Aktualnie jesteś: Kino Teatralne / Kino Teatralne 2015 / Teatr z ducha muzyki
Wykład Tobiasza Papuczysa poświęcony wpływowi Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” na współczesny teatr alternatywny, ilustrowany fragmentami filmowymi
4/03/2015 {środa} 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Kinowa
Wstęp wolny
Próba synchronicznego spojrzenia na historię zespołu Włodzimierza Staniewskiego przez pryzmat działalności grup, dla których teatralna tradycja „Gardzienic” stała się inspiracją i przyczynkiem do własnych poszukiwań artystycznych. W pierwszej części omówione zostaną ideowe i formalne jakości, które przeszły już do powszechnej terminologii teatralnej, stały się podstawą działalności wielu niezależnych zespołów i stanowią wartość samą w sobie. Są to pojęcia: wyprawa, wspólnotowość, wzajemność, muzyczność, zbiorowość, zespołowość, a także efekt bliskości i ekologia teatru.
Druga część wykładu będzie poświęcona kontekstom wiążącym język teatralny wytworzony przez „Gardzienice” z tendencjami charakterystycznymi dla zjawisk mających miejsce we współczesnym teatrze nurtu głównego, zwłaszcza z punktu widzenia postdramatyczności i eseistyczności teatralnego mainstreamu.
Po 37 latach funkcjonowania zespołu nasuwa się pytanie: Czy Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” sam dla siebie stanowi punkt odniesienia, tradycję i partnera dialogu?
Tobiasz Papuczys jest absolwentem Wydziału Filologicznego (specjalność teatrologiczna), doktorantem w Zakładzie Teorii Kultury i Sztuk Widowiskowych Instytutu Filologii Polskiej UWr, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską Film-teatr-rytuał. Rola widowisk w twórczości filmowej Federica Felliniego i prowadzi zajęcia z pogranicza teatru i filmu. Od 2011 roku pracuje w Instytucie Grotowskiego, w którym prowadzi program CaféTHEI oraz Kino Teatralne – stały cykl prezentacji filmowych dotyczących teatru i sztuk pokrewnych. Niezależny krytyk teatralny, publikował m.in. w „Nowej Sile Krytycznej”, kwartalniku „Nietak!t. Inne strony teatru”, „Notatniku Teatralnym”, „Didaskaliach”. Sekretarz redakcji rocznika „Studia Filmoznawcze”.