„100 toastów” to autentyczna celebracja, podczas której publiczność zostaje zaproszona nie tylko do konsumpcji wytrawnego wina, ale i do świętowania osiągnięć i porażek postaci, które miały fundamentalny wpływ na naszą wspólną historię: artystów i polityków, a także ważnych wydarzeń i zjawisk naturalnych.
„100 toastów” to kolektywne święto kulturowego konsumeryzmu. Świętujemy to, co kochamy; pijemy za to, co uważamy za wielkie i za to, czego nie akceptujemy; spożywamy ze smakiem wszystko, co jest nam zaoferowane. Wszystko po to, żeby narodowy pokarm mógł ulec ostatecznemu strawieniu. Na zdrowie!
Pierwszy pokaz „100 toastów” miał miejsce w Lublinie, z okazji setnej rocznicy urodzin Tadeusza Kantora. W Słowenii publiczność wznosiła toasty ku czci wielkiego romantycznego poety i propagatora słoweńskiego języka, Franca Preserena. Toasty były również poświęcone takim postaciom jak: Dante Alighieri, George Washington, Josip Broz Tito, Jerzy Grotowski oraz ojcowie niepodległości („100 toastów” z okazji 100. rocznicy Niepodległości Polski), a także chorobie Covid-19.
Tekst i choreografia: Anita Wach i Bojan Jablanovec
Wykonanie: Anita Wach
Koncept i reżyseria: Bojan Jablanovec
Muzyka: Glenn Miller, Michael Nyman, The Stooges, Giuseppe Verdi, Alfred Schnittke
Producentka: Špela Trošt
Produkcja: Via Negativa ze wsparciem Urzędu Miasta Ljubljana (Słowenia)
Koprodukcja: Maat Festival (Lublin), Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne (Warszawa)
Anita Wach jest tancerką, choreografką, performerką. W latach 1996–2003 pracowała jako tancerka w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu. Od 2005 roku była częścią warszawskiego kolektywu Teatr Bretoncaffe. Rezydentka Pact Zollwerein w Essen, stypendystka fundacji Pro Helvetia i Ministerstwa Kultury. Współtworzy międzynarodowy kolektyw Via Negativa (Słowenia). Autorka prac solowych: „Inch 1,5”, „Mute”, „Ups”, „100 toastów”. Reżyserka i choreografka spektaklu „gloria!”. Inicjatorka, współautorka i choreografka kolektywnych prac z pogranicza teatru i performansu: „weast.com”, „Prywatna Inventaryzacja”, „Dziewiąta”, „Sorry”, „Physis”, „Don’t ask me to say what I think”, „Don’t f*ck me”. Autorka i realizatorka dwuletniego projektu performatywnego „30 Movements”. Współzałożycielka eksperymentalnego kolektywu TukaWach. Mentorka podczas międzynarodowego programu rezydencyjnego platformy PARL – Performing Art Research Ljubljana. Jako choreograf współpracowała z teatrami w Warszawie (Teatr Polski i Teatr Dramatyczny) oraz w Bielsko-Białej (Teatr Polski).