Aktualnie jesteś: Paragraf/Artykuł

Art. 32 [Równość i zakaz dyskryminacji]

pt. 25/06/2021, od 17:00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia
Kup bilet: 30/40 PLN

Czy w kraju, w którym 30% powierzchni uznano za strefę wolną od LGBT, a największe od trzydziestu lat manifestacje nie przynoszą żadnej reakcji ze strony władz, można mówić o społecznej równości? Jeżeli jesteś kobietą, homoseksualistą, osobą niepełnosprawną, jeżeli w jakikolwiek sposób odstajesz od ogólnie przyjętej normy, to najpewniej poznałeś odpowiedź na to pytanie. W bloku wydarzeń wokół art. 32. twórcy przyglądają się kwestiom odmienności, akceptacji i tolerancji.

Konstytucja RP
Art. 32.
1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne.
2. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny.

 

Program artykułu (częściowo dostępny)

17:00 Czytania performatywne: „Emi Japonka”, reż. Ada Tabisz, „Trzydzieści kilometrów”, autorka Wiki Grabowiec (łącznie 40 min) — online

18:00 Spektakl „Tutaj kobiety palą się lepiej”, reż. Filip Jaśkiewicz, Jana Karpienko, Krzysztof Kopka, Ewa Mazgajska, Jolanta Sakowska, Jolanta Solarz-Szwed, Jakub Tabisz (70 min) — PJM, napisy

20:00 Spektakl „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”, reż. Dorota Bator, Grzegorz Grecas, Ada Tabisz, Robert Traczyk (95 min) — audiodeskrypcja

22:00 Dyskusja „Art. 32 [Równość i zakaz dyskryminacji]” (ok. 90 min) — PJM, online z PJM
Wydarzenia dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową.

— Czytania performatywne

„Emi Japonka” w reż. Ady Tabisz

Pisarką, inżynierem, fotografką, Polką, ojcem, partnerką, fotomodelką, mężem, kobietą…
Kim jest Emi?

Opowieść o tym, co się dzieje, kiedy życie umieszcza cię pomiędzy klasycznymi rozumieniami rzeczywistości. Kiedy jesteś kimś innym, niż się czujesz, i jest ci z tym ciężko. Emi cierpliwie i wyczerpująco wytłumaczy ci wszystkie wątpliwości. Opowie również o tym, jak wielu ludzi uporczywie nie chce jej zrozumieć i jak w Polsce wygląda codzienność osób transpłciowych.

Reżyseria: Ada Tabisz
Transmisja online

 

 

„Trzydzieści kilometrów” w reż. Krzysztofa Kopki

Wika urodziła się zdrowa. Gdy miała kilka miesięcy, stwierdzono u niej postępujący zanik mięśni. Dziś jest licealistką. Wygrywa konkursy recytatorskie, siedząc na wózku inwalidzkim. Marzy o karierze aktorskiej. Do rozpaczy doprowadza ją „uśmiech stewardesy”, jaki ma dla niej świat. Uśmiech uprzejmie zdystansowany i… obojętny.

„Bo mimo niepełnosprawności fizycznej, czuję, myślę, kocham tak jak inni. Nienawidzę, złoszczę się, mam gorsze dni – jak inni… Bycie niewidocznym jest gorsze od choroby. Chcę by przestano się mnie bać… Chcę by przestano się litować… Chcę normalności. Jedni mają nogi, inni mają wózki. Co za różnica czym przemierzamy ten świat? Przecież prawda i dobro niesiona jest w sercu…”.

Hej, mili, zdrowi ludzie traktujący tych z niepełnosprawnością z tą protekcjonalną poprawnością – nie śpijcie spokojnie! Rozparta na swym wózku Wika snuje plany strasznej zemsty!

Scenariusz: Wiktoria Grabowiec
Reżyseria: Krzysztof Kopka

Transmisja online

 

 

— Dyskusja

W dyskusji wokół art. 32. uczestnicy skupią się na istocie praw człowieka – równości. Skonfrontują oficjalny, utrzymywany przez władze przekaz z indywidualnymi doświadczeniami bohaterów, które często łączą się z przejawami dyskryminacji ze względu na płeć, orientację czy niepełnosprawność. Zadadzą sobie pytanie, czy zagwarantowane w artykule prawa są faktycznie egzekwowane wobec każdego w taki sam sposób.

Nazwiska uczestników dyskusji podamy wkrótce.

Tłumaczenie na polski język migowy

 Transmisja online z PJM

 

 

— Spektakle

„Tutaj kobiety palą się lepiej” ukazuje świat oczami kobiet, liderek protestujących na ulicach. Osią spektaklu jest sprawa księdza pedofila z Ruszowa i konflikt pomiędzy członkami lokalnej społeczności.

Tłumaczenie na polski język migowy

Napisy

 

 

 

„Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” to spektakl o dzieciństwie, dorastaniu i życiu osób ze społeczności LGBT. Przedstawia opowieść opartą na osobistych tragediach, coming outach i pierwszych miłościach, na których cieniem kładą się wydarzenia w Białymstoku w 2019 roku.

Audiodeskrypcja

 

Więcej o spektaklach

Tutaj kobiety palą się lepiej

Tutaj kobiety palą się lepiej

Spektakl Filipa Jaśkiewicza, Jany Karpienko, Krzysztofa Kopki, Ewy Mazgajskiej, Jolanty Sakowskiej, Jolanty Solarz-Szwed i Jakuba Tabisza

Zjemy wasze dzieci. Z cebulą

Zjemy wasze dzieci. Z cebulą

Spektakl Doroty Bator, Grzegorza Grecasa, Ady Tabisz i Roberta Traczyka

Fot. Grzegorz GołębiowskiAda Tabisz jest reżyserką, animatorką, działaczką społeczną, producentką. Studentka V roku reżyserii teatru lalek na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu (w tym jeden rok na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze), absolwentka I Akademii Teatru Alternatywnego Teatru Brama w Goleniowie, założycielka oraz liderka Teatru Ej!Aj – niezależnej grupy młodych aktorów-amatorów oraz Teatru R3 – grupy studentów szkoły teatralnej. Zrealizowała 17 offowych spektakli teatralnych. Jej spektakl „Hercia” zdobył II nagrodę na Sopockich Konsekwencjach Teatralnych w 2019, natomiast „RYSZ///ARD” prezentowany był na 23. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku w nurcie OFF. Asystentka reżysera Marcina Libera przy spektaklu dla dzieci „Motyl” na podstawie dramatu Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk realizowanym we Wrocławskim Teatrze Lalek. Od 2018 zaangażowana we współtworzenie „Teatru na faktach”. Od lat zaangażowana w działalność kulturalną Wrocławia, pracowniczka działu programowego Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016 w obszarze sztuk performatywnych (projekty „Mosty” – międzynarodowy projekt polsko-baskijski, „Przebudzenie”, „Flow”) oraz literatury („Wybory Literackie”, „Literackie Interwencje Miejskie”). Reżyserowała spektakl site-specific „W moim domu mieszkał…” prezentowany w ramach Tygodnia Noblowskiego (Wrocław 2020) we współpracy z Fundacją Olgi Tokarczuk. Instruktorka licznych warsztatów teatralnych dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Fot. z materiałów artystkiWiktoria Grabowiec uczęszcza do Liceum Ogólnokształcącego nr 8 we Wrocławiu. Brała udział w warsztatach radiowych w Radiu Wrocław, w różnych kursach teatralnych czy konkursach recytatorskich w językach polskim i niemieckim, Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego. Gra na ukulele i kalimbie – muzyka w jej życiu odgrywa ważną rolę. Jej sposobem na odkrywanie ciągle na nowo samej siebie jest sztuka.

kopkaKrzysztof Kopka mieszka we Wrocławiu. Z wykształcenia teatrolog. Reżyser m.in. „Koriolana” uznanego za najlepszy spektakl szekspirowski sezonu 1998/1999 oraz polsko-rosyjskiego spektaklu „1612” (Teatr Ad Spectatores/Teatr.doc) nagrodzonego na gdyńskim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Tłumacz z rosyjskiego, przełożył kilkanaście dramatów twórców z kręgu „nowej dramy”. W wydawnictwie słowo/obraz terytoria wydał antologię współczesnego dramatu rosyjskiego „Lepsi!”. Imał się różnych zawodów, obecnie jest dramaturgiem (m.in. współautorem „Ballady o Zakaczawiu” ) i scenarzystą (filmy: „80 milionów”, „Fotograf”; seriale „Głęboka woda”, „Komisja morderstw”). Wykłada na ASP we Wrocławiu (Katedra Scenografii).

W cenie biletu na „Artykuł” są wybrane spektakle, czytania performatywne i dyskusja/spotkania z twórcami. Nie ma możliwości wstępu na czytania i dyskusje bez zakupu biletu. Sprzedaż na pojedyncze spektakle zostanie uruchomiona 7 czerwca 2021 o godz. 12:00.

Pobierz „Oświadczenie dotyczące stanu zdrowia” przed udziałem w wydarzeniu Instytutu Grotowskiego i zapoznaj się z „Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu”.

Organizator: Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Wydarzenie w ramach „Teatru na faktach”