Projekt edukacyjny we współpracy ze Studiem Dès Vu (Stambuł, Turcja)
pt.–niedz. 21–23.06.2024 – I sesja pracy: Studio Dès Vu, Stambuł (Akaretler Sıraevler 11, Beşiktaş)
W języku angielskim, z tłumaczeniem na język turecki
„Actor’s Atelier” to projekt skierowany do osób, które chcą udoskonalić warsztat aktorski, poszerzając repertuar swoich umiejętności o techniki preekspresyjne i techniki tradycyjnego śpiewu – niedoceniane, a często również nieznane źródła materiału aktorskiego.
W czasie sesji warsztatowych zostaną przedstawione unikatowe sposoby myślenia o cielesności i ekspresji ciała oraz tradycje śpiewu, które mogą być wdrożone do treningu aktorskiego.
Podczas „Actor’s Atelier” uczestnicy projektu wezmą udział w kompleksowym treningu fizycznym i wokalnym, otworzą się na nowe źródła pracy teatralnej oraz poznają innowacyjną metodologię pracy aktora, akcentującą jego samorozwój ze szczególnym uwzględnieniem autodiagnozy i umiejętności komunikowania procesów wewnętrznych doświadczanych przez aktora.
U podstaw projektu leży przekonanie, że twórcze rozwijanie metod pracy artystycznej możliwe jest przede wszystkim dzięki nieustannej konfrontacji wyuczonych technik z doświadczeniem, bogactwem i różnorodnością metod wypracowanych przez pedagogów i artystów wywodzących się z innych kultur i tradycji.
Projekt łączy praktykę z refleksją, a jego głównym celem jest rozwój głębokiej kultury ciała w pracy aktora: unaocznienie i połączenie w jedność obecnej w praktyce aktora binarności, przejście od uprzedmiotowienia ciała do jego upodmiotowienia – od „posiadania ciała” do „bycia ciałem”.
Współorganizator: Studio Dès Vu (Stambuł,Turcja)
Aleksandra Kugacz-Semerci jest aktorką i pedagożką teatralną związaną z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, a jej zainteresowanie teatrem i antropologią skłoniło ją do kontynuowania edukacji w zakresie sztuki teatralnej. Połączenie badań akademickich z praktyką sceniczną ukształtowało jej unikalne podejście do twórczości i pedagogiki. Od 2019 roku Aleksandra jest związana z Teatrem ZAR, w którym występuje w spektaklach takich jak „Anhelli. Skowyt”, „Medee. O przekraczaniu” i „Back to Beckett”. W tym samym roku wzięła udział w ekspedycji badawczej Teatru ZAR na Korsykę i Sardynię, gdzie zgłębiała tradycyjne pieśni. Zebrany materiał stał się inspiracją dla jej dalszych projektów artystycznych i badawczych. Razem z Jarosławem Fretem stworzyła spektakl „Nikt (nie) spotyka Nikogo”. W latach 2014–2018 była związana ze Studiem Matejka, z którego członkami i członkiniami współtworzyła takie projekty jak performans site-specific „Harmony of Contradictions: Poland” (2014) oraz film „No More Heroes” (2016). W ramach programu Tandem współpracowała z turecką grupą Budalasultan przy projekcie „Palimpsest of Space: Reconstruction ” (2016). W latach 2017–2018 występowała w spektaklu „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu”. W 2015 i 2016 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację projektu „Be at Home”. Wystąpiła również w spektaklu „Life in This House is Over ”, stworzonym przez Samanthę Shay we współpracy z Source Material, Instytutem Grotowskiego i Pina Bausch Zentrum. Premiera spektaklu odbyła się w 2024 roku
Mertcan Semerci urodził się w Stambule. Ukończył aktorstwo na Wydziale Muzyki i Sztuk Dramatycznych Uniwersytetu Bilkent. Występował w ponad 20 spektaklach teatralnych i tanecznych w Stambule oraz Ankarze, zdobywając uznanie za swoją ekspresję fizyczną i zaangażowanie w poszukiwanie innowacyjnych praktyk teatralnych. W 2016 roku przeprowadził się do Polski i dołączył do Studia Matejka, z którego członkami i członkiniami współtworzył spektakl „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” oraz brał udział w warsztatach prowadzonych przez Mateja Matejkę. Współpracował także z zespołami międzynarodowymi, takimi jak Alkemisterna w Göteborgu („Suffering: On Our Perception of Pain ”) oraz Theatre CHOREA („2.0.4.5. Metaphysical Miniopera”). Od 2018 roku jest kluczowym członkiem Teatru ZAR, działającego przy Instytucie Grotowskiego. Wystąpił w produkcjach takich jak „Medee. O przekraczaniu”, „Anhelli. Skowyt” oraz „Back to Beckett”. W 2019 roku wziął udział w ekspedycjach badawczych Teatru ZAR na Korsykę i Sardynię, gdzie studiował tradycyjne pieśni. Materiał ten stał się integralną częścią jego dalszej pracy artystycznej. Był także współtwórcą spektaklu „Nikt (nie) spotyka Nikogo”, wyreżyserowanego przez Jarosława Freta we współpracy z Aleksandrą Kugacz-Semerci. Mertcan wystąpił również w spektaklu „Life in This House is Over”, wyreżyserowanym przez Samanthę Shay we współpracy z Source Material, Instytutem Grotowskiego i Pina Bausch Zentrum. Spektakl, którego premiera odbyła się w Instytucie Grotowskiego w 2024 roku, zgłębiał relację między rytuałem, głosem a dramaturgią fizyczną. Jako pedagog teatralny w Instytucie Grotowskiego, Mertcan prowadzi warsztaty badające relację między ruchem, głosem a aktorstwem, inspirowane sztukami walki i tradycyjnym śpiewem wielogłosowym.
pt.–niedz. 21–23.06.2024, Stambuł
Koszt – 200 €
Zgłoszenia należy przesyłać na adres info@studiodesvu.com do 17.06.2024