Otwarta prezentacja performansów osób uczestniczących w IV sesji Laboratorium percepcji w ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań
sob. 6.07.2024, 10.00–22.00
Bulvary, ul. Księcia Witolda 11
W językach polskim i angielskim
Wstęp wolny
Uwaga! Niektóre performanse mogą zawierać sceny nagości.
W sztuce performansu czas jest bezlitosnym partnerem. Bywa przyjacielem, terapeutą lub trenerem, który demaskuje wszystkie ułomności konceptu i ustanawia nowe granice kondycji psychofizycznej artysty. Proces uwalniania znaczeń i treści wymaga komfortu czasowego. Wielogodzinne trwanie artysty w czasie ma utwierdzić widzów w przekonaniu, że poświęca go dla wyższych celów, głęboko wierzy w to, co robi, i że pogrąża się w cierpieniu dla utopii. Performans potrzebuje ograniczenia, aby wykiełkowały na nim rzeczy nieodgadnione, a być może solidaryzujące – utożsamiające odbiorców z problemami jednostkowymi, lokalnymi lub globalnymi.
Dwanaście godzin to wystarczający czas, aby zapoznać się z manifestami młodych artystów. Dwanaście – a w kilku przypadkach dwadzieścia cztery godziny – to zaledwie punkt na osi czasu życia, wymagający jednak poddania się spokojnemu procesowi dekodowania i być może budowania pomostu porozumienia między nadawcą a odbiorcą. W tym punkcie jest miejsce na wsłuchanie się w przemyślenia, pytania i weryfikacje.
6 lipca 2024, od godziny 10.00 do 22.00, we wrocławskich Bulvarach nad Odrą performerzy najmłodszego pokolenia otworzą przed widzami swoją wizję czasu. Młodzi artyści to uczestnicy IV sesji projektu Laboratorium percepcji, która odbywała się od marca do lipca 2024 roku w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.
Artur (Arti) Grabowski
Osoby performujące: Kyrylo Aleksandrov, Aleksandra Ambroziak, Mila Kolaj, Marta Korycka, Justyna Piechota, Artem Pylypenko, Yating Ren, Alicja Sędzikowska, Natalia Sara Skorupa, Natalia Skrzypczak „Nala”, Anna Solecka, Mo Tomaszewska, Magdalena Tryba, Oska Żuk.
Kuratorem projektu jest Artur (Arti) Grabowski – polski artysta interdyscyplinarny, zajmujący się malarstwem, sztuką performansu oraz sztuką wideo. Profesor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, kierownik Pracowni Sztuki Performance i jej współtwórca, kurator i organizator wydarzeń promujących sztukę performansu. Z teatrem związany jako reżyser i aktor.
Kyrylo Aleksandrov studiuje na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie na Wydziale Intermediów. Eksperymentuje z różnymi formami wyrazu artystycznego, takimi jak performans, happening, instalacje i wideo-art.
Aleksandra Ambroziak jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych im. Tadeusza Kantora w Dąbrowie Górniczej (specjalność: witraż). Studiuje na Wydziale Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
Mila Kolaj jest studentką IV roku aktorstwa na Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Absolwentka Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, Autorskiej Szkoły Musicalowej Macieja Pawłowskiego w Warszawie i Lart Studio w Krakowie.
Marta Korycka jest absolwentką szkoły muzycznej w klasie klarnetu. Ukończyła studia lingwistyczne w Polsce, ekonomiczne w Belgii oraz szkołę aktorską w Katowicach. Jej pierwsze zetknięcie z performansem miało miejsce w 2023 roku.
Justyna Piechota studiuje na II roku na Wydziale Aktorskim we wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie.
Artem Pylypenko w swoich badaniach skupia się na metodach i technikach skutecznego wyzwalania osobowości we wszystkich jej aspektach w procesie wyczerpania ego. Proces ten postrzega jako potencjalne zagrożenie, a zatem grozę – widz i artysta osiągają stan skrajnego ujawnienia/uzewnętrznienia.
Yating Ren urodziła się w Chinach. Studiowała sztuki piękne we Francji. Sztuki performansu uczyła się w Polsce.
Alicja Sędzikowska jest studentką II roku studiów licencjackich na Wydziale Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
Natalia Sara Skorupa ukończyła studia na kierunku filmu eksperymentalnego na Akademii Sztuki w Szczecinie. Socjolożka, filmowczyni i kuratorka. W swoich praktykach artystycznych skupia się na wszelkiego rodzaju formach audiowizualnych w kontekście seksualności i cielesności. Chętnie korzysta z medium performansu, badając granice bólu i percepcji, transgresję sztuki i relację tworzącą się między odbiorcą a artystą.
Natalia Skrzypczak „Nala” jest studentką Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W swojej twórczości sięga po rozmaite środki artystycznego wyrazu, nieustannie poszerzając spektrum wykorzystywanych mediów oraz eksperymentując z materią. Kieruje się zasadą, że narzędzia powinny mówić to samo, co ich wytwory, dlatego stara się, by przekaz w jej pracach był widoczny na różnych płaszczyznach.
Anna Solecka studiuje na Wydziale Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Eksperymentuje z dźwiękiem, szeroko rozumianym pisarstwem, działaniami performatywnymi, fotografią i filmami krótkometrażowymi, stale poszukując i próbując nowych technik. Jest kuratorką swoich playlist, tatuaży i zdjęć na ścianie.
Mo Tomaszewska jest artystką wizualną i performerką. Ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie na Wydziale Form Przemysłowych oraz na Wydziale Intermediów. Studiowała malarstwo i historię sztuki w Szkole Sztuk Pięknych, Historii Sztuki i Studiów Kulturowych (School of Fine Art, History of Art and Cultural Studies) na Uniwersytecie w Leeds (University of Leeds) w Anglii.
Magdalena Tryba studiuje na Wydziale Intermediów na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki oraz na kierunku Laboratoria Kultury Współczesnej na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W swojej praktyce artystycznej skupia się na pracy ze znalezionymi materiałami i obiektami zarówno pochodzenia naturalnego, jak i sztucznego. Interesuje ją fenomen zbieractwa jako szczególny rodzaj performansu.
Oska Żuk studiuje na Wydziale Rzeźby i Intermediów na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.Osoba artystyczna, badająca wpływ technologii na queerowość, tożsamość płciową, równość ludzi i osób pozaludzkich oraz przyszłość środowiska naturalnego. W jej działaniach performatywnych ciało staje się medium do przekazywania osobistych doświadczeń, zapraszającym do dialogu i współodczuwania.
Partner wydarzenia