Spektakl Kamili Klamut
Camille Claudel była rzeźbiarką. Była również siostrą Paula Claudela i przez dziesięć lat towarzyszką i twórczą partnerką Auguste’a Rodina. Zmarła ponad siedemdziesiąt lat temu. Ostatnie trzydzieści lat życia spędziła w zakładzie psychiatrycznym. Impulsem, który bezpośrednio wpłynął na kształt spektaklu, było ostatnie zdjęcie, jakie zrobiono Camille. Przedstawia ono Claudel w szpitalu z przyjaciółką. Wyobraziłam sobie, że odwiedziny, które rzadko zdarzały się jej podczas pobytu w zakładzie, mogły wywołać kaskadę wspomnień. Wspomnień, których kształt przeczułam i ubrałam we własną wrażliwość.
„Moje – myślałam; ja – myślałam; tamci – myślałam; ich – myślałam
– oto się piętrzy
twardo przed światem
wrogi
forteczny
wał
barykadą –
tak nas rozdziela: mnie i resztę słów nieprzebyty, nieufny nawał;
głową o mur nie przebijesz ściany.
Zamknięto pokój.
Samotność.”
Fragment wiersza Zuzanny Ginczanki „Zza barykad” z tomiku „Udźwignąć własne szczęście”
Spektakl dedykuję mojej Siostrze
Kamila Klamut
Dowiedz się więcej o Camille Claudel
Camille…przeczytaj program!
Kamila Klamut jest związana z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego od połowy lat 90. (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). Na zaproszenie Grzegorza Brala i Anny Zubrzycki w 1996 roku uczestniczyła w pracach nad powołaniem Teatru Pieśń Kozła. Od 1999 roku współpracuje z Jarosławem Fretem, z którym wyprawiała się do różnych zakątków świata w poszukiwaniu najstarszych zachowanych form muzyki. Jest współtwórczynią i współinicjatorką powstania Teatru ZAR i grała w prawie wszystkich spektaklach Teatru. Razem z Marianą Sadovską stworzyła autorski spektakl „Camille”, którego inspiracją stało się życie i twórczość francuskiej rzeźbiarki Camille Claudel. Ściśle współpracuje z Instytutem Grotowskiego w ramach programu BodyConstitution realizowanego w domenie research in practice. Obecnie bierze udział w projekcie „I Should Have a Party for All the Thoughts I Didn’t Say”, zainicjowanym i reżyserowanym przez Samanthę Shay (Source Material), który łączy światy Teatru Tańca Piny Bausch i Teatru ZAR.
kamilaklamut.pl
Katya Egorova jest rosyjską aktorką i performerką. W 2018 roku ukończyła Moskiewski Instytut Teatralny im. Borisa Szczukina. W roku 2019 wraz z Teatrem ZAR prezentowała spektakl „Anhelli. Skowyt” na Olimpiadzie Teatralnej w Todze (Japonia) i w Sankt-Petersburgu (Rosja). Jako członkini Teatru ZAR brała udział m.in. w spektaklach: „Złowiony”, „Back to Beckett”, „Medee/Mojry”, „Materiały do Pokojówek”. Uczestniczyła w takich międzynarodowych projektach jak Actors Hub czy Atelier de l’acteur w Paryżu. Współpracowała z IPAC we Francji. Dodatkowo wraz z Teatrem ZAR współtworzy programy edukacyjne, np. „ZAR Intense” i „ZAR Sessions”. Jest koordynatorką projektu „NUCLEAR WAR. look at how I’m forgetting you” oraz asystentką reżyserki – Sofii Levitskiej. Posiada wieloletnie doświadczenie w śpiewie w chóralnym, które obejmuje szeroki zakres muzyczny: od prawosławnych i katolickich pieśni po muzykę różnych narodów.
Mariana Sadovska jest kompozytorką, wokalistką, multi-instrumentalistką, aktorką. Urodziła się we Lwowie, tam uczyła się gry na pianinie. Obecnie mieszka w Kolonii, gdzie kontynuuje swoją artystyczną podróż, podążając równocześnie w wielu kierunkach. Czerpiąc inspiracje z kultur muzycznych Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji Środkowej, prowadzi badania i eksperymentuje z nowymi brzmieniami, tworząc niezwykłe i intrygujące układy dźwięków i kompozycje.
Występuje solo, z towarzyszeniem fisharmonii lub pianina. Realizuje międzynarodowe projekty artystyczne: na zamówienie Kronos Quartet skomponowała utwór „Czarnobyl. Żniwa”, który następnie wykonała wraz z zespołem w Nowym Jorku i Kijowie, z niemieckimi muzykami jazzowymi uczestniczyła w projekcie crossover „Pogranicze”, wyróżnionym w 2006 roku „kreolską nagrodą za muzykę świata w Nadrenii-Północnej Westfalii”. W 2013 roku otrzymała Niemiecką Nagrodę World Music RUTH „za wielorakie talenty artystki, która prowadzi nienasycone poszukiwania nowych dźwięków, nie szczędząc energii i wysiłku, łącząc wnikliwe badania z ciekawością i wyjątkowo wysokimi umiejętnościami artystycznymi”.
marianasadovska.com
Występują: Kamila Klamut, Katya Egorova
Muzyka: Mariana Sadovska
Współpraca reżyserska: Mariana Sadovska, Carol Brinkmann Ellis, Vivien Wood, Alexandra Kazazou
Współpraca scenograficzna i reżyseria świateł: Bartosz Radziszewski
Prowadzenie świateł w spektaklu: Maciej Mądry/ Bartosz Radziszewski
Kostiumy: Bajka Tworek
Rzeźby wykonały: Marianna Lisiecka-Syska, Magdalena Węgrzyn
Czas trwania: 55 minut
W spektaklu wykorzystano fragmenty listów Camille Claudel w przekładzie na język polski Marie Magneron i Magdaleny Spytkowskiej, wiersze Zuzanny Ginczanki oraz fragment utworu muzycznego zespołu Kobong.
Premiera: 27 lutego 2014, Instytut Grotowskiego
Obsada premierowa: Kamila Klamut, Mariana Sadovska
Premiera angielskiej wersji spektaklu: 7 lutego 2015
Tłumaczenie tekstów na język angielski: Ewa Pasikowska
Redakcja tłumaczenia: Anne Dennis
Spektakl zrealizowany w ramach rezydencji artystycznej w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.