Ryszard W. Kluszczyński jest profesorem nauk humanistycznych. Na Uniwersytecie Łódzkim kieruje Katedrą Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej oraz jest kierownikiem Transdyscyplinarnego Centrum Badań Artystyczno-Naukowych UŁ. Jest również profesorem w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów i zagadnieniami cyberkultury, jak również teorią sztuki oraz jej najnowszymi tendencjami ze szczególnym zwróceniem uwagi na problematykę relacji między sztuką, nauką, technologią i polityką. Uczestnik wielu międzynarodowych wystaw i projektów artystycznych. W latach 1990–2001 był kuratorem filmu, wideo i sztuk multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, a w 2010 – kuratorem Międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej „Mediations” w Poznaniu. Od 2011 roku jest dyrektorem artystycznym międzynarodowego projektu Art & Science Meeting w gdańskim Centrum Sztuki Współczesnej.
Jest autorem bądź współautorem wielu książek, m.in.: „Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu” (2010), „Towards the Third Culture: The Co-Existence of Art, Science and Technology” (2011), „Crude Life: The Tissue Culture and Art Project – Oron Catts and Ionat Zurr” (2012), „Wonderful Life: Laurent Mignonneau and Christa Sommerer” (2012), „Ken Feingold: Figures of Speech” (2014), „Robotic Art and Culture: Bill Vorn and His Hysterical Machines” (2014), „Mięso, metal i kod: rozchwiane chimery. STELARC” (2014), „Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej” (2015), „Guy Ben-Ary: NERVOPLASTICA. Sztuka bio-robotyczna i jej konteksty kulturowe” (2016), „Human Traits: Patrick Tresset and the Art of Creative Machines” (2016), „Augmenting the World: Masaki Fujihata and Hybrid Space-Time Art” (2017), „Wideo w sztukach wizualnych” (2018), „Beyond Borders: Processed Body – Expanded Brain – Distributed Agency” (2019), „Towards a Non-Anthropocentric Ecology: Victoria Vesna and Art in the World of the Anthropocene” (2020), „Tsaibernetics: Transgeneracyjna sztuka cybernetyczna” (2023).