Pokaz pracy Aleksieja Lewińskiego
16/11/2018 {piątek} 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Wstęp wolny
W języku rosyjskim z tłumaczeniem na polski i angielski
Biomechanika – (med.) interdyscyplinarna dziedzina nauki o ruchu i mechanizmach wywołujących ruch organizmów żywych oraz o działaniu wewnętrznych i zewnętrznych sił na ciało istot żywych wraz ze skutkami tych działań.
Biomechanika teatralna została stworzona przez Wsiewołoda Meyerholda i jego aktorów w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku. Jej bazą jest synteza tradycji teatru europejskiego i teatrów Wschodu.
Aleksiej Lewiński jest aktorem, reżyserem, pedagogiem, laureatem Państwowej Nagrody Federacji Rosyjskiej w dziedzinie sztuki. Absolwent studia MChAT (1969), w którym pobierał wykształcenie jako aktor. W latach 1969–1987 był jednym z czołowych aktorów w Teatrze Satyry w Moskwie. Tam w latach 1971–1975 uczył się biomechaniki teatralnej pod kierunkiem Nikołaja Griegoriewicza Kustowa – współpracownika Meyerholda, aktora i nauczyciela biomechaniki w Teatrze im. Wsiewołoda Meyerholda w latach trzydziestych. W 1979 roku ukończył Wydział Reżyserski w Państwowym Instytucie Sztuki Teatralnej (GITIS). W tym samym rozpoczął eksperymentalną pracę z aktorami i studentami oraz założył działające do dziś Studio Teatr. Obecnie pracuje jako aktor i reżyser w teatrach moskiewskich, OKOŁO i Teatrze im. Marii Jermołowej i regularnie prowadzi warsztaty z biomechaniki w Centrum im. Wsiewołoda Meyerholda, a także w Austrii, Holandii, Niemczech, USA, Wielkiej Brytanii, Polsce i innych krajach.
„Actor’s Hub” to nowy projekt w zakresie edukacji realizowany w Instytucie Grotowskiego. Będzie organizowany cyklicznie, dwa razy w roku – jesienią (październik–listopad) i wiosną (kwiecień). To cykl warsztatów zbierających doświadczenia w domenie treningu aktorskiego, badanego w Instytucie od roku 2004. W ciągu kilku intensywnych tygodni uczestnicy będą mogli zgłębić techniki, praktyki i filozofie ruchu z całego świata. W programach kolejnych edycji, opartych na różnorodnych tradycjach teatralnych, regularnie pojawiać się będą metody pracy Tadashiego Suzukiego i Theodorosa Terzopoulosa oraz Odin Teatret. Projekt adresowany jest do osób aktywnych fizycznie posiadających doświadczenie teatralne: profesjonalnych aktorów, studentów szkół aktorskich, tancerzy, choreografów, performerów oraz instruktorów i praktyków teatralnych.
Jesienna edycja w 2018 roku, pod hasłem Japanese Traces, poświęcona głównie będzie japońskim tradycjom: butō i metodzie aktorskiej Tadashiego Suzukiego, a dopełnią ją m.in. metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa. Warsztatom praktycznym towarzyszyć będą pokazy prac i spotkania z artystami. Tegoroczna edycja przewidziana jest jako całościowy, zamknięty program, obejmujący wszystkie warsztaty w październiku i listopadzie, ale możliwe jest wzięcie udziału w wybranych sesjach.