InlanDimensions International Arts Festival zyskał status największego interdyscyplinarnego festiwalu w Europie Środkowej, który odrzuca podział na Europę i Azję, tworząc pomost łączący różne kraje i kultury. Prezentując szeroki przekrój sztuk: od teatru, sztuk performatywnych, tańca i kina po muzykę, literaturę i sztuki wizualne, festiwal skupia artystów i publiczność z całego świata, a także inicjuje współprodukcje. Choć w centrum zainteresowania InlanDimensions znajduje się sztuka od powojennej do postmodernistycznej, festiwal nie zrywa z tradycją, podkreślając jej przemiany i wpływ na sztukę współczesną. Przedstawia widzom koncepcję teatru i filmu eurazjatyckiego, będącego mariażem różnych kultur i gatunków w obrębie jednego dzieła sztuki.
Pod śmiałym hasłem „Azja nie istnieje”, odwołującym się do tekstu Ambasadora tegorocznej edycji, wybitnego literaturoznawcy-polonisty prof. Sekiguchiego Tokimasy, stawia w centrum uwagi sztukę współczesną Eurazji, aby pokazać widzowi podobieństwa i różnice między różnorodnymi nacjami i kulturami, przełamując utarte stereotypy. Kiedy mówimy o Wschodzie i Zachodzie jesteśmy bowiem nieuchronnie skazani na niejasności, począwszy od postawienia pytania: Gdzie Wschód się właściwie zaczyna i czy pewne ludy, które w oczach innych uchodzą za orientalne, same nie uważają się przypadkiem za zachodnie? Te pytania w odkrywaniu cienkich granic między Wschodem a Zachodem stawiali m.in. Jerzy Grotowski, Allardyce Nicoll, Eugenio Barba czy Nicola Savarese. Wtóruje im dobitnie prof. Sekiguchi: „To, co chcę powiedzieć jest niezwykle proste. «Azja» jako taka nie istnieje i niepotrzebny jest termin «Azja» jako koherentna kategoria geograficzna mająca swoje odpowiednie elementy składowe w rzeczywistości. Moja argumentacja też jest bardzo prosta. To same fakty nie pozwalają podtrzymać pojęcia «Azja», tym samym potwierdzają zbyteczność jego użycia. Przeciwnie, operowanie pojęciem tym powoduje nieuchronnie i, co gorsza, niezauważalnie wypaczenie naszego widzenia świata, a wypaczony obraz świata staje się w końcu przyczyną wypaczenia samowiedzy, obrazu nas samych”. W tych InlanDimensions – śródlądowych wymiarach żyją bowiem między innymi Arabowie, Żydzi, Hindusi, Turcy, Chińczycy, Persowie, Mongołowie, Koreańczycy, Malajowie, Japończycy, a nawet i przecież Rosjanie. Jak zatem można postawić wspólny mianownik w jakiejkolwiek z możliwych kategorii: geograficznej, demograficznej, językowej, religijnej, czy nawet kulinarnej?
W ramach zainicjowanego przez Fundację Pomosty i zorganizowanego we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim i Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, InlanDimensions International Arts Festival 2022 odbędą się, jak co roku: spektakle teatralne, pokazy filmowe, koncerty muzyczne, warsztaty i spotkania z twórcami.
Podczas tegorocznej edycji zaprezentowane zostaną spektakle wybitnych twórców współczesnego teatru eurazjatyckiego: „Przerwany sen” Eksperymentalnego Kolektywu Teatralnego Zuni Icosahedron (reż. Danny Yung), „Ladacznica z zasadami” Zespołu Teatralnego Shinjuku Ryōzanpaku (reż. Kim Sujin), „Obywatele Seulu” Zespołu Teatralnego Seinendan (reż. Hirata Oriza), „Gracz” Zespołu Teatralnego Chiten (reż. Miura Motoi) oraz powracająca po niemal czterdziestu latach do Polski „Stacja wodna” Kolektywu Teatralnego SEAMI (reż. Kim Seil).
Podobnie jak w ubiegłych latach wybranym spektaklom będą towarzyszyć projekcje filmowe skupione na odkrywaniu relacji japońsko-koreańskich w sztuce oraz statusu artysty będącego tzw. Zainichi, czyli należącego do mniejszości koreańskiej w Japonii. Najważniejszym wydarzeniem muzycznym będzie z kolei koncert zespołu Kaguramusō, łączącego subtelne dźwięki tradycyjnych japońskich instrumentów z agresywnym i ciężkim brzemieniem heavy metalu, a także występ eksperymentalnego trio Kūkangendai, które zagra muzykę na żywo do spektaklu „Gracz” Zespołu Teatralnego Chiten. Począwszy od tegorocznej edycji Fundacja Pomosty i InlanDimensions International Arts Festival rozpoczynają działania prowadzące do powstania międzynarodowych koprodukcji teatralnych oraz szerszej dystrybucji filmowej. Podczas tegorocznej edycji jednym z gości specjalnych będzie Koike Hiroshi, który przeprowadzi przesłuchanie do polsko-japońskiego spektaklu „Kosmos” na podstawie powieści Witolda Gombrowicza, tworzonym we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego.
Aleksander Macedoński, największy władca hellenistyczny, nie spełnił być może swojego politycznego marzenia o podboju Dalekiego Wschodu, ale stał się za to prekursorem niezwykle bogatej eurazjatyckiej wymiany kulturalnej: helleńsko-buddyjskie rzeźby w regionie Gandhary u rubieży indyjskich, sztuki Sofoklesa i Eurypidesa wystawiane w Susa z okazji ślubów greckich urzędników i córek perskich satrapów, pocieszny vidushaka z dramatu sanskryckiego – to tylko wybrane przykłady początków wymiarów tego eurazjatyckiego, śródlądowego tygla. Wskrzeszenie tradycji teatru eurazjatyckiego i zakrojonej na szeroką skalę wymiany międzynarodowej jest możliwe tylko dzięki Organizatorom, którzy wkładają serce i duszę w ten projekt, wytrwale pracując w trudnych i zmieniających się warunkach, a także Sponsorom: The Government of the Hong Kong Special Administrative Region, Hong Kong Economic and Trade Office Berlin, Agency for Cultural Affairs, The Japan Foundation, EU-Japan Fest Japan Committee, Art Management Center Fukuoka, oraz, co równie ważne, Publiczności, która przez ostatnie dwa lata, naznaczone widmem pandemii i wojen, wspierała działalność kin i teatrów, pomagając im przetrwać te burzliwe czasy. To widzowie tworzą InlanDimensions – te Wymiary, które żyją w głębi Lądu!
Nikodem Karolak
Dyrektor InlanDimensions International Arts Festival
inlandimensions.com
Spektakl Eksperymentalnego Kolektywu Teatralnego Zuni Icosahedron
pt.–sob. 16–17.09.2022, 19.00
Piekarnia
Spektakl Zespołu Teatralnego Seinendan
sob.–niedz. 1–2.10.2022, 19.00
Piekarnia
Spektakl Kolektywu Teatralnego SEAMI i Art Management Center Fukuoka
czw.–pt. 6–7.10.2022, 19.00
Piekarnia
Instytut Grotowskiego jest partnerem programu teatralnego. W Piekarni zaprezentowane zostaną trzy spektakle wybitnych twórców współczesnego teatru eurazjatyckiego: „Przerwany sen” Eksperymentalnego Kolektywu Teatralnego Zuni Icosahedron (reż. Danny Yung), „Obywatele Seulu” Zespołu Teatralnego Seinendan (reż. Hirata Oriza) oraz powracającą po niemal czterdziestu latach do Polski „Stację wodną” Kolektywu Teatralnego SEAMI (reż. Kim Seil).