Architekt akcji

Pokaz pracy wieńczący warsztaty Architekt akcji, z udziałem prowadzącej ANG Gey Pin i uczestników

sob. 20.01.2024, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
W języku angielskim z tłumaczeniem na język polski

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

 

Architekt akcji
fot. Tan Ngiap Heng
Aktora można nazwać „architektem akcji”: projektuje i tworzy performatywne partytury poprzez konkretne akty fizyczne, kompozycję i strukturyzację precyzyjnego tempa i rytmu. Mechaniczne powtarzanie ruchów gestowych jest tutaj niewystarczające, emocje nie mogą być zwyczajnie „pompowane”. Szczegóły działania powinny zostać odnalezione w procesie długich poszukiwań, przeżywanie i doświadczanie za każdym razem na nowo, wywoływane i wyrażane organicznie poprzez cielesność aktora.
Podczas warsztatu dokładnie przeanalizowaliśmy istotne pytania dotyczące rdzenia, istoty aktora: co to jest akcja? Jak odblokować wewnętrzne impulsy, które ją wywołują? Jakie są intencje, motywujące aktora do artykulacji, ruchu, działania? Jak komponować wewnętrzny krajobraz wspomnień, marzeń i skojarzeń?
Uczestnicy zostali przeprowadzeni przez ćwiczenia cielesne, aby rozwijać swój zmysł artystyczny; nauczyli się interpretować i strukturyzować w organiczny sposób teksty klasyczne lub współczesne, odkryli nowe sposoby ożywiania ciała i głosu poprzez wspomnienia i skojarzenia.

fot. Tan Ngiap HengANG Gey Pin to badaczka praktyk „serca”. W swoich działaniach przygląda się temu, co leży u podstaw pracy aktora: odnalezieniu organicznego życia wewnątrz siebie.
Naukę w Practice Theatre Ensemble w Singapurze rozpoczęła w 1986 roku. W latach 90. była dyrektorem artystycznym Theatre OX, gdzie badała chińskie źródła kulturowe, praktykowała Tai Chi i medytację, a jednocześnie doskonaliła swoje umiejętności aktorskie. W ramach projektu „The Bridge” (Włochy, 1994/1998-2006) brała udział w pokazach Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards: główne role, w których była obsadzana, stały się ważnym etapem w jej rozwoju i doskonaleniu warsztatu aktorskiego. W 2006 roku Gey Pin zainicjowała międzynarodowy projekt Sourcing Within obejmujący badania, projekty i nauczanie w praktyce cielesnej. Jej dokonania prezentowane są w czasopismach naukowych, książkach o teatrze interkulturowym i antropologii.
W 2018 roku nawiązała istotną współpracę z Ranice Tay w zakresie metodologii badań praktycznych w dziedzinie performansu, praktyki fizycznej i głosowej. Wspólnie stworzyły projekty  „Dreamtalk” i „That Day That Book That Fell”.
Jest laureatką nagród teatralnych przyznanych przez Narodową Radę Sztuki Singapuru (1999). Posiada tytuł licencjata (obroniony z wyróżnieniem) w dziedzinie sztuk na Uniwersytecie Hawajskim-Manoa (1992) i stopień doktora w dziedzinie dramatu przez praktykę badawczą na Uniwersytecie Kentu (2017). Wyreżyserowała m.in. spektakle: „The Peculiar Tra La” (Intercultural Theatre Institute), „The Silly Little Girl and the Funny Old Tree” (Young People’s Performing Arts Ensemble 2018/LASALLE College of the Arts 2023), „Antigone” (LASALLE College of the Arts) i „Offending the Audience” (Nanyang Academy of Fine Arts 2022).

sob. 20.01.2024, 19.00

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

Medee_dzialanie-logo

 

WU SHI REN LOGO    sourcing within square

 

Galeria zdjęć