Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Wykłady mistrzowskie / Rok akademicki 2011/2012
Wykład mistrzowski Jany Pilátovej z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru w ramach OUP
27/03/2012 {wtorek} 19:00
Sala Teatru Laboratorium
Wstęp wolny
Zawsze działy się okropności, ale niby daleko, każdy mógł budować w sobie poczucie, że zajmuje w świecie pozycję trwałą; i samemu światu wydawało się, że jest mniej lub bardziej trwały, że istnieją mniej lub bardziej trwałe reguły gry, mniej lub bardziej trwałe wierzenia. Ale czas jest inny – mówił Jerzy Grotowski 13 grudnia 1970 w auli New York University. Zastanawiając się, czy był już kiedyś taki moment, odważył przyjrzeć się pewnemu osobliwemu zjawisku, jakie miało miejsce dwa tysiące lat temu na peryferiach olbrzymiego cesarstwa. W trakcie wykładu, Święto Jerzego Grotowskiego i Peregrinatio Egerii, notatki galijskiej zakonnicy Egerii z pielgrzymki do Ziemi Świętej w IV wieku, staną się źródłem rozważań o mocy teatru jako działania i anamnezy. Staroindyjski podręcznik teatru Natjaśastra sądzi, że kto uczestniczy w teatrze jak należy, jako widz czy jako aktor, ma taką samą zasługę, jakby się modlił albo dał jałmużnę. Mowa będzie o teatrze, który w to wierzy i pragnie poznać, czym to jak należy jest. Rozważania o mocy teatru jako anamnezy są oparte na osobistych doświadczeniach Autorki ze stażu w Teatrze Laboratorium w roku 1968 i na jej udziale w Uniwersytecie Poszukiwań we Wrocławiu w 1975 roku.
Jana Pilátová – profesor Wydziału Teatralnego Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (DAMU), gdzie wykłada od 1990 roku. W 1968 roku przebywała na stażu w Teatrze Laboratorium i od tego czasu publikuje w Czechach i za granicą artykuły o pracy Jerzego Grotowskiego, jego uczniów i kontynuatorów oraz tłumaczy ich teksty. Syntezą jej wieloletnich przemyśleń nad dokonaniami Grotowskiego jest opublikowana w 2009 roku książka Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie. Współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego, a także z Odin Teatret w ramach Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru (ISTA). W latach 1998–2002 prowadziła Integracyjny Program Kreatywności, w którym teatr spełniał rolę terapeutyczną. Współpracuje jako dramaturg z niezależnymi zespołami teatralnymi: Teatr Continuo i Farma v jeskyni. W 2005 roku otrzymała czeską nagrodę „Żywy skarb”, a w 2009 roku odznakę „Zasłużony dla kultury Polskiej”. Kuratorka projektu „Więcej niż teatr” prowadzonego w Instytucie Grotowskiego.