Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Performatyka i inne tańce
Wykład i warsztaty Bartosza Frąckowiaka w ramach OUP
17–18/06/2011 {piątek–sobota}
(zamiast 10–11 czerwca)
Sala Teatru Laboratorium
Intensywne powiązanie współczesnego doświadczenia kulturowego z przestrzenią nowych mediów sprawia, że rozważanie wielu dzisiejszych form i odmian performansów wymaga uwzględnienia ich medialnych wymiarów. Nie tylko mamy obecnie do czynienia z pojawianiem się nowych wzorców porządkowania naszego doświadczenia w zgodzie z charakterystycznymi dla nowych mediów scenariuszami, kodami i formami audiowizualnymi, ale też z remediatyzacją mediów tradycyjnych takich, jak choćby teatr czy słowo mówione. Performanse tożsamości czy pamięci to tylko niektóre z wielu form istniejących w postaci zmediatyzowanej. Co ciekawe, również pozornie najbardziej „niewinne” – intymne, codzienne – sytuacje performatywne, nawet jeśli odbywają się bez jakiegokolwiek użycia najnowszych mediów, okazują się istnieć w relacji do medialnego wzorca bądź ideału. Te różnorakie relacje, ich warianty i odmiany śledzę i analizuję w swoim wykładzie, odwołując się zarówno do performansów społeczno-kulturowych, jak i estetycznych. Uważam, że te ostatnie stanowią nie tylko ciekawy materiał etnograficzny do analizy „zachowanych zachowań” w kontekście ich medialnych ram i uwarunkowań, ale też wytwarzają niezwykle cenną, swoistą wiedzę na temat mediów i performansów. Sferze tej warto się przyjrzeć uważniej, dokonując jej przekładu na język pojęciowego opisu i analizy. Jedną z dziedzin estetycznego performansu, o których myślę, jest teatr. To w nim szczególnie ciekawie dostrzec można, jak „stare” technologie zachowania i „stare” praktyki kulturowe nie tylko modelowane są przez wzorce nowych mediów, ale też jak przez charakterystyczne dla nich „stare” nawyki stawiają opór aktualizacji potencjalności powstałej wraz z pojawieniem się nowych mediów. Uważam również, że nowe media otwierają przed performatyką, badaniami kulturowymi i antropologią kulturową nowe możliwości performowania wiedzy charakterystycznej dla każdej z tych dziedzin. Nie musi już ona być generowana i strukturyzowana w postaci linearnego tekstu, lecz może istnieć w nowych formach, jak choćby audiowizualny esej. Nowe media zatem to nie tylko przedmiot performatyki, ale też jej metoda i medium. Tym zagadnieniom poświęcam w szczególności część warsztatową. Podczas niej uczestnicy nie tylko będą mieli okazję analizy zaproponowanego materiału, ale też uczestniczenia w specjalnie zaaranżowanym „laboratoryjnym” doświadczeniu medialnym.
Bartosz Frąckowiak (ur. 1982), doktorant w Zakładzie Dramatu i Teatru IFP UAM. Absolwent Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim i międzyuczelnianych studiów w Akademii „Artes Liberales”. Reżyser spektakli: Gniew według powieści Prowadź swój pług przez kości umarłych Olgi Tokarczuk w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu (2009) oraz Ksiądz H., czyli Anioły w Amsterdamie na podstawie Księdza Heleny i Ostatniego zlotu aniołów Mariana Pankowskiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2009). Dramaturg spektakli wyreżyserowanych przez Wiktora Rubina: Tramwaj zwany pożądaniem Tennesee Williamsa w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2006), Terrordom Breslau według powieści Tima Staffela w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2006), Lilla Weneda Juliusza Słowackiego w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (2007), Przebudzenie wiosny Franka Wedekinda w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2007), Drugie zabicie psa Marka Hłaski w Teatrze Polskim w Bydgoszczy (2007). W roli dramaturga pracował również z Agnieszką Olsten i Moniką Pęcikiewicz. Z Olsten zrealizował Otella Williama Szekspira w Teatrze Narodowym w Warszawie (2008) i Samsarę Disco w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2009); z Pęcikiewicz – Sen nocy letniej Szekspira w Teatrze Polskim we Wrocławiu (2010).
Finalista „Talentów Trójki” 2010 w kategorii „Teatr”. Autor projektu „Performatyka Warszawska”, poświęconego miejskim performansom i zrealizowanego w Instytucie Teatralnym w Warszawie (styczeń-czerwiec 2008). Publikował m.in. w „Dialogu”, „Didaskaliach”, „Krytyce Politycznej”, „Notatniku Teatralnym”, „Obiegu” i „Teatrze”. Członek Zespołu „Krytyki Politycznej”.
Bada związki nowych i tradycyjnych mediów z teatrem i sztukami performatywnymi w kontekście dramaturgii, kulturowego doświadczenia przestrzeni i ciała oraz języka. Z uwagą śledzi i poddaje refleksji charakterystyczne performanse nowych mediów. Interesuje go też antropologia miasta i performanse miejskie. A także dramat XX i XXI wieku. Swoimi transdyscyplinarnymi działaniami stara się przełamywać szkodliwy rozdział teorii i praktyki, nauki i sztuki.