Makbet

Rezydencja artystyczna Flabbergast Theatre

pon.–śr. 7–16/06/2021
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

Flabbergast Theatre powstał w 2010 roku i jest otwarty na wszelkie style i gatunki teatralne. Zespół zdobył uznanie w obszarze teatru lalkowego bunraku, komedii fizycznej i teatru fizycznego, ale czerpie także inspiracje i narzędzia pracy artystycznej i pedagogicznej z takich obszarów, jak: taniec butō, dziedzictwo Jerzego Grotowskiego, praca Jacques’a Lecoqa i teatr maski. Flabbergast Theatre tworzy spektakle w procesie kreacji zbiorowej i poszukiwań z udziałem artystów z różnych dyscyplin, w tym: aktorów, tancerzy, artystów sztuk cyrkowych i lalkarzy, przywiązując dużą wagę do rozwoju i twórczego wzrostu członków zespołu.

Zespół współpracował dotychczas z Sir Paulem McCartneyem, angielskim wokalistą soulowym i raperem Plan B, Globe Theatre, Madison Square Garden, Teatrem Narodowym w Londynie, dworem królewskim, Teatrem Narodowym Szkocji i Festiwalem Kabaretowym w Adelaidzie. Twórcy Flabbergast tworzą też lalki (dla teatru Complicité w Londynie, Royal Opera House w Londynie i Sydney Opera House) oraz przygotowali immersyjny spektakl, którego akcja rozgrywała się na kilku wyspach na Karaibach.

Podczas rezydencji w Brzezince Flabbergast Theatre wraz z Matejem Matejką kontynuuje intensywną pracę w obszarze teatru fizycznego, wieńczącą dwuletni okres badań i pracy nad adaptacją „Makbeta” Williama Szekspira. W pracy nad spektaklem i w swoich badaniach zespół inspiruje się rytuałem, teatrem maski, przyrodą, tańcem buto, teatrem lalkowym i północnoeuropejskimi tradycjami gry na instrumentach perkusyjnych. Zespół stawia na „hiperelastyczność” i dąży do stworzenia żywej, osadzonej na silnych emocjach, ekscytującej i zrozumiałej wersji arcydzieła, odciskając na nim własne, intrygujące piętno. Rezultat pracy zostanie sfilmowany i pokazany w Internecie, m.in. na kanałach Instytutu Grotowskiego, i stanie się podstawą finalnej wersji spektaklu, która zostanie zaprezentowana na żywo.

www.flabbergasttheatre.co.uk

Wydarzenia

Makbet

Makbet

Emisja rejestracji pokazu pracy Flabbergast Theatre
1–5/07/2021 | Online

IMG_J.MatejkaMatej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Od 2006 roku mieszka we Wrocławiu, gdzie współpracował z Instytutem Grotowskiego oraz Teatrem ZAR. Prowadził liczne warsztaty na 5 kontynentach i w 28 państwach, m.in. w Skandynawii, Szwajcarii, Indiach, Chinach, Korei Południowej, Kanadzie, USA i Ameryce Południowej.

Jako aktor Teatru ZAR, Matej wystąpił w spektaklach „Anhelli. Wołanie” oraz „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012).

Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany „Sclavi/Pieśń Emigranta” (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath). Wyreżyserował m.in. przedstawienia: „Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną” (wspólnie z Yurim Kordonskim), „The Woman Decomposed”, „Charmolypi” oraz „Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań” (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014), „The Web” i „BOI”.

Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego. W latach 2012 i 2014 wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: „Pearadise”, „Life While You Wait”, „Twenty Second Street”, „Juste comme ça”, „The Desire”, „The Mess”, „Conflicts of Apathy” (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). „Pearadise” zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival w 2013.

W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific „Harmonia Przeciwstawień. Polska” w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu, a w 2017 „Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja” w pałacu w Gorzanowie.

Ukończył przygotowywany przez półtora roku interaktywny spektakl „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” (kwiecień 2018), prezentowany w Instytucie Grotowskiego we współpracy z międzynarodowym zespołem złożonym z dziewięciu aktorów i tancerzy. Spektakl jest finalistą Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best OFF”.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu tańca,  teatru, psychofizycznej ekspresji i strukturalnej stylizacji.

Rozwinął różne cykle warsztatów: „Budzenie słuchającego ciała”, „Sprzeczności”, „Zmienna droga do działania”, „Taniec podobieństw”. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.
Więcej informacji: matejmatejka.com

Galeria zdjęć