Aktualnie jesteś: Akademia Teatru Alternatywnego

Brudło z Wąchabna

Śledztwo teatralne Alicji Brudło i Weroniki Fibich

Brudło z Wąchabna
Fot. Piotr Nykowski/Poza Okiem

Warszawę i Wąchabno dzielą: ponad czterysta kilometrów, dzieje od 1934 roku, droga głosów, odgłosów i dokumentów. Jednocześnie jest jeden instrument. Jest też potomkini. Są też luki w układanej przez nią historii. Pustka, którą ledwo można dostrzec pomiędzy setkami pożółkłych kartek, nagraniami, które wiecznie czekają na swoich słuchaczy, piaszczystą drogą Wąchabna, zakrzywionymi rogami kozła, pograniczem, Wielkopolską i jej muzyką. Jak odnaleźć tu głos, którego nikt zawczasu nie zapamiętał? Jego odtworzenie podczas spektaklu to próba odnalezienia własnej tożsamości.

W projekcie wykorzystano archiwalne nagrania oraz dokumenty Jadwigi i Mariana Sobieskich, pochodzące ze zbiorów Polskiej Akademii Nauk.

 

Eduardo González CamáraAlicja Brudło jest menedżerką i animatorką kultury, artystką teatralną i performansu. Absolwentka kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, stypendystka w Instytucie Teatrologii Freie Universität w Berlinie. Ukończyła IV edycję Młodych Menedżerów Kultury Towarzystwa Inicjatyw Twórczych ę oraz Akademię Teatru Alternatywnego. Członkini Performerii Warszawy, Kolektywu Polka i zespołu muzycznego Tarapaty, adeptka Innej Szkoły Teatralnej Teatru Węgajty. W latach 2004–2016 współtworzyła Teatr Paragraf-2 w Siedlcu, obecnie związana z teatrami Ochoty i Soho w Warszawie. Działa w przestrzeni publicznej, łącząc doświadczenie miejsca i historii z narzędziami teatralnymi i sztuką współczesną.

Weronika Fibich, fot. Piotr Nykowski

Weronika Fibich pracuje na pograniczu sztuk performatywnych, reportażu i dokumentu. Jest autorką książek, reżyserką akcji teatralnych/performatywnych, współtwórczynią filmów dokumentalnych oraz licznych projektów kulturotwórczych. Od 1998 roku związana z Ośrodkiem Teatralnym Kana. Oprócz działalności kulturotwórczej, edukacyjnej i programowej w ramach projektów Ośrodka od lat realizuje własną drogę twórczą. W polu jej zainteresowań są działania w przestrzeni pozateatralnej, na granicy prywatnego i publicznego. Najczęściej podejmowanymi przez nią tematami są: pogranicze, wykluczenie, pamięć i tożsamość. Stosowaną przez nią metodą pracy jest „rysunek z pamięci”. Wartość „rysunku” polega na powiązaniu prywatnego z publicznym, wyrozumowanego z intuicyjnym, przypomnianego z odczuwanym.

Reżyseria: Weronika Fibich
Występuje:
Alicja Brudło
Dramaturgia, scenografia, kostiumy, projekcje wideo: Weronika Fibich, Alicja Brudło
Reżyseria światła: Tomasz Grygier, Weronika Fibich
Premiera: 26 stycznia 2018
Partner: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Czas trwania: 70 min

Śledztwo zrealizowane w ramach Akademii Teatru Alternatywnego, organizowanej przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Teatr Kana i Teatr Brama w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

Galeria zdjęć