Aktualnie jesteś: Paragraf/Artykuł

Art. 65 [Wolność wykonywania zawodu]

pt. 25/06/2021, od 17:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Kup bilety na spektakl: 20/30 PLN

Możliwość podjęcia pracy zawodowej jest zarówno jednym z podstawowych praw, jak i obowiązków obywatelskich. W bloku dotyczącym art. 65. Twórcy zastanowią się, jak wygląda praca trzydzieści lat po przemianach ustrojowych w Polsce? Jaki jest polski pracownik? I czy każdy zawód cieszy się społecznym szacunkiem?

Konstytucja RP
Art. 65.
1. Każdemu zapewnia się wolność wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy. Wyjątki określa ustawa.
2. Obowiązek pracy może być nałożony tylko przez ustawę.
3. Stałe zatrudnianie dzieci do lat 16 jest zakazane. Formy i charakter dopuszczalnego zatrudniania określa ustawa.
4. Minimalną wysokość wynagrodzenia za pracę lub sposób ustalania tej wysokości określa ustawa.
5. Władze publiczne prowadzą politykę zmierzającą do pełnego, produktywnego zatrudnienia poprzez realizowanie programów zwalczania bezrobocia, w tym organizowanie i wspieranie poradnictwa i szkolenia zawodowego oraz robót publicznych i prac interwencyjnych.

Program artykułu (częściowo dostępny)

17:00 Spektakl „Korpo_racje”, reż. Mateusz Brodowski (60 min) — audiodeskrypcja

18:30 Czytanie performatywne „Praca seksualna to praca?”, reż. Mateusz Przyłęcki (30 min) — online

19:00 Dyskusja „Art. 65 [Wolność wykonywania zawodu]” (ok. 90 min) — audiowstęp, online

— Czytanie performatywne

„Praca seksualna to praca?” w reż. Mateusza Przyłęckiego

Wiele osób pracujących seksualnie w Polsce nie mówi o swojej pracy, bojąc się reakcji otoczenia. „Całe życie walczymy ze stygmatyzacją” – mówi aktywistka i eskortka Ola Kluczyk, jedna z bohaterek.

Niektórzy nie uznają usług seksualnych za pracę. Wybór seksworkerek jest kwestionowany. „Zarzuca mi się na przykład, że nie szanuję swojego ciała, bo uprawiam seks za pieniądze. A co z osobami pracującymi ciężko fizycznie? Tu nie chodzi o brak szacunku wobec ciała, tylko o sprzeciw wobec tego, że ja zarabiam na uprawianiu seksu” – mówi jedna z nich.

Osoby pracujące seksualnie walczą o prawa pracownicze. Czują się w tej walce osamotnione: „lewica powinna nas chronić. A tego nie robi”.

Jakie są realia pracy seksualnej w Polsce? Poznaj Sandrę i Olę – pracownice seksualne, które opowiedzą o tym, czym jest dla nich ich praca.

Scenariusz: Ula Idzikowska
Reżyseria: Mateusz Przyłęcki
Występują: Mateusz Przyłęcki, Ula Idzikowska, Sonia Nowak
Transmisja online

 

 

 — Dyskusja

Podczas dyskusji nad art. 65. uczestnicy i uczestniczki będą zastanawiać się nad istotą pracy. Co czyni ją godną? Co przyczynia się do tego, by pracownik mógł czuć się bezpiecznie? W jaki sposób łamane są prawa pracownicze w Polsce?

Prowadzenie: Jakub Tabisz
Gościnie i goście: Artur Gęgotek, Blanka Hasterok, Marta Lupa, Sonia Nowak, Irena Tomkowiak

AudiowstępTransmisja online

 

 

— Spektakl

W spektaklu ,,Korpo_racje” najważniejszym zagadnieniem jest istota wolności. Stawia nas przed pytaniem, czy obietnica stałego zatrudnienia, dodatkowych benefitów i rozwijającej się kariery wystarczy, by być szczęśliwym?

Audiodeskrypcja

Więcej o spektaklach

Korpo_racje

Korpo_racje

Spektakl Przemysława Piskozuba i Mateusza Brodowskiego

Fot. Archiwum prywatneMateusz Przyłęcki jest absolwentem Wydziału Aktorskiego (2001) i Wydziału Reżyserii Dramatu (2009) Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (obecnie Akademia Sztuk Teatralnych). Reżyserował spektakle m. in. w Teatrze Współczesnym i Teatrze Kana w Szczecinie, Teatrze Ludowym i Teatrze Figur w Krakowie, Teatrze Pinokio w Łodzi, Teatrze Dramatycznym w Białymstoku, Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu.

Fot. Archiwum prywatneUla Idzikowska jest dziennikarką i reporterką. Absolwentka filologii niderlandzkiej, literatury porównawczej i dziennikarstwa śledczego. Obecnie mieszka w czeskiej Pradze. Poprzednie jedenaście lat spędziła w Belgii, Holandii i innych miejscach na świecie. Pisze o migracji i tematyce społecznej.

fot. Oleksandr Poliakovsky

Jakub Tabisz jest twórcą spektakli dokumentalnych „Pogranica”, „Nowi”, „Kwarantanna”, „Paraliż. Sprawa Igora Stachowiaka” oraz akcji performatywnej „Bohater.dok”. Był dwukrotnie nominowany (w latach 2019 i 2021) do Wrocławskiej Nagrody Artystycznej, został także wyróżniony tytułem „30 Kreatywnych Wrocławia 2021”. Na co dzień pracuje w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, gdzie prowadzi projekt „Teatr na faktach”. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu Teatru na faktach.

Fot. Archiwum prywatneArtur Gęgotek urodził się 11 października 1987. Mieszka w Sosnowcu w dzielnicy Ostrowy Górnicze. Ukończył IV Liceum Profilowane w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich. Swoją przygodę z pracą zaczynał w branży handlowej, gdzie od sprzedawcy po zastępcę kierownika stacji rozwijał się przez prawie 11 lat. W międzyczasie współpracował z firmą Żabka Polska, gdzie prowadził własną działalność pod ich szyldem. Od 2017 pracuje w centrum logistycznym Amazon w Sosnowcu. Jest aktywnym działaczem Ogólnopolskiego Związku Zawodowego „Inicjatywa Pracownicza”, który działa przy firmie Amazon. Zasiada w Prezydium Związkowym, wspierając swoim doświadczeniem kolegów ze swojego magazynu i innych na terenie całego kraju. Działa aktywnie jako Społeczny Inspektor Pracy, dba o dobro kolegów i swoje, aby pracować bezpiecznie i zgodnie z zasadami BHP.

Fot. Andrzej BiłuńskiBlanka Hasterok to miłośniczka swojego regionu – śląskich miast i osiedli robotniczych. W ramach Programu Aktywności Lokalnej pracuje jako animatorka społeczności lokalnej Katowicach w dzielnicy Bogucice. Działaczka związku zawodowego Inicjatywa Pracownicza Amazon. Od 2019 pracuje na stanowisku magazynowym w Amazonie, najpierw w Sosnowcu, obecnie w Gliwicach. Feministka, przez kilka lat zaangażowana w działania Śląskiej Manify, a także pasjonatka teatru, w latach 2012–2017 publikująca w regionalnych i ogólnopolskich wortalach teatralnych. Wspiera osoby wykluczone społecznie w odnajdywaniu swoich dróg. W latach 2018–2021 prowadziła fundację, w ramach której funkcjonowała gliwicka stolarnia miejska. Podopiecznymi fundacji były osoby bezdomne i niepełnosprawne.

Fot. Zuzanna Lupa

Marta Lupa to aktywistka feministyczna z Centrum Praw Kobiet we Wrocławiu, nauczycielka, performerka. Członkini Rady Konsultacyjnej (w grupie Przemoc) działającej przy Ogólnopolskim Strajku Kobiet. Współprowadzi podcast „Halo.Kobiety” oraz pisze felietony dla Halo.Radio. Jest współautorką (razem z Teo Łagowską) książki „Jak Lubań stał się naszym domem”.

Fot. Angela ChristofilouSonia Nowak jest pracownicą seksualną, aktywistką i performerką. Od 2016 współpracuje z kolektywami, organizacjami feministycznymi i związkiem zawodowym United Sex Workers w Londynie, walcząc o prawa kobiet i osób pracujących seksualnie. W 2020 dokonała pierwszego w historii osób pracujących seksualnie precedensu i wygrała rozprawę o status pracownicy jako striptizerka. Jako performerka słynie z angażujących publiczność aktów w rytm muzyki techno. W Polsce działa z kolektywem Sex Work Polska. W 2019 została nominowana przez Sexual Freedom Awards w kategorii Striptizerka Roku.

Fot. Archiwum prywatneIrena Tomkowiak pochodzi z Gniezna, jest aktywną działaczką związku zawodowego Inicjatywa Pracownicza. W Amazonie w Poznaniu pracuje już od 6 lat. W magazynie pełni również funkcję Społecznej Inspektorki Pracy. Wcześniej pracowała w muzeum, a także w gazecie Przemiany Ziemi Gnieźnieńskiej. Uwielbia zwierzęta i przyrodę. W wolnych chwilach spędza czas w ogrodzie.

Bilety na spektakl w ramach „Artykułu”

pt. 25/06/2021, 17:00
Korpo_racje
reż. Mateusz Brodowski

P-A_logotypy