Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Wielka? Reforma? Teatru?

„Już nie słuchamy was jako sędziowie. Tylko jako uczniowie”. Dziedzictwo „Lehrstück” i koncepcje zaangażowania w teatrze XX i XXI wieku

Wykład dr. Mateusza Borowskiego w ramach OUP

12/04/2013 {piątek} 18:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny

Wzmożona recepcja zarówno teorii, jak i praktycznych strategii teatru epickiego w Polsce świadczy o niesłabnącym zainteresowaniu i aktualnym charakterze twórczości Bertolta Brechta. Zarazem ta przyspieszona adaptacja podstawowych rozwiązań inscenizacyjnych teatru epickiego wiąże się z przejęciem podstawowych form Verfremdungseffektu w imię politycznego zaangażowania widzów. W sposób typowy dla recepcji twórczości Brechta w innych krajach, w Polsce również za kanoniczny wzorzec teatru epickiego uznano tak zwane Schaustücke, pisane dla teatru pudełkowego i typowo mieszczańskiej publiczności. Tymczasem to właśnie sztuki nauczające, tak zwane Lehrstücke, pisane dla potrzeb kolektywu oraz znoszące podział na wykonawców i publiczność stanowiły dla Brechta model teatru przyszłości. Te dwa warianty teatru Brechtowskiego różniły się także pod względem programowanego udziału widzów. W Schaustücke elementy typowo dramatycznej fikcji stanowiły materiał dla eksperymentu scenicznego, który był jedynie oglądany przez widzów w tradycyjnym teatrze. W przypadku Lehrstücke każdy z uczestników miał na równych prawach brać udział w eksperymencie, dzięki czemu wydarzenie miało stanowić przekaźnik ideologii znacznie bardziej skuteczny niż scena pudełkowa.

Wykład poświęcony będzie nie tylko koncepcji Lehrstück, ale także wybranym zjawiskom dramatycznym, teatralnym i teoretycznym, które w drugiej połowie XX wieku stanowiły rozmaite kontynuacje metody Brechta. W dziedzinie pisania tekstów dla teatru przykładów na dyskusję z tradycją teatru epickiego dostarcza twórczość Heinera Müllera i jego koncepcja teatru jako laboratorium społecznej wyobraźni. W sferze sztuk performatywnych ślady wpływu Brechta zidentyfikować można w coraz bardziej rozpowszechnionej koncepcji art-as-research, łączącej ustalenia naukowe i artystyczne metody opisu relacji społecznych, czego przykładem jest działalność grupy Rimini Protokoll. Zaś w sferze teoretycznej wyraźne elementy teorii teatru epickiego odnaleźć można w koncepcji „widza wyemancypowanego” Jacques’a Rancière’a.

Mateusz Borowski – adiunkt w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ukończył filologię angielską na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracę doktorską In Search for the Real. New developments of the European Playwriting of the 1990s obronił na Uniwersytecie im. Jana Gutenberga w Moguncji, a jej polska wersja ukazała się jako W poszukiwaniu realności (2005). Jego główny obszar badań to najnowszy dramat i teatr europejski i amerykański oraz teoria queer. Zajmuje się także tłumaczeniem tekstów literackich i naukowych. Współredagował monografię Fictional Realities/Real Fictions (Cambridge 2007) oraz antologię polskiej myśli teatralnej XX wieku Theater spielen und denken (Suhrkamp 2008).