pt. 25/06/2021, od 17:00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia
Kup bilety na spektakle: 20/30 PLN
Czy w kraju, w którym 30% powierzchni uznano za strefę wolną od LGBT, a największe od trzydziestu lat manifestacje nie przynoszą żadnej reakcji ze strony władz, można mówić o społecznej równości? Jeżeli jesteś kobietą, homoseksualistą, osobą niepełnosprawną, jeżeli w jakikolwiek sposób odstajesz od ogólnie przyjętej normy, to najpewniej poznałeś odpowiedź na to pytanie. W bloku wydarzeń wokół art. 32. twórcy przyglądają się kwestiom odmienności, akceptacji i tolerancji.
Konstytucja RP
Art. 32.
1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.
2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.
17:00 Czytania performatywne: „Emi Japonka”, reż. Ada Tabisz, „Trzydzieści kilometrów”, autorka Wiki Grabowiec (łącznie 40 min) — online
18:00 Spektakl „Tutaj kobiety palą się lepiej”, reż. Filip Jaśkiewicz, Jana Karpienko, Krzysztof Kopka, Ewa Mazgajska, Jolanta Sakowska, Jolanta Solarz-Szwed, Jakub Tabisz (70 min) — PJM, napisy
20:00 Spektakl „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”, reż. Dorota Bator, Grzegorz Grecas, Ada Tabisz, Robert Traczyk (95 min) — audiodeskrypcja
22:00 Dyskusja „Art. 32 [Równość i zakaz dyskryminacji]” (ok. 90 min) — audiowstęp, PJM
Wydarzenia dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową.
„Emi Japonka” w reż. Ady Tabisz
Pisarką, inżynierem, fotografką, Polką, ojcem, partnerką, fotomodelką, mężem, kobietą…
Kim jest Emi?
Opowieść o tym, co się dzieje, kiedy życie umieszcza cię pomiędzy klasycznymi rozumieniami rzeczywistości. Kiedy jesteś kimś innym, niż się czujesz, i jest ci z tym ciężko. Emi cierpliwie i wyczerpująco wytłumaczy ci wszystkie wątpliwości. Opowie również o tym, jak wielu ludzi uporczywie nie chce jej zrozumieć i jak w Polsce wygląda codzienność osób transpłciowych.
Reżyseria: Ada Tabisz
„Trzydzieści kilometrów” w reż. Krzysztofa Kopki
Wika urodziła się zdrowa. Gdy miała kilka miesięcy, stwierdzono u niej postępujący zanik mięśni. Dziś jest licealistką. Wygrywa konkursy recytatorskie, siedząc na wózku inwalidzkim. Marzy o karierze aktorskiej. Do rozpaczy doprowadza ją „uśmiech stewardesy”, jaki ma dla niej świat. Uśmiech uprzejmie zdystansowany i… obojętny.
„Bo mimo niepełnosprawności fizycznej, czuję, myślę, kocham tak jak inni. Nienawidzę, złoszczę się, mam gorsze dni – jak inni… Bycie niewidocznym jest gorsze od choroby. Chcę by przestano się mnie bać… Chcę by przestano się litować… Chcę normalności. Jedni mają nogi, inni mają wózki. Co za różnica czym przemierzamy ten świat? Przecież prawda i dobro niesiona jest w sercu…”.
Hej, mili, zdrowi ludzie traktujący tych z niepełnosprawnością z tą protekcjonalną poprawnością – nie śpijcie spokojnie! Rozparta na swym wózku Wika snuje plany strasznej zemsty!
Scenariusz: Wiktoria Grabowiec
Reżyseria: Krzysztof Kopka
W dyskusji wokół art. 32. uczestnicy i uczestniczki skupią się na istocie praw człowieka – równości. Skonfrontują oficjalny, utrzymywany przez władze przekaz z indywidualnymi doświadczeniami bohaterów i bohaterek, które często łączą się z przejawami dyskryminacji ze względu na płeć, orientację czy niepełnosprawność. Zadadzą sobie pytanie, czy zagwarantowane w artykule prawa są faktycznie egzekwowane wobec każdego w taki sam sposób.
Prowadzenie: Piotr Adamczyk
Gościnie i goście: Adam Bodnar, Bartłomiej Ciążyński, Marcin Dzierżanowski, Hubert Sobecki, Joanna Stańczyk, Bart Staszewski, Alina Szeptycka
„Tutaj kobiety palą się lepiej” ukazuje świat oczami kobiet, liderek protestujących na ulicach. Osią spektaklu jest sprawa księdza pedofila z Ruszowa i konflikt pomiędzy członkami lokalnej społeczności.
„Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” to spektakl o dzieciństwie, dorastaniu i życiu osób ze społeczności LGBT. Przedstawia opowieść opartą na osobistych tragediach, coming outach i pierwszych miłościach, na których cieniem kładą się wydarzenia w Białymstoku w 2019 roku.
Spektakl Filipa Jaśkiewicza, Jany Karpienko, Krzysztofa Kopki, Ewy Mazgajskiej, Jolanty Sakowskiej, Jolanty Solarz-Szwed i Jakuba Tabisza
Spektakl Doroty Bator, Grzegorza Grecasa, Ady Tabisz i Roberta Traczyka
Ada Tabisz jest reżyserką, animatorką, działaczką społeczną, producentką. Studentka V roku reżyserii teatru lalek na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie filia we Wrocławiu, (w tym jeden rok na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze). Jej spektakl „nie-walentynki” został nagrodzony honorowym wyróżnieniem na 10. Forum Młodej Reżyserii. Spektakl „Hercia” zdobył II nagrodę na Sopockich Konsekwencjach Teatralnych w 2019, natomiast „RYSZ///ARD” prezentowany był na 23. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie OFF. Asystentka reżysera Marcina Libera przy spektaklu dla dzieci „Motyl” we Wrocławskim Teatrze Lalek oraz „Planeta małp” w Teatrze Polskim w Podziemiu. Od 2018 zaangażowana we współtworzenie „Teatru na faktach” (jednego z głównych programów Instytutu Grotowskiego). W ramach jego działalności tworzyła oraz współtworzyła cztery spektakle dokumentalne: „Hercia”, „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” (nagroda na XX Festiwalu Teatralnym „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu, nagroda WARTO przyznawana przez wrocławską „Gazetę Wyborczą”), „Matki wyklęte” (prezentowane na 11. Forum Młodej Reżyserii), „Oczy matki” (w ramach projektu „Bohater.dok” realizowanego z okazji obchodów Roku Różewicza). Od lat zaangażowana w działalność kulturalną Wrocławia, pracowniczka działu programowego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 w obszarze sztuk performatywnych oraz literatury. Instruktorka licznych warsztatów teatralnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Pasjonatka fotografii teatralnej. Obecnie koordynatorka pracy artystycznej w Teatrze Polskim w Podziemiu.
Wiktoria Grabowiec uczęszcza do Liceum Ogólnokształcącego nr 8 we Wrocławiu. Brała udział w warsztatach radiowych w Radiu Wrocław, w różnych kursach teatralnych czy konkursach recytatorskich w językach polskim i niemieckim, Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego. Gra na ukulele i kalimbie – muzyka w jej życiu odgrywa ważną rolę. Jej sposobem na odkrywanie ciągle na nowo samej siebie jest sztuka.
Krzysztof Kopka mieszka we Wrocławiu. Z wykształcenia teatrolog. Reżyser m.in. „Koriolana” uznanego za najlepszy spektakl szekspirowski sezonu 1998/1999 oraz polsko-rosyjskiego spektaklu „1612” (Teatr Ad Spectatores/Teatr.doc) nagrodzonego na gdyńskim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Tłumacz z rosyjskiego, przełożył kilkanaście dramatów twórców z kręgu „nowej dramy”. W wydawnictwie Słowo/obraz terytoria wydał antologię współczesnego dramatu rosyjskiego „Lepsi!”. Imał się różnych zawodów, obecnie jest dramaturgiem (m.in. współautorem „Ballady o Zakaczawiu”, „Reź”) i scenarzystą (filmy „80 milionów”, „Fotograf”; seriale „Głęboka woda”, „Komisja morderstw”). Wraz z „Teatrem na faktach” został laureatem nagrody „Kreatywny Wrocław”. Wykłada na ASP we Wrocławiu (Katedra Scenografii).
Piotr Adamczyk jest producentem festiwalu Paragraf/Artykuł, koordynatorem w Instytucie Grotowskiego, członkiem „Teatru na faktach”, współtwórcą spektaklu „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”.
Adam Bodnar jest Rzecznikiem Praw Obywatelskich od 2015. Prawnik i nauczyciel akademicki, doktor habilitowany nauk prawnych, działacz na rzecz praw człowieka. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył również studia LL.M. (Master of Laws) z zakresu prawa konstytucyjnego porównawczego w Central European University w Budapeszcie. W 2006 uzyskał na Uniwersytecie Warszawskim stopień naukowy doktora nauk prawnych z zakresu prawa konstytucyjnego. Jego praca doktorska „Obywatelstwo wielopoziomowe w europejskiej przestrzeni konstytucyjnej” uzyskała wyróżnienie w konkursie Przeglądu Sejmowego. W 2019 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Jego rozprawa habilitacyjna została opublikowana w książce „Wykonywanie orzeczeń Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Polsce. Wymiar instytucjonalny”.
W latach 2004–2015 był związany z Helsińską Fundacją Praw Człowieka, najpierw jako współtwórca i koordynator Programu Spraw Precedensowych, a następnie jako szef działu prawnego i wiceprezes zarządu. Ekspert Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej. W latach 2013–2014 członek rady dyrektorów Funduszu ONZ na rzecz Ofiar Tortur. W latach 2001–2004 pracował jako prawnik w kancelarii Weil, Gotshal & Manges. Od 2006 był zatrudniony i wykładał na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego – współpracę zakończył w 2020. Od marca 2020 jest profesorem Uniwersytetu SWPS. Prowadzi także wykłady w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.
Do czasu objęcia funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich Adam Bodnar współpracował z licznymi organizacjami pozarządowymi, m.in. z Fundacją Panoptykon (przewodniczący Rady Fundacji), ClientEarth Polska (członek rady programowej), Stowarzyszenie im. Prof. Zbigniewa Hołdy (współzałożyciel oraz członek zarządu). Był także członkiem Obywatelskiego Forum Legislacji działającego przy Fundacji Batorego oraz zespołu redakcji kulturaliberalna.pl.
W 2011 został odznaczony Nagrodą Tolerancji przez polskie organizacje LGBT. W 2013 był stypendystą programu German Marshall Memorial Fellowship. Dzięki poparciu 67 organizacji pozarządowych został w 2015 zgłoszony na stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich przez Klub Parlamentarny SLD i posłów niezależnych, a także przez Klub Parlamentarny PO. Sejm RP powołał go na tę funkcję 24 lipca 2015, a 7 sierpnia 2015 Senat RP zatwierdził ten wybór. Następnie Wysoka Izba 9 września 2015 przyjęła jego ślubowanie.
W 2016 otrzymał Nagrodę Radia TOK FM im. Anny Laszuk. Również w 2016 otrzymał od Uniwersytetu Środkowoeuropejskiego (Central European University) Alumni Impact Award. W 2018 podczas IV Międzynarodowego Kongresu Psychiatrii Sądowej Biuro RPO pod kierownictwem dra hab. Adama Bodnara zostało wyróżnione Nagrodą Aureliusza za wieloletnią, systematyczną i konsekwentną pracę na rzecz pacjentów, w szczególności pacjentów z zaburzeniami psychicznymi. W tym samym roku Biuro RPO otrzymało nagrodę IKAR Związku Nauczycielstwa Polskiego, ustanowioną „dla wyłaniania i wyróżniania osób, organizacji, instytucji, których szczególne dokonania w działalności oświatowej i wychowawczej wnoszą nieprzeciętne wartości służące środowisku, świadczą o profesjonalizmie i zaangażowaniu w działaniach na rzecz wychowania w tolerancji i pokoju, które stanowią inspirację dla młodego pokolenia”. Także w 2018 Rzecznik Praw Obywatelskich Adam Bodnar otrzymał nagrodę Architekt Rozwoju przyznawaną przez United Nations Global Compact Poland. W 2018 Rzecznik Praw Obywatelskich i jego Biuro zostali odznaczeni norweską Nagrodą Rafto przyznawaną obrońcom praw człowieka na świecie.
30 kwietnia 2019 dr Adam Bodnar i Biuro RPO zostali uhonorowani Nagrodą Praworządności (Rule of Law Award) przyznawaną przez World Justice Project. Nagrodę przyznano za odważne działania na rzecz obrony niezależności sądów i praw podstawowych. W ostatnim rankingu Dziennika Gazety Prawnej 50 najbardziej wpływowych prawników w Polsce za rok 201 zajął 24 miejsce. 24 października 2020 otrzymał nagrodę „Pontifici – Budowniczemu Mostów” przyznawaną przez Klub Inteligencji Katolickiej.
Dr Adam Bodnar jest autorem wielu publikacji naukowych z zakresu prawa.
Marcin Dzierżanowski jest dziennikarzem, publicystą, działaczem ruchu LGBT+. Współzałożyciel i pierwszy prezes Fundacji Wiara i Tęcza skupiającej wierzące osoby LGBT+. Współzałożyciel międzynarodowej organizacji Global Network of Rainbow Catholics i współtwórca kampanii społecznej „Przekażmy sobie znak pokoju”. Współautor poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBT+” oraz autor pierwszej w Polsce broszury antydyskryminacyjnej dla wierzących osób LGBT+. Był m.in. redaktorem naczelnym tygodnika „Wprost”, sekretarzem redakcji „National Geographic Traveler”, pracował też w „Dzienniku” i „Życiu Warszawy”. Twórca i pierwszy szef portalu informacyjnego TVP Info. Nominowany do nagrody im. Andrzeja Woyciechowskiego oraz „Grand Press”. Laureat wyróżnienia „Pióro odpowiedzialności” przyznawanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Obecnie redaktor prowadzący magazynu biznesowego „My Company Polska”. Autor książki „To jest także nasz Chrystus. Rozmowy z chrześcijanami LGBT+”.
Bartłomiej Ciążyński to radca prawny i samorządowiec. Partner w kancelarii adwokatów i radców prawnych Ciążyński Dudziński, Spółka Partnerska, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Wrocławia, Doradca Społeczny Prezydenta Wrocławia ds. Tolerancji i Przeciwdziałania Ksenofobii, współprzewodniczący Wrocławskiej Rady ds. Równego Traktowania, sekretarz Komisji Praw Człowieka i Równego Traktowania Związku Miast Polskich, publicysta (m.in. w „Rzeczpospolitej”, „Przeglądzie”, „Dzienniku. Gazecie Prawnej”). Absolwent studiów prawniczych i dziennikarskich na Uniwersytecie Wrocławskim.
Hubert Sobecki od ponad 10 lat związany jest ze Stowarzyszeniem Miłość Nie Wyklucza, w którym zajmuje się komunikacją, budowaniem społeczności i rzecznictwem. Współtworzył między innymi Warszawską Deklarację LGBT+, pierwszy polski dokument o braku równości małżeńskiej „Artykuł osiemnasty” oraz kampanię outdoorową „Kochajcie mnie, mamo i tato”.
Joanna Stańczyk to feministka, działaczka społeczna i osiedlowa, przewodnicząca Rady Osiedla Polanowice–Poświętne–Ligota, przedsiębiorczyni, członkini Wrocławskiej Rady Kobiet przy Prezydencie Jacku Sutryku, Wrocławskiego Forum Rzecznego, Stowarzyszenia Nasze Karłowice i Komitetów Społecznych. Związana z wrocławską kulturą od ponad dwudziestu lat, pracowała m.in. w Imparcie i Teatrze Muzycznym Capitol jako m.in. szefowa marketingu i administracji oraz producentka. Dyrektorka wykonawcza pierwszej edycji festiwalu Era Nowe Horyzonty. Z wykształcenia filozofka. Aktywnie działa na rzecz społeczności lokalnej, partycypacji społecznej oraz wyrównania szans kobiet i mężczyzn.
Bart Staszewski to reżyser, autor głośnego dokumentu „Artykuł osiemnasty”, organizator I Marszu Równości w Lublinie. W 2018 za słowa zrównujące marsz równości z promocją pedofilii oraz dewiacji pozwał lubelskiego radnego i wojewodę lubelskiego. Radny i wojewoda w wyniku procesu sądowego przeprosili za swoje słowa. W 2019 pozwał Gazetę Polską za dystrybucję naklejek „Strefa Wolna od LGBT” i uzyskał sądowe zabezpieczenie zakazujące dalszej dystrybucji. Autor projektu fotograficznego „Strefy Wolne od LGBT” w ramach którego odwiedza miejscowości, które ogłosiły się „wolne od LGBT” i fotografuje ich mieszkańców-ki na tle znaku. Laureat europejskiej nagrody Tolerantia Award.
Alina Szeptycka jest polonistką, trenerką antydyskryminacyjną, aktywistką. Ukończyła Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Obecnie pełni funkcję Pełnomocniczki Prezydenta Wrocławia ds. Równego Traktowania, jest też współprzewodniczącą Wrocławskiej Rady ds. Równego Traktowania oraz członkinią Wrocławskiej Rady Kobiet. Od ponad 10 lat zaangażowana społecznie na rzecz kobiet, osób LGBT+, osób z niepełnosprawnościami. Założycielka Stowarzyszenia Kultura Równości – organizatora Wrocławskich Marszów Równości i centrum społeczności LGBT+, w którym koordynowała wieloletnie projekty w obszarze praw człowieka, zajmowała się edukacją równościową i rzecznictwem. Członkini Rady Fundacji Katarynka działającej na rzecz dostępności kultury dla osób z niepełnosprawnościami. Ma doświadczenie pracy w publicznym liceum, instytucjach kultury i sektorze pozarządowym.
Bilety na spektakle w ramach „Artykułu”
pt. 25/06/2021, 18:00
Tutaj kobiety palą się lepiej
reż. Filip Jaśkiewicz, Jana Karpienko, Krzysztof Kopka, Ewa Mazgajska, Jolanta Sakowska, Jolanta Solarz-Szwed, Jakub Tabisz
pt. 25/06/2021, 20:00
Zjemy wasze dzieci. Z cebulą
reż. Dorota Bator, Grzegorz Grecas, Ada Tabisz, Robert Traczyk
Pobierz „Oświadczenie dotyczące stanu zdrowia” przed udziałem w wydarzeniu Instytutu Grotowskiego i zapoznaj się z „Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu”.