiny Barclay w spektaklu Andrzeja Zaorskiego Co widział kamerdyner? w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, gdzie obecnie gra gościnnie w sześciu spektaklach. Zagrała także w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie oraz w warszawskim Teatrze Palladium. Pracuje na planach filmów, seriali oraz reklam telewizyjnych. Zajmuje się dubbingiem. Pracuje również przy produkcji gier komputerowych w technice motion capture, m.in. Dying Light i Wiedźmin. Jest instruktorką aktorstwa w warszawskiej Broadway Musical School. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” przygotowuje spektakle w ramach cyklu „Trylogia wojny” Kacpra Pilcha.
Marta Streker jest absolwentką reżyserii na Wydziale Lalkarskim PWST Filii we Wrocławiu, na specjalizacji reżyseria teatru lalek (2016). W 2016 roku wystawiła w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu spektakl Tragedia Coriolanusa Williama Szekspira. W tym samym roku współpracowała reżysersko przy produkcji Matka Courage i jej dzieci Bertolta Brechta w reżyserii Michała Zadary w Teatrze Narodowym w Warszawie i wyreżyserowała koncert podczas 37. Przeglądu Piosenki Aktorskiej: Rebel Babel Ensemble. Hip-hop między narodami. W sezonie 2014/2015 wyreżyserowała z Bartoszem Porczykiem spektakl dyplomowy IV roku Wydziału Lalkarskiego PWST Filii we Wrocławiu Amadeusz Petera Shaffera. Asystentka Michała Zadary przy spektaklach: Dziady części I, II i IV oraz wiersz Upiór Adama Mickiewicza w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2014) i Zbójcy Friedricha Schillera w Teatrze Narodowym w Warszawie (2014). Drugi reżyser Dziadów części III (2015) i Ustępu (2016) w ramach projektu Dziady w całości w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Spektakle w jej reżyserii były dwukrotnie zakwalifikowane do Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu w nurcie OFF: do my sły rzeczywistości (2012) i Set of Structures (2013). W maju 2013 roku odbyła się premiera spektaklu w jej reżyserii Dowód osobisty w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Dwukrotna laureatka stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Wrocławia na lata 2013–2014 i 2014–2015. W ramach „Programu podyplomowej samoformacji aktorskiej” przygotowała film krótkometrażowy Ustawienia.
Więcej informacji: strekermarta.wixsite.com/strekermarta