Warsztaty prowadzone przez Aleksieja Lewińskiego
9–16/11/2018 {piątek–piątek} 15:00–18:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Zapisy do 20 października
W języku rosyjskim z tłumaczeniem na język angielski
Biomechanika teatralna została stworzona przez Wsiewołoda Meyerholda i jego aktorów w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Jej bazą jest synteza tradycji teatru europejskiego i teatrów Wschodu. To psychofizyczny trening skupiony na nauczaniu najbardziej fundamentalnych zasad rzemiosła aktorskiego. Biomechanika pomaga aktorowi w odczuwaniu i rozumieniu swojej scenicznej obecności – w czasie i przestrzeni, uczy koordynacji, równowagi, pracy z rekwizytem, ścisłej realizacji zadań i idei proponowanych przez reżysera. Jednocześnie podnosi samoświadomość aktora, rozwija kreatywność i dostarcza narzędzi do samodzielnego komponowania działań ruchowych. Już w latach trzydziestych zajęcia z biomechaniki odbywały się według schematu: najpierw wstępny trening obmyślony indywidualnie przez nauczyciela zgodnie z ogólnymi zasadami biomechaniki, następnie nauka klasycznych etiud ruchowych skomponowanych przez Meyerholda i stanowiących rdzeń techniki.
Istnieją umiejętności, które pomagają aktorowi w jego pracy: koordynacja w przestrzeni i czasie, gotowość koncentracji, balans. Biomechanika pomaga wypracować te umiejętności. Każda sesja składa się z dwóch części: pierwsza to ogólny trening zapoznający z zasadą konstruowania ruchu zgodnie z prawami biomechaniki oraz z wykorzystaniem rekwizytów; druga to nauka jednej z pięciu oryginalnych etiud biomechanicznych Meyerholda.
Uczestnicy proszeni są o przygotowanie: wygodnego stroju do ćwiczeń (długie spodnie, koszulka z długim rękawem bez krzykliwych napisów) i wygodnego, elastycznego obuwia do ćwiczeń (w sali nie wolno chodzić boso).
Aleksiej Lewiński jest aktorem, reżyserem, pedagogiem, laureatem Państwowej Nagrody Federacji Rosyjskiej w dziedzinie sztuki. Absolwent studia MChAT (1969), w którym pobierał wykształcenie jako aktor. W latach 1969–1987 był jednym z czołowych aktorów w Teatrze Satyry w Moskwie. Tam w latach 1971–1975 uczył się biomechaniki teatralnej pod kierunkiem Nikołaja Griegoriewicza Kustowa – współpracownika Meyerholda, aktora i nauczyciela biomechaniki w Teatrze im. Wsiewołoda Meyerholda w latach trzydziestych. W 1979 roku ukończył Wydział Reżyserski w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej (GITIS). W tym samym rozpoczął eksperymentalną pracę z aktorami i studentami oraz założył działające do dziś Studio Teatr. Obecnie pracuje jako aktor i reżyser w teatrach moskiewskich, OKOŁO i Teatrze im. Marii Jermołowej i regularnie prowadzi warsztaty z biomechaniki w Centrum im. Wsiewołoda Meyerholda, a także w Austrii, Holandii, Niemczech, USA, Wielkiej Brytanii, Polsce i innych krajach.
„Actor’s Hub” to nowy projekt w zakresie edukacji realizowany w Instytucie Grotowskiego. Będzie organizowany cyklicznie, dwa razy w roku – jesienią (październik–listopad) i wiosną (kwiecień). To cykl warsztatów zbierających doświadczenia w domenie treningu aktorskiego, badanego w Instytucie od roku 2004. W ciągu kilku intensywnych tygodni uczestnicy będą mogli zgłębić techniki, praktyki i filozofie ruchu z całego świata. W programach kolejnych edycji, opartych na różnorodnych tradycjach teatralnych, regularnie pojawiać się będą metody pracy Tadashiego Suzukiego i Theodorosa Terzopoulosa oraz Odin Teatret. Projekt adresowany jest do osób aktywnych fizycznie posiadających doświadczenie teatralne: profesjonalnych aktorów, studentów szkół aktorskich, tancerzy, choreografów, performerów oraz instruktorów i praktyków teatralnych.
Jesienna edycja w 2018 roku, pod hasłem Japanese Traces, poświęcona głównie będzie japońskim tradycjom: butō i metodzie aktorskiej Tadashiego Suzukiego, a dopełnią ją m.in. metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa. Warsztatom praktycznym towarzyszyć będą pokazy prac i spotkania z artystami. Tegoroczna edycja przewidziana jest jako całościowy, zamknięty program, obejmujący wszystkie warsztaty w październiku i listopadzie, ale możliwe jest wzięcie udziału w wybranych sesjach.
Koszty:
Pojedyncze warsztaty: 400 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty (październik–listopad): 1800 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty w listopadzie: 1000 PLN
3 wybrane warsztaty w październiku i/lub listopadzie: 1000 PLN
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 20 października 2018 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Actor’s Hub”. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.
Zgłoszenia do udziału w całej edycji „Actor’s Hub” lub na 3 wybrane zajęcia w październiku i listopadzie przyjmujemy do 5 października.