Aktualnie jesteś: Szkoła

Rok pierwszy 2025/2026

I rok realizowany w grupie około 20 studentów podzielony będzie na trzy semestry (1: październik – listopad – grudzień 2025, 2: styczeń – luty – marzec 2026, 3: kwiecień – maj – czerwiec 2026), z których każdy poświęcony będzie specyficznym zagadnieniom, związanym z praktyka aktorską i tutorowany przez pedagogów Studiów Instytutu Grotowskiego:

  • Studio Kokyu koncentruje się na praktyce poruszającej się pomiędzy aktorskim treningiem fizycznym, sztukami walki, szczególnie aikido, technikami oddechowymi i głosowymi nawiązującymi do japońskich sztuk walki oraz metodą pracy Theodorosa Terzopoulosa, a także treningiem wokalnym; więcej informacji: http://studiokokyu.pl/
  • Studio WACHOWICZ/FRET pracuje wykorzystując przenikanie się teatru i sztuki performance ze szczególnym uwzględnieniem sonoryczności, wyczulenia na dźwięk i wibracje działań. Naznaczone hybrydowością i otwartością prace Studia można opisać takimi słowami, jak instalacja performatywna, seans i akcja; więcej informacji: http://en.grotowski-institute.pl/projekty/studio-wachowiczfret/
  • Teatr ZAR skupia się na głębokim i poetyckim podejściu, zachęcając aktora do tworzenia w sposób interdyscyplinarny, wykorzystujący integrację treningu fizycznego z praktykami wokalnymi, śpiew solowy i polifoniczny połączony z improwizacją, nawiązujący do ekspresji ciała aktora, umiejętności słuchania, które jest nierozerwalnie związane z głęboką koncentracją fizyczną i wokalną; więcej informacji: http://teatrzar.pl/pl/

Planujemy zajęcia z zaproszonymi pedagogami, wśród których znajdą się między innymi:

  • ANG Gey Pin (Singapur), praktyczka teatru, pedagożka, która bada, co kryje się w sercu aktora: jak odnaleźć w sobie życie organiczne, była m.in. dyrektorem artystycznym Theatre OX, członkinią Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, zainicjowała projekt Sourcing Within, obejmujący badania, projekty i nauczanie w praktyce embodimentu na arenie międzynarodowej, więcej: https://sourcingwithin.org/
  • Jairo Cuesta, kolumbijski aktor i reżyser, który w latach 1976-1986 współpracował z Jerzym Grotowskim przy projektach Teatr Źródeł i Dramat Obiektywny, dyrektor artystyczny i aktor New World Performance Laboratory (NWPL) oraz wieloletni wykładowca na Case Western Reserve University (Program szkoleniowy MSZ w Cleveland Playhouse); więcej: https://grotowski.net/en/encyclopedia/cuesta-jairo
  • James Sloviak (USA), profesor teatru na Uniwersytecie Akron w Ohio. W latach 1983–1989 asystent Jerzego Grotowskiego we wszystkich aspektach Ścisłego Programu Badawczego Dramat Obiektywny realizowanego na Uniwersytecie Kalifornijskim w Irvine i w Workcenter of Jerzy Grotowski w Pontederze we Włoszech. Wyreżyserował ponad 60 wydarzeń teatralnych w USA i za granicą; więcej: https://grotowski.net/en/encyclopedia/slowiak-james
  • Sol Garre (Hiszpania), aktorka-badaczka i reżyserka ruchu koncentrująca się na treningu aktorskim i psychofizycznych podstawach pracy aktora oraz na technikach wyobraźni aktorskiej opracowanych przez Michaiła Czechowa, od 2001 roku wykłada aktorstwo w teatrze fizycznym w Real Escuela Superior de Arte Dramático (RESAD) w Madrycie, więcej: https://solgarre.com/
  • Arti Grabowski (Polska), artysta interdyscyplinarny pracujący z malarstwem, rzeźbą, sztuką performance i sztuka teatru jako reżyser i aktor, kierownik Pracowni Sztuki Performance na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, kurator fetiwali performatywnych, więcej: https://grotowski-institute.pl/prowadzacy/arti-grabowski/
  • Marie-Suze Jean-Baptiste (Mambo Nini, Haiti), performerka, kapłanka haitańskiej społeczności vodou, artystka, która eksploruje przestrzenie dźwięku w kontekście rytuału, liderka społeczności Madame Nerval w Jacmel, więcej: http://en.grotowski-institute.pl/prowadzacy/marie-suze-jean-baptiste-mambo-nini/
  • Virginia Kerovpyan (Francja), śpiewaczka i performerka, zajmująca się systemem modalnym i techniką wokalną pieśni ormiańskich od 1980 roku, członkini zespołów Kotchnak i Akn, więcej: https://akn-chant.org/en/virginia
  • Aram Kerovpyan (Francja), artysta i badacz, dyrektor Ormiańskiego Zespołu Śpiewu Liturgicznego Akn oraz Centrum Studiów nad Chorałem Ormiańskim w Paryżu, członek zespołu Kotchnak, więcej: https://akn-chant.org/en/kerovpyan/kerovpyan_2
  • Lekso Gremelaszwili (Gruzja), śpiewak i muzyk, profesor i dyrygent Chóru Akademii Teologicznej w Tbilisi.

Ukończenie pierwszego roku nauki skutkuje otrzymaniem dyplomu potwierdzającego ukończenie rocznego kursu.