Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Wielka? Reforma? Teatru?

Teatr niemożliwy Antonina Artauda

Wykład prof. Leszka Kolankiewicza w ramach OUP

10/05/2013 {piątek} 18:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny

Zagadnienia:
• Paradoksy artaudowskie
• Teatr czy rytuał?
Esprit subversif: Artaud-buntownik
• Oddziaływanie Artauda, oddziaływanie Grotowskiego

 

Fot. Magdalena Mądra

Leszek Kolankiewicz jest kulturoznawcą, antropologiem widowisk. W latach 2005–2012 dyrektor Instytutu Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, w 2012–2016 dyrektor Centre de civilisation polonaise na Sorbonie. Członek Centralnej Komisji do spraw Stopni i Tytułów. Były przewodniczący Komitetu Nauk o Kulturze PAN. Członek Polskiego Komitetu do spraw UNESCO, były przewodniczący Zespołu ds. niematerialnego dziedzictwa kulturowego w MKiDN. Autor książek: Na drodze do kultury czynnej (1978), Święty Artaud (1988, 2001), Samba z bogami. Opowieść antropologiczna (1995, 2007, 2016), Dziady. Teatr święta zmarłych (1999), Wielki mały wóz (2001).

Proponowane lektury:
• Antonin Artaud: Skończyć z sądem bożym, przełożył Bogdan Banasiak, „Pismo Literacko-Artystyczne” 1988, nr 10, s. 80–98 (lub: http://bb.ph-f.org/przeklady/artaud_sad_bozy.pdf ).
• Antonin Artaud: Teatr i jego sobowtór, przekł. i wstęp Jan Błoński, noty Jan Błoński i Konstanty Puzyna, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1966, (wyd. 2: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1978; wyd. 3: Czuły Barbarzyńca Press, Warszawa 2010).
• Artaud – narodziny „Francji” z ducha okrucieństwa (Zapis dyskusji z 9 czerwca 2008 w Instytucie Francuskim w Warszawie prowadzonej przez Jacka Dobrowolskiego z udziałem Mateusza Falkowskiego, Leszka Kolankiewicza i Marka Sobczyka), „Orgia Myśli”: http://www.orgiamysli.pl/node/315.
• Jacques Derrida: Słowo podszepnięte oraz Teatr okrucieństwa i zamknięcie przedstawienia, [w:] tegoż: Pismo i różnica, przełożył Krzysztof Kłosiński, Wydawnictwo KR, Warszawa 2004.
• Jerzy Grotowski: Nie był cały sobą, [w:] tegoż: Ku teatrowi ubogiemu, opracowanie Eugenio Barba, przedmowa Peter Brook, przełożył z języka angielskiego Grzegorz Ziółkowski, redakcja wydania polskiego Leszek Kolankiewicz, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2007, s. 113–121.
• Jan Kott: Koniec teatru niemożliwego, [w:] tegoż: Kamienny Potok. Eseje, Aneks, Londyn 1986, s. 111–120.