Aktualnie jesteś: Paragraf/Artykuł

Art. 31 [Wolność i dopuszczalne ograniczenia]

sob. 26/06/2021, od 15:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Kup bilety na spektakle: 20/30 PLN

Czy osoba niesłysząca ma takie same prawa w Polsce jak osoba słysząca? Na początku pandemii wszystkie komunikaty rządowe były pozbawione tłumaczenia na polski język migowy.

Obowiązek noszenia maseczek wykluczył osoby czytające z ruchu warg, a przecież w naszym kraju nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje. Każdy, a zwłaszcza państwo, powinno szanować wolności innych. Czy rzeczywiście każdy z nas jest tak samo wolny?

Konstytucja RP

Art. 31.

1. Wolność człowieka podlega ochronie prawnej.

2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.

____

Program artykułu (częściowo dostępny)

15:00 Spektakl „W dwóch językach polskich”, reż. Grzegorz Grecas (80 min) — spektakl w PJM, napisy,

16:30 Czytania performatywne: „Kobieta na przystanku donikąd”, reż. Marta Kowalska, „Nowa Era – Kamera Era”, reż. Paulina Kajdanowicz (łącznie 40 min) — online

17:30 Spektakl „Eski”, reż. Marta Wiśniewska, premiera (do 75 min)

19:00 Dyskusja „Art. 31 [Wolność i dopuszczalne ograniczenia]” (ok. 90 min) — audiowstęp, PJM, online z PJM

 

— Czytania performatywne

„Kobieta na przystanku donikąd” w reż. Marty Kowalskiej

Czy tylko doskonałe zlepki neuronów czynią z matki mamę? Czy wraz z pamięcią odchodzi dusza? Czy rozpad osobowości da się powstrzymać? Bohaterowie nie znają odpowiedzi na te pytania. Oni tylko walczą. O drugą osobę. O siebie. A czasem nie wiedzą o co. „Kobieta na przystanku donikąd” to opowieści opiekunów chorych na Alzheimera, rozmowa o granicach własnej i cudzej tożsamości.

Scenariusz i reżyseria: Marta Kowalska
Występują: Jakub Guszkowski, Marian Czerski, Beata Rakowska
Transmisja online

 

 

„Nowa Era – Kamera Era” w reż. Pauliny Kajdanowicz

W marcu 2020 zamknął się w Polsce pewien rozdział – szkoły i uczelnie zawiesiły działalność stacjonarną. Coś umarło, aby coś mogło się narodzić. I się narodziło – era gadających głów na ekranach komputerów, laptopów i smartfonów jako nowa forma edukacji i prowadzenia lekcji. Kamera włączona lub wyłączona (częściej wyłączona). A co kryje się po drugiej stronie kamery? Historia kilku nauczycieli i wykładowców, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami ze zdalnego nauczania. Co to będzie? Co to będzie? Już jest! Nowa Era – Kamera Era!

Scenariusz i reżyseria: Paulina Kajdanowicz
Występują: Patrycja Łobodzińska, Paulina Kajdanowicz, Natalia Świniarska, Błażej Modelski
Transmisja online

 

 

 — Dyskusja

Dyskusja wokół art. 31. będzie koncentrować się w dużej mierze na kwestii dostępności, kulturze Głuchych oraz różnych przypadkach niewypełniania przepisów zapisanych w konstytucji związanych z ograniczeniami.

Prowadzenie: Jolanta Sikorska i Konrad Stanowicz
Gościnie i goście: Karolina Chyła, Leszek Gaś, Agnieszka Jędrzejczyk, Jan Kucharski, Marcin Pleśniak, Piotr Sokół-Flak

Audiowstęp

Tłumaczenie na polski język migowy

Transmisja online z PJM

 

 

 

— Spektakle

Spektakl „W dwóch językach polskich” opowiada o problemach, z którymi spotykają się Głusi, ale przede wszystkim, daje ogląd na ich kulturę. Dwa polskie języki – foniczny i migowy – na scenie istnieją ze sobą na równi. Żaden z nich nie jest ani lepszy, ani gorszy.

Tłumaczenie na polski język migowy

Napisy

 

 

 

„Eski” to spektakl dotyczący osób z poważnymi skrzywieniami kręgosłupa. To historia o tym, w jaki sposób ciało jest postrzegane przez polskie społeczeństwo, jakie są granice akceptacji oraz jak nasza kultura reaguje na fizyczną odmienność.

Więcej o spektaklach

W dwóch językach polskich (z PJM)

W dwóch językach polskich (z PJM)

Spektakl Grzegorza Grecasa

Eski

Eski

Premiera spektaklu Marty Wiśniewskiej

Fot. Archiwum prywatneMarta Kowalska jest gdynianką, miłośniczką ludowych baśni i bałtyckich fal. Studiowała architekturę w Glasgow i w Artes Liberales w Warszawie. Miłośniczka wysp i czujna obserwatorka tamtejszych mikroświatów. Producentka filmowa i teatralna, dokumentalistka, krytyczka architektury, instruktorka warsztatów pisania dla osób w kryzysie. Od najmłodszych lat zaangażowana w przeróżne aktywności teatralne, filmowe i animację społeczno-kulturalną. Założycielka kolektywu artystycznego Burza. Nie umie pisać o sobie.

Fot. Archiwum prywatnePaulina Kajdanowicz jest dyplomowaną aktorką i animatorką kultury, pochodzi z Bystrzycy Kłodzkiej. Absolwentka Policealnego Studium Animatorów Kultury SKiBA we Wrocławiu (2014), Policealnego Studium Aktorskiego w Olsztynie (2019), filozofii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim (2019), a obecnie studentką drugiego stopnia pedagogiki opiekuńczej z socjoterapią na UWM w Olsztynie. Inicjatorka grupy Razy Dwa działającej przy Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Bystrzycy Kłodzkiej, a także współzałożycielka Kolektywu Teatralnego Babushka w Olsztynie. Współpracuje z Teatrem Nowym w Częstochowie.

Fot. Archiwum prywatneJolanta Sikorska jest reżyserką, producentką, pedagożką teatru. Założycielka niezależnego Teatru 59 Minut w Warszawie, z którym realizuje spektakle teatralne w nieteatralnych przestrzeniach stolicy. W 2019 prezentowała swój spektakl „The Bald Soprano” Eugène’a Ionesco na Fringe Festival w Edynburgu. Prezeska Stowarzyszenia Biuro Sztuki, w którym projektuje działania z obszaru edukacji artystycznej i pedagogiki teatru. Współzałożycielka Studium Teatralnego Kadr w Warszawie, gdzie prowadzi zajęcia z młodymi aktorami z improwizacji teatralnych. Aktywistka związana z artystycznym kolektywem Aurora. Współreżyserka widowiska-protestu „Królowa śniegu” wystawionego w oknach Szklanego Domu na ul. Mickiewicza w Warszawie ostatniego dnia zimy 2021 roku.

Fot. Grzegorz BłażejczykKarolina Chyła ukończyła studia polonistyczne (specjalność retoryka stosowana) na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego. W ramach pracy doktorskiej pisze rozprawę o Stefanie Żeromskim jako twórcy mitów nowoczesnych. Interesują ją literatura i kultura drugiej połowy XIX wieku, literatura dokumentu osobistego, kulturowe reprezentacje kobiet, folklor, zwłaszcza pieśniowy oraz bajkowy. Jest osobą całkowicie niewidomą. Współpracuje z czasopismem „Nowe Książki”, gdzie zamieszcza recenzje audiobooków.

 

Fot. Adrian SitkoKonrad Stanowicz jest założycielem i koordynatorem Klubu „Tygodnika Powszechnego” we Wrocławiu. Współtwórca inicjatywy Zupa na Wolności wspierającej osoby w kryzysie bezdomności. Z wykształcenia politolog. Na co dzień pracuje w organizacji działającej na rzecz tworzenia nowych możliwości z zakresu kształcenia i aktywizacji społeczno-zawodowej studentów z niepełnosprawnościami. Sporadycznie zajmuje się działalnością publicystyczną. Angażował się w protesty środowisk demokratycznych we Wrocławiu.

Fot. Aarchiwum prywatneLeszek Gaś jest dyrektorem Biura Parlamentu Europejskiego we Wrocławiu. Filolog, redaktor, wykładowca, mówca publiczny, długoletni praktyk imagistyki społecznej. Miłośnik architektury (również tej postmodernistycznej), czynnie i czytelniczo zafascynowany psychologią polityki i antropologią władzy.

Fot. Agnieszka JędrzejczykAgnieszka Jędrzejczyk jest urodzoną w 1965 w Warszawie historyczką. Od lata 1989 reporterka sejmowa, a potem redaktorka w „Gazecie Wyborczej”. Od 2012 do 2015 w ministerstwach: cyfryzacji i nauki, w zespołach pracujących m.in. nad ustawą o zbiórkach z 2014 i nad rozwojem konsultacji publicznych. Od 2016 w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich, gdzie jako wicedyrektorka Zespołu Kontaktów z Mediami i Komunikacji Społecznej próbowała uczynić komunikację prawniczą bardziej ludzką.

 

Fot. Izabela WielgusJan Kucharski jest prezesem i współzałożycielem Wrocławskiego Stowarzyszenia Głuchych „Nadzieja”. Przez 16 lat był prezesem Wrocławskiego klubu sportowego Niesłyszących „Świt”. Dlaczego założyłem stowarzyszenie? Ponieważ niektórzy Głusi nie chcieli należeć do Polskiego Związku Głuchych. Celem stowarzyszenia jest, aby Głusi mieli lepiej, mieli dostęp do tłumaczy i asystentów, żeby przełamać barierę komunikacyjną oraz walczyć o prawa osób Głuchych.

Fot. Marcin PleśniakMarcin Pleśniak urodził się w 1991. Jest osobą ociemniałą, absolwentem Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku prawo, a także doktorantem na tym Wydziale. Jego zainteresowania naukowe obejmują zagadnienia podmiotów ekonomii społecznej, w szczególności spółdzielni socjalnych, które są tematem powstającej dysertacji doktorskiej. Ma również doświadczenie jako członek zarządów dwóch organizacji pozarządowych – Fundacji Estyma i Stowarzyszenia Guide. Zawodowo pracuje w agencji pracy tymczasowej jako pracownik wsparcia działu prawnego. Prywatne hobby to historia starożytna i współczesna, sport (szczególnie piłka nożna), powieści kryminalne i sensacyjne.

 

Fot. Piotr PflegerPiotr Sokół-Flak to współzałożyciel Agencji Nordvarg. Wiedzę z zakresu psychologii nabywał w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Instytucie Psychologii Stosowanej we Wszechnicy Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obecnie skoncentrowany na praktykach uważności i dobrostanu społecznego. Koordynator merytoryczny oraz współtwórca wystawy czasowej w Muzeum Pana Tadeusza na wrocławskim rynku pod tytułem „Stany osobne”. Asystent osobisty osób z niepełnosprawnością. Pracę z wykluczeniem rozpoczął formalnie w 2013 w Stowarzyszeniu Przebudzeni wspierającym osoby osadzone w zakładach karnych.

Bilety na spektakle w ramach „Artykułu”

sob. 26/06/2021, 15:00
W dwóch językach polskich
reż. Grzegorz Grecas

 

sob. 26/06/2021, 17:30
Eski
reż. Marta Wiśniewska

 

Pobierz „Oświadczenie dotyczące stanu zdrowia” przed udziałem w wydarzeniu Instytutu Grotowskiego i zapoznaj się z „Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu”.

P-A_logotypy