Punktem stycznym dla twórczości prezentowanych zespołów teatralnych nie jest muzyka pojmowana jako ściśle zamknięta forma estetyczna. Wydaje się, że Ośrodkowi Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, teatrom: Pieśń Kozła, ZAR i CHOREA oraz Teatrowi Węgajty nie chodzi o tworzenie teatru muzycznego w tradycyjnym rozumieniu tego gatunku. Chodzi raczej o muzyczność – istotą jest w tym wypadku komponowanie energii, którą niosą za sobą dźwięk, pieśń i cisza.
Tym, co niewątpliwie łączy przedstawiane w ramach cyklu „Teatr z ducha muzyki” grupy teatralne, jest pieśń. Pieśń rozumiana jako podstawowa jednostka kulturowa, zjawisko wydobywające polisensualny charakter teatru, osobna struktura dramatyczna, sama w sobie będąca spektaklem, wreszcie nośnik wielowiekowej tradycji, pamięci zbiorowej, ludzkiego doświadczenia. Z jednej strony, pieśń dla tego rodzaju teatru odgrywa artystycznie równie istotną (jeśli nie istotniejszą) rolę, co tekst dramatyczny w typowym teatrze słowa. Z drugiej strony, nie jest ona zwyczajnym materiałem do budowania przedstawienia – jej pierwotne ukontekstowienie, nierzadko niosące za sobą duży ładunek emocjonalny, wiążące się z użyciem pieśni na przykład w liturgii, procesach społecznych, świeckich i religijnych ceremoniach, sprawia, że widzowi bardzo trudno pozostać obojętnym na poziomie afektywnej warstwy odbioru. Być może do określenia opisywanego zjawiska trafniejsza byłaby zatem nazwa teatr z ducha pieśni. Nie nomenklatura jednak zdaje się być tu najważniejsza.
To, co w takim teatrze charakterystyczne, wspólne i istotne, to bardzo silny akcent położony na procesualność pracy. Stworzenie przedstawienia nie musi być nadrzędnym celem. Wręcz przeciwnie. Spektakle, które po pewnym czasie poniekąd samoistnie dochodzą do etapu prezentacji, stają się uzasadnieniem i eksplikacją doświadczeń polegającymi na szeroko zakrojonych poszukiwaniach kulturowych, działania wymienionych zespołów wykraczają bowiem poza sferę estetyki. Ideą długotrwałej pracy jest nie tylko rozwój wewnętrzny twórców, lecz także, a może przede wszystkim, podejmowanie próby realnych zmian społecznych i szukanie ideowego porozumienia ze współuczestniczącą – przez swój świadomy odbiór – publicznością. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że wymienione grupy świadomie narzucają pewien sposób myślenia o teatrze. Głoszą prostą ideę teatru jako spotkania człowieka z człowiekiem. Paradoksalnie takie podejście sprawia, że mamy do czynienia z formą bardziej teatralną, szukającą korzeni teatralności i redukującą teatr do jego esencji. Tą esencją jest ciągłe stawianie elementarnych pytań w rodzaju tego, czym zwłaszcza dzisiaj jest teatr, i próba udzielania na nie odpowiedzi.
Tobiasz Papuczys
Wykład Tobiasza Papuczysa poświęcony wpływowi Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” na współczesny teatr alternatywny, ilustrowany fragmentami filmowymi
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeZapis spektaklu Teatru Pieśń Kozła
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeZapis spektaklu Teatru ZAR
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeZapis spektaklu Teatru CHOREA
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeZapis spektaklu Teatru CHOREA
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeZapis spektaklu Teatru CHOREA
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeFilm dokumentalny w reżyserii Andrzeja Klamta
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeFilm dokumentalny w reżyserii Waldemara Czechowskiego
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze