Aktualnie jesteś: Projekty

Camille

Spektakl Kamili Klamut

śr.–czw. 28–29.02.2024, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Czas trwania: 55 minut

Bilety: 40/50 PLN

Camille
Fot. Tobiasz Papuczys

Camille Claudel była rzeźbiarką. Była również siostrą Paula Claudela i przez dziesięć lat towarzyszką i twórczą partnerką Auguste’a Rodina. Zmarła ponad siedemdziesiąt lat temu. Ostatnie trzydzieści lat życia spędziła w zakładzie psychiatrycznym. Impulsem, który bezpośrednio wpłynął na kształt spektaklu, było ostatnie zdjęcie, jakie zrobiono Camille. Przedstawia ono Claudel w szpitalu z przyjaciółką. Wyobraziłam sobie, że odwiedziny, które rzadko zdarzały się jej podczas pobytu w zakładzie, mogły wywołać kaskadę wspomnień. Wspomnień, których kształt przeczułam i ubrałam we własną wrażliwość.

„Moje – myślałam; ja – myślałam; tamci – myślałam; ich – myślałam
– oto się piętrzy
twardo przed światem
wrogi
forteczny
wał
barykadą –
tak nas rozdziela: mnie i resztę słów nieprzebyty, nieufny nawał;
głową o mur nie przebijesz ściany.
Zamknięto pokój.
Samotność.”
Fragment wiersza Zuzanny Ginczanki „Zza barykad” z tomiku „Udźwignąć własne szczęście”

Spektakl dedykuję mojej Siostrze
Kamila Klamut

Dowiedz się więcej o Camille Claudel
Camille…przeczytaj program!

 

Fot. Roland OkońKamila Klamut na zaproszenie Grzegorza Brala i Anny Zubrzycki w 1996 roku uczestniczyła w pracach nad powołaniem Teatru Pieśń Kozła oraz grała w pierwszym spektaklu zespołu, „Pieśń kozła – dytyramb”. Od 1999 roku współpracuje z Jarosławem Fretem, z którym wyprawiała się do różnych zakątków świata w poszukiwaniu najstarszych zachowanych form muzyki. Jest współtwórczynią i współinicjatorką powstania Teatru ZAR. Gra we wszystkich częściach tryptyku Teatru „Ewangelie dzieciństwa”: „Uwerturze”, „Cesarskim cięciu” i „Anhellim”, prezentowanych m.in. w Londynie, Florencji, Rzymie, Paryżu, Los Angeles, Chicago, San Francisco, Rio de Janeiro, Sao Paulo, Kairze, Seulu, New Delhi, Pekinie (Olimpiada Teatralna) oraz Edynburgu, gdzie podczas festiwalu Fringe spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” w sierpniu 2012 roku zdobył prestiżowe wyróżnienia: Total Theatre w kategorii teatr fizyczny oraz Herald Angel. W lutym 2014 roku miała miejsce premiera jej autorskiego spektaklu „Camille”, stworzonego wraz z Marianą Sadovską, którego inspiracją stało się życie i twórczość francuskiej rzeźbiarki Camille Claudel. We wrześniu 2014 roku podjęła współpracę ze Studiem Matejka i zagrała w „Harmonii Przeciwstawień. Polska” w reżyserii Mateja Matejki. W kwietniu 2015 na zaproszenie Milana Kozanka wzięła udział w Couch Corner Performance – projekcie tanecznym, który odbył się podczas festiwalu Cyrkulacje. Ściśle współpracuje z programem BodyConstitution realizowanym przez Instytut Grotowskiego w domenie research in practice. Brała udział w projekcie Teatru ZAR „Armine, Sister”.
kamilaklamut.pl

Katya Egorova

Katya Egorova jest aktorką i wokalistką. Urodziła się w 1996 roku w Moskwie (Rosja). W 2018 roku ukończyła Moskiewski Instytut Borisa Shchukina (artystka teatru muzycznego i dramatycznego oraz kina). Grała w spektaklu „Mam’zelle Nitouche” w reżyserii V. Ivanova w Teatrze im. Vakhtangova. W latach 2017–2018 współpracowała z reżyserem Paulem Goodwinem (Wielka Brytania) w projekcie „Twelfth Night, or What You Will” oraz pracowała z Elizabeth Parkinson oraz Scottem Wisem (USA) w projekcie „Crazy for you!”. Ma ponad dziesięcioletnie doświadczenie wokalne w chórze – włączając w to utwory prawosławne, katolickie czy pieśni tradycyjne wielu krajów. W 2018 roku w Moskwie występowała na międzynarodowym festiwalu „Your Chance” w spektaklu „? and others”. W roku 2019 wraz z Teatrem ZAR prezentowała spektakl „Anhelli. Skowyt” na Olimpiadzie Teatralnej w Todze (Japonia) i Sankt-Petersburgu (Rosja). W roku 2018 brała udział w międzynarodowym projekcie organizowanym przez Instytut Grotowskiego  – Actor’s Hub: Japanese Traces. W latach 2018–2019 była jedną z uczestniczek projektu Instytutu Grotowskiego w Paryżu – Actor’s Atelier (Ateleier de l’acteur). Od roku 2019 jako aktorka bierze udział w projekcie IPAC we Francji. W tym samym roku dołączyła do obsady aktorskiej Teatru ZAR. Występuje w spektaklach Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”, „Złowione” i „Back to Beckett”.

Fot. Oleksandr Fraze-FrazenkoMariana Sadovska jest kompozytorką, wokalistką, multi-instrumentalistką, aktorką. Urodziła się we Lwowie, tam uczyła się gry na pianinie. Obecnie mieszka w Kolonii, gdzie kontynuuje swoją artystyczną podróż, podążając równocześnie w wielu kierunkach. Czerpiąc inspiracje z kultur muzycznych Europy Wschodniej, Kaukazu i Azji Środkowej, prowadzi badania i eksperymentuje z nowymi brzmieniami, tworząc niezwykłe i intrygujące układy dźwięków i kompozycje.

Występuje solo, z towarzyszeniem fisharmonii lub pianina. Realizuje międzynarodowe projekty artystyczne: na zamówienie Kronos Quartet skomponowała utwór „Czarnobyl. Żniwa”, który następnie wykonała wraz z zespołem w Nowym Jorku i Kijowie, z niemieckimi muzykami jazzowymi uczestniczyła w projekcie crossover „Pogranicze”, wyróżnionym w 2006 roku „kreolską nagrodą za muzykę świata w Nadrenii-Północnej Westfalii”. W 2013 roku otrzymała Niemiecką Nagrodę World Music RUTH „za wielorakie talenty artystki, która prowadzi nienasycone poszukiwania nowych dźwięków, nie szczędząc energii i wysiłku, łącząc wnikliwe badania z ciekawością i wyjątkowo wysokimi umiejętnościami artystycznymi”.
marianasadovska.com

Występują: Kamila Klamut, Katya Egorova
Muzyka: Mariana Sadovska
Współpraca reżyserska: Mariana Sadovska, Carol Brinkmann Ellis, Vivien Wood, Alexandra Kazazou
Współpraca scenograficzna i reżyseria świateł: Bartosz Radziszewski
Prowadzenie świateł w spektaklu: Maciej Mądry/ Bartosz Radziszewski
Kostiumy: Bajka Tworek
Rzeźby wykonały: Marianna Lisiecka-Syska, Magdalena Węgrzyn

Czas trwania: 55 minut

W spektaklu wykorzystano fragmenty listów Camille Claudel w przekładzie na język polski Marie Magneron i Magdaleny Spytkowskiej, wiersze Zuzanny Ginczanki oraz fragment utworu muzycznego zespołu Kobong.

Premiera: 27 lutego 2014, Instytut Grotowskiego
Obsada premierowa: Kamila Klamut, Mariana Sadovska
Premiera angielskiej wersji spektaklu: 7 lutego 2015
Tłumaczenie tekstów na język angielski: Ewa Pasikowska
Redakcja tłumaczenia: Anne Dennis

Spektakl zrealizowany w ramach rezydencji artystycznej w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.

śr. 28.02.2024, 19.00

czw. 29.02.2024, 19.00

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

Galeria zdjęć